دولت بر فعال شدن شورای عالی آب توجه ویژه ای داشته است
دولت بر فعال شدن شورای عالی آب توجه ویژه ای داشته است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه شورای آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیرنده در خصوص آب، طرح احیا و تعادل بخشی آب های کل کشور را تصویب و ۱۵ پروژه در این راستا تعریف کرد.

به گزارش عصرتبریز، مجتبی جلیل زاده در نشست خبری با خبرنگاران گفت: یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه است.

جلیل زاده افزود: در این راستا شرکت آب منطقه ای استان مجری اجرای این طرح بزرگ برای احیای دریاچه ارمیه می باشد.

وی اضافه کرد: مهم ترین و طولانی ترین رودخانه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه آجی چای است که دارای عرض بستر بزرگی است و اولویت اول برای شرکت آب منطقه ای لایروبی این رودخانه می باشد که در حال حاضر لایروبی رودخانه آجی چای بالای  ۸۰درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای برای لایروبی ۸۰ کیلومتر از این رودخانه در دو مقطع، یکی برای جلوگیری از تبخیر دبی های پایین تر و دیگری برای مهار و هدایت سیلاب ها به سمت دریاچه ارومیه اقدام نموده است که در حقیقت ما با این اقدامات بدنبال قلع و قمع پمپاژهای غیر مجاز و ممانعت از برداشت های غیر مجاز آب هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان در ادامه افزود: در این راستا ۱۱۸ ایستگاه پمپاژ غیر مجاز در محدوده تبریز جمع آوری شده و حدود ۱۸ نهر در محدوده اسکو شناسایی شده که با اقدامات عملی ۸ عدد از آنها حذف شد، همچنین دخل و تصرف های غیر قانونی که مردم برای مصارف کشاورزی استفاده می کردند نیز در حال آزاد سازی است.

جلیل زاده با اشاره به حق آبه های داخل رودخانه ها گفت: کنترل حق آبه های رودخانه ها و طراحی و نصب سازه های اندازه گیری در رودخانه ها از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای استان می باشد.

وی از ساماندهی چاه های حوزه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان دومین طرح بزرگ شرکت آب منطقه ای یاد کرد و افزود: خوشبختانه پس از تصویب این طرح شورای آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیرنده در خصوص آب، طرح احیا و تعادل بخشی آب های کل کشور را تصویب و ۱۵ پروژه در این راستا تعریف کرد که ۱۲پروژه مختص شرکت آب منطقه ای استان ماست، از جمله پروژه های مهم گشت و کنترل و انسداد چاه های غیر مجاز در محدوده آبریز دریاچه ارومیه است که ۴۰ اکیپ شناسایی، جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و معرفی چاه های غیر مجاز حفر شده طی سالیان گذشته به دادگاه از جمله وظایف این اکیپ ها می باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان با اشاره به برداشت بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب آب از این چاه ها، اظهار کرد: ۲۵۰چاه غیر مجاز از اول سال جاری پر شده است و بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز نیز به دادگاه معرفی شده است.

جلیل زاده گفت: حدود ۴۸۸۰چاه غیر قانونی نیز در حوزه آبریز دریاچه در محدوده استان ما مشمول انسداد و پر شدن هستند و طبق برنامه ریزی های انجام شده در طول ۲سال همه چاه های غیر مجاز پر خواهند شد.

وی، با بیان اینکه یکی از اولویت ها نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی است، افزود: با توجه به مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و طبق مصوبه شورای عالی آب نصب کنتورهای هوشمند ضروری است چرا که با نصب این کنتورها علاوه بر نشان دادن حجم مصرف، امکان مصرف بیش از حد مجاز نیز وجود نخواهد داشت.

جلیل زاده خاطرنشان ساخت: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۱۷۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت وجود دارد، حدود ۳۲۸۰حلقه چاه کشاورزی اضافه برداشت دارند، ۱۰۰۰دستگاه کنترل هوشمند آب و برق نیز در استان پخش شده است، ۳۰۰۰دستگاه هوشمند دیگر نیز از شهریور ماه خریداری خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان در پایان با اشاره به مصرف بیش از حد آب در استان افزود: بالای ۸۸ درصد از آب های مصرفی مربوط به بخش کشاورزی، ۲درصد صنعت و ۱۰ درصد نیز مختص آب شرب می باشد، در مصرب آب شرب نیز ۸۰ درصد بالای میانگین جهانی مصرف داریم، سرانه مصرف آب برای هر نفر در اروپا ۱۵۰ لیتر است که این میزان در استان ما بالای ۲۰۰ لیتر می باشد.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی متاسفانه در این حوزه ضعیف است و نیازمند تشویق مردم به فرهنگ صرفه جویی است، دولت یازدهم بر فعال شدن شورای عالی آب توجه ویژه ای داشته و در این راستا ۱۲جلسه شورای عالی آب برگزار کرده است، همچنین اعتبارات تعادل بخشی بیش از ۱۰ برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و این نشان دهنده توجه ویژه برای حل این موضوع می باشد.

رضا الله یاری، مجری ساماندهی طرح لایروبی رودخانه های استان نیز در این نشست خبری گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه اولویت اول شرکت آب منطقه ای، لایروبی رودخانه ها برای هدایت سیلاب ها به دریاچه  ارومیه است، با این اقدام ضمن هدایت  سیلاب ها  از برداشت های بی رویه نیز جلوگیری خواهد شد که با اتمام پروژه آب رودخانه به راحتی به پیکره آبی دریاچه انتقال خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تمام محدوده طرح به سه بازه اجرایی تقسیم شده است، اظهار داشت:  بازه اول شامل ۱۳٫۵ کیلومتر، بازه دوم به دو قسمت تقسیم شده و در کل ۳۳٫۵ کیلومتر و بازه سوم نیز شامل باقی مانده این طرح می باشد و تاکنون ۶۰ کیلومتر از این طرح انجام گرفته است و ۲۰ کیلومتر باقی مانده نیز تا آخر شهریور به اتمام خواهد رسید.

الله یاری در ادامه گفت: سال ۹۳ صد میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه اختصاص یافته بود و در سال جاری نیز به همان میزان اعتبار برای ادامه این پروژه در نظر گرفته شده است.

مجری ساماندهی طرح لایروبی رودخانه های استان خاطرنشان ساخت: عرض کف رودخانه ۲۰ متر و ارتفاع آن نیز از ۲ الی ۲٫۵ متر متغیر بوده همچنین برای جلوگیری از فرسایش نیز دایک ها و سازه ایی در مسیر رودخانه تعبیه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی اقدامات انجام شده در دریاچه ارومیه افزود: در حال حاضر ۶۱ دستگاه ماشین آلات سنگین از جمله  بیل مکانیکی و بولدوزر چرخ زنجیری در حال فعالیت هستند.

یوسف غفارزاده، مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی استان نیز در ادامه این نشست خبری طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی را ضروری قلمداد کرد و اظهار داشت: هم احیا و هم تعادل بخشی به آب های زیر زمینی نیازمند همکاری تمامی سازمان ها و نهادهاست و هدف جلوگیری از کم شدن آب های زیر زمینی و سپس احیای آن است.

وی افزود: خوشبختانه قدم های مثبتی در طول یک سال صورت گرفته، در این راستا ۱۵ پروژه تعریف شده که از این تعداد ۴ پروژه اجرایی شده است.

غفارزاده  با اشاره به این پروژه ها گفت: پروژه اول گشت و کنترل با ۴۰ اکیب با حضور زمین شناسان و کارشناسان حقوقی اقدام به شناسایی و معرفی چاه های غیر مجاز به دادگاه و سپس برای انسداد آنها اقدام می شود. پروژه دوم نصب کنترهای حجمی و کنترهای هوشمند است، از دیگر پروژه ها طرح تغذیه مصنوعی می باشد که اجرای این پروژه نیز آغاز شده است، در شربیان این پروژه در حال تکمیل می باشد.

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی استان با اشاره به طرح نیرورسانی افزود: چاه هایی که اضافه برداشت دارند و برق دار نیستند، زیربناهای این چاه ها تامین می شود که این طرح نیز در ۴ شهرستان شبستر، ملکان، آذرشهر و اسکو آغاز شده است.

خبرنگار: پویا خوش پیمان