رسوب نمک؛ پیروزی شگرفی که به نام احیا و احیا‌کنندگان سند خورد!
رسوب نمک؛ پیروزی شگرفی که به نام احیا و احیا‌کنندگان سند خورد!
مردم بارندگی‌های اخیر و اخباری را که بر بالا آمدن سطح آب دریاچه دلالت داشتند، نتیجه کار خارق العاده ستاد احیا می‌دانستند.

به گزارش عصرتبریز، انگار بلیات و حوادث ویرانگر، همیشه خانمان‌برانداز نیستند، مثلاً همین باد و طوفان را که در نظر آوریم، خواهیم دید که گاهی یک باد معمولی ریشه انسان بداقبالی را از خاک بر می‌کند، در حالی که همان باد یا حتی یک طوفان، موجبات سعادت و نیک روزی آدم دیگری را رقم می‌زند. این مثال حکم مشتی بود که نمونه خروار است و ایضاً این تضاد و تناقض در مورد سیل و باران و زمین‌لرزه و سونامی و خشکسالی و هر واقعه‌ای که در ردیف یک بلا و بلیه بگنجد، صدق می‌کند.

یا مثلاً رسوب ۲۰سانتیمتری نمک در بستر دریاچه که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد و در راستای بحث ما، این اتفاق یعنی رسوب نمک که توسط تیم احیای دریاچه ارومیه (و سایر دستگاه‌های مرتبط که به این ستاد و احیای این دریاچه مرتبط هستند) مصادره به مطلوب شده بود و اینگونه وانمود می‌شد که راهکارهای علمی آنان موجب بازگشت آب به دریاچه ارومیه شده است. از همین رو در چند روز گذشته اعلام کردند که سطح آب دریاچه ۱۰سانت، ۲۰سانت و۱۶ سانت، ۵۰ سانت و… بالا آمده. درحالی که این پیروزی شگرف که به نام احیا و احیا‌کنندگان سند خورد، در ابتدای امر غیر‌ممکن به نظر می‌رسید.

با این اوصاف شمه‌ای کوتاه از تناقض‌ها و تضادهایی که در رابطه با احیای این دریاچه صورت گرفته، بیان خواهد شد.

خشکیدگی دریاچه حالتی استراتژیک دارد که بنا به اقوال مختلف بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در حاشیه این دریاچه اسکان دارند و امرار معاش این جمع بستگی به حیات این دریاچه دارد. از این رو در پی مباحث فراوان و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلفی که بار مالی فراوانی را به دولت تحمیل کرد، نتیجه قابل قبولی عاید نشد و دریاچه روز به روز احوال بدتری می‌یافت. تا عاقبت با آغاز سال ۹۳ دولت ستادی را با عنوان «ستاد احیای دریاچه ارومیه» تشکیل داد.

عیسی کلانتری، رئیس این ستاد در اولین نشست خبری که در ۱۴ خرداد سال گذشته تشکیل شد عنوان کرد که ۱۹ راهکار احیا را در شور و مشورت با دانشمندان سایر کشورها یافته‌ایم که چطور باید این دریاچه را احیا کرد. وی عنوان کرد که ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیا تخصیص داده شده است.

این در حالی بود که مردم بارندگی‌های اخیر و اخباری را که بر بالا آمدن سطح آب دریاچه دلالت داشتند، نتیجه کار خارق العاده ستاد احیا می‌دانستند. اما روز گذشته راضیه لک، مدیرکل برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی، از افزایش ۲۰ سانتیمتری رسوبات نمکی در برخی نقاط دریاچه ارومیه خبر داده و گفته بود که ممکن است یکی از دلایل افزایش سطح آب کاهش عمق دریاچه از کف باشد. با این حال به نظر می‌رسد با وجود بارندگی‌های مناسبی که حوضه آبخیز دریاچه در سال جاری نسبت به سال قبل داشته بخشی از افزایش سطح آب ناشی از کاهش عمق دریاچه به دلیل ته نشست رسوبات در کف آن باشد.

با این احوال حتی اگر فرضیه رسوب نمک اشتباه باشد باز به این نتیجه می‌رسیم که ستاد احیای دریاچه هنوز کاری در راستای وظیفه اصلی خود یعنی احیای دریاچه انجام نداده و باران مثل بادی که موجب پاکیزگی هوا شد، سطح آب دریاچه ارومیه را بالا آورده است!

نگارنده: علی خدایی بیجاری