شبی که مشخص شد گسترشی‎ها دچار سوتفاهم شده بودند!
شبی که مشخص شد گسترشی‎ها دچار سوتفاهم شده بودند!
شب گذشته و طی یک برنامه تلویزیونی در شبکه استانی سهند آذربایجان شرقی ابهامات موجود در مورد تغییر نام باشگاه گسترش فولاد تبریز به ماشین سازی شهریار تبریز ختم به خیر شد.

به گزارش عصرتبریز، تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز در هفته اول لیگ برتر ۹۸-۹۷ مقابل استقلال خوزستان به میدان رفت. این بازی در حالی در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید که بیرون از زمین حواشی بسیار در مورد آن به وجود آمد. اعضای باشگاه که اقدام به تغییر نام کرده بودند اصرار بر این داشتند که باشگاه فعلی آنها ماشین سازی شهریار تبریز است. هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی اما با استنداد به ماده پنجی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، معتقد بود که این تغییر نام وجهه قانونی ندارد. در هفته اول اسکوربورد ورزشگاه نام و لوگوی گسترش فولاد را نشان می داد اما در داخل زمین، بازیکنان لباس های ماشین سازی که منقش به لوگوی این باشگاه بود را به تن کرده بودند. این اتفاقات در کنار حواشی به وجود آمده در مورد عدم ثبت قرارداد بازیکنان باشگاه که البته در نهایت به انجام رسید باعث شد تا شب گذشته شاهد یک مناظره در برنامه تلویزیونی موج فوتبال در شبکه سهند آذربایجان شرقی باشیم. دکتر آرش جابری، دبیر هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی به عنوان میهمان حضوری برنامه و هوشنگ نصیرزاده به عنوان میهمان تلفنی برنامه در مورد این اتفاق صحبت کردند تا در نهایت مشخص شود، هیات فوتبال استان به اجرای قانونی پرداخته که از سوی فدراسیون فوتبال ابلاغ شده بود.

داستان از کجا شروع شد؟

آرش جابری، دبیر هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی در آغاز برنامه در مورد اتفاقات اخیر و اظهارات اخیر نصیرزاده در خصوص ایستادگی هیات فوتبال در بحث تغییر نام این باشگاه اظهار داشت:

«هدف و غایت نهایی هیات فوتبال استان اجرای صریح قانون است. همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، معیار عدل رعایت قانون است. ما همواره این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده ایم. مطابق ماده یک اساس نامه فدراسیون فوتبال ایران، هیات فوتبال استان به عنوان نماینده و جانشین فدراسیون فوتبال تنها در پی رعایت قوانین بوده است. در مورد انتقال ماشین سازی تبریز و گسترش فولاد تبریز پس از آنکه از موضوع اطلاع یافتیم به دستور رئیس هیات فوتبال نامه ای تنظیم و در اختیار مدیران عامل دو باشگاه و سرپرستانشان قرار دادیم. بر اساس این نامه، جلسه ای در دفتر ریاست هیات فوتبال استان با حضور سعید حاجی زاده، اسد گلزاری، عبدالرزاق میراب و حسن آذرنیا برگزار کردیم. در این جلسه آقای سعید حاجی زاده به عنوان مدیرعامل باشگاه ماشین سازی که تا به امروز نیز وجهه قانونی دارد اعلام کردند که طی تماسی به بنده اعلام کردند تغییر نام در دو باشگاه صورت گرفته و انتقالی انجام نشده است. همان شب با توجه به غیبت آقای نصیرزاده در جلسه صبح، جلسه دیگری را با ایشان برگزار کردیم. با حضور آقای ششگلانی و بنده این جلسه تا پاسی از شب ادامه داشت و در مورد راهکارهای قانونی انتقال یا تغییر نام باشگاه صحبت کردیم.»

چرا تغییر نام باشگاه گسترش قانونی نبود؟

وی ادامه داد:

«تغییر نام حق مسلم مالک یک باشگاه است. این قانون چه در قانون تجارت، چه در قانون ثبت شرکت ها، چه در قانون وزارت ورزش و چه در قانون فدراسیون فوتبال پابرجاست و تغییر نام گسترش فولاد حق مسلم مالک این باشگاه است. نامه ای در دوم مرداد ماه سال ۹۷ به امضای رئیس هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد، آقای هوشنگ نصیرزاده به هیات فوتبال و ۴ مرجع مرتبط (ریاست و دبیرکل فدراسیون، نائب رئیس و رئیس سازمان، مدیرکل ورزش و جوانان استان و رئیس هیات فوتبال استان) ارسال شد. در این نامه به تغییر نام شرکت مجتمع خدماتی فرهنگی ورزشی گسترش فولاد به مجتمع خدماتی فرهنگی ورزشی ماشین سازی شهریار تبریز اشاره شده بود. شرکت ثبت اسناد کشور این تغییر نام را در تاریخ یاد شده تایید کرد. اگر هر کس دیگری به جز آقای نصیرزاده در بحث ما حضور داشتند، تعجب نمی کردیم و می گفتیم از قوانین اطلاع ندارد. ایشان بیشتر از هر مدیر عامل باشگاه دیگری از قوانین حاکم بر فوتبال مطلع هستند چرا که اولین رئیس کمیته تدوین مقررات خود آقای نصیرزاده بود. برای بنده و بقیه عزیزان این سوال به وجود می آید که آقای نصیرزاده که به قوانین مطلع هستند چرا این مسائل را مطرح کرده اند. شرح وظایف هیات فوتبال در ۱۸ بند در ماده ۳ اساس نامه هیات های استانی توسط فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۷ آبان ۹۴ تصویت شده است. یکی از وظایف هیات های فوتبال در این اساس نامه اجرای مقررات و آئین نامه های ابلاغ شده از طرف مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به هیات رئیسه آن است. در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال ۹۷، آقای ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال دستورالعملی را به کلیه روسای هیات های فوتبال استان کشور ابلاغ کرد که طبق آن تغییر نام باشگاه بایستی توسط کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان استان تایید شود که در زمان ابلاغ نامه تغییر نام هیچ جلسه ای در کمیسیون یاد شده انجام نشده بود. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد تغییر نام باشگاه امکان پذیر نیست و مورد تایید فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و هیات فوتبال نیست. باشگاه گسترش فولاد مرحله اول تغییر نام خود را در ثبت باشگاه ها انجام داده اما مرحله دوم آن انجام نشده و مشکل همین بود.»

از تاریخ ۲ مرداد ماه دیگر گسترش فولادی وجود ندارد

پس از این صحبت ها، هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد/ماشین سازی شهریار روی خط برنامه آمد. وی در پاسخ صحبت های دبیر هیات فوتبال اظهار داشت:

«شرکت مجتمع خدماتی فرهنگی ورزشی گسترش فولاد در اداره ثبت شرکت های استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است. طبق قانون تجارت، تغییر نام یکی از اختیارات شرکت های به ثبت رسیده است و گسترشی ها این کار را طی یک مجمع عمومی فوق العاده، نام تیم لیگ برتری گسترش فولاد را به ماشین سازی شهریار تغیر داده اند. این تغییر نام به اداره ثبت شرکت ها اعلام شد و در تاریخ ۲ مرداد این موضوع تایید شد و پس از تایید من نامه آن را به اداره کل ورزش و جوانان، هیات فوتبال، سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال ارسال کردم. انتظار ما این بود که با ما همکاری کنند. زمانی که ما قراردادها را به هیات فوتبال بردیم، هیات فوتبال قراردادها را از ما تحویل نگرفتند و اظهار داشتند که باید قراردادها به نام گسترش فولاد باشد. متاسفانه آنها به این موضوع عنایت نداشتند که از تاریخ ۲ مرداد ماه دیگر گسترش فولادی وجود ندارد که بخواهیم از مهر آن استفاده کنیم مگر اینکه بخواهیم تاریخ آن را عوض کنیم. پس از آنکه دیدیم یک هماهنگی بین سازمان لیگ و هیات فوتبال وجود ما قرارداد بازیکنان جدیدمان را در سربرگ گسترش فولاد به تاریخ ۲۸ تیر ماه زدیم به این طریق که ما پیش از تغییر نام این قراردادها را ثبت کردیم. به این ترتیب بازی انجام دادیم که به هر ترتیب قرارداد بازیکنانمان را ثبت کنند!»

انتظار همکاری از هیات فوتبال را داشتیم

نصیرزاده ادامه داد:

«فردای آن روز هم قراردادهای بازیکنانمان را ثبت نکردند. ما از آقای بهاروند خواهش کردیم که با توجه به کمبود وقت و اختلاف سلیقه به وجود آمده بین ما و هیات فوتبال از آنها بخواهند که در آنجا بمانند تا ما برای ثبت قرارداد برسیم. اساسا ذات هیات فوتبال برگزاری مسابقات است و صلاحیت تیم های شرکت کننده توسط اداره کل ورزش و جوانان و کمیسیونی به نام ماده ۵ با مدیریت مدیرکل ورزش و جوانان صورت می گیرد. دوستان ما در هیات فوتبال اعلام کردند که هنوز نامه تایید این کمیسیون را دریافت نکرده اند که این خواسته آنها اشتباه نیست چرا که پروانه فعالیت ورزشی توسط کمیسیون ماده ۵ صادر می شود ولی موقعی که پروانه صادر شده برای ما همان پروانه قبلی بوده و فقط نام باشگاه عوض شده است. ما انتظار داشتیم با ما همکاری شود ما با استقلال خوزستان بازی داشتیم و در اسکوربورد که در اختیار هیات فوتبال است لوگوی گسترش فولاد که دیگر وجود ندارد استفاده شد. به نظرم باید تعاملی به وجود می آمد که این موضوع حل شود چرا که ماشین سازی قدمت بالایی دارد. اتفاقاتی رخ داد که اگر دخالت من نبود روز جمعه نمی توانستیم بازی کنیم. عزیزان ما در هیات فوتبال متوجه نبودند اگر قرارداد بازیکنان ما ثبت نمی شد، روز جمعه نمی توانستیم بازی کنیم؟ کمیسیون ماده ۵ البته امروز تشکیل جلسه داد تا این ابهامات به پایان برسد.»

هیات فوتبال طبق قانون عمل کرده است

آرش جابری در پاسخ اظهارت هوشنگ نصیرزاده به موضوعاتی اشاره کرد که در ادامه می خوانیم:

«آقای نصیرزاده شما سال های سال ریاست کمیته تدوین آئین نامه و مقررات را بر عهده داشتید. من یک سوال از شما دارم آیا اساس نامه هیات های فوتبال در مورد شرح وظایف شان که در زمان ریاست شما تدوین شده را قبول دارید؟ در ماده ۳ همین اساس نامه که خود شما آن را تدوین کرده اید اجرای مقررات و آئین نامه های ابلاغ شده توسط مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و هیات رئیسه است. آقای محمدرضا ساکت در تاریخ ۲۷ اردیبهشت دستورالعمل نقل و انتقال باشگاهها، استفاده نام و برند آنها که در دی ماه سال ۹۶ تصویب شده را به ما ابلاغ کردند. در ماده های یک، دو، سه، شش، هفت، هشت، نه و یازده به وضوح در این مورد صحبت شده است. تغییر نام باشگاه حق مسلم باشگاه است و شما نامه آن را در پنجم مرداد ماه به ما ارسال کرده اید ولی این تغییر نام زمانی از سوی سازمان لیگ وجاهت قانونی دارد که کمیسیون ماده ۵ آن را به رسمیت شناخته باشد. در جلسه ای که شب سی و یکم تیر ماه داشتیم این مسائل مطرح شد و خواهش من این است که حضرت عالی انصاف را رعایت کنید. دومین فصل حضور شما در تبریز است و سال گذشته هیات فوتبال با باشگاه شما نهایت همکاری را داشت. من هفته گذشته در باشگاه خدمت شما رسیده و از شما خواستم که بیایید این موضوع را حل کنیم در هیات فوتبال نیز در این مورد ساعت ها صحبت شد. صحبت از تغییر نام نیست بلکه باید ماخذ اصلی این تغییر نام را تایید کند.»

اگر ما هم تغییر نام را تایید نمی کردیم، بازیکنان نمی توانستند قرارداد خود را ثبت کنند

آرش جابری در واکنش به ادعای مدیرعامل گسترش فولاد/ ماشین سازی شهریار در رابطه با خودداری هیات فوتبال از ثبت قرارداد بازیکنان این باشگاه گفت:

«از آقای نصیرزاده در این مورد هم یک سوال دارم. آقای گلزار قراردادهای بازیکنان را در حالی به هیات فوتبال آورد که نام باشگاه ماشین سازی شهریار تبریز نوشته شده بود اما مهر و لوگو مربوط به باشگاه گسترش فولاد بود؛ آیا این موضوع را تایید می کنید؟ (نصیرزاده این موضوع را تایید کرده و جابری صحبت های خود را این گونه ادامه داد) وقتی در دستورالعملی که پیش از این به آن اشاره کردم با صراحت عنوان شده که تا زمانی که کمیسیون ۵ تصویب نکرده، اضافه کردن هر گونه پسوند، پیشوند و تغییر نام مورد قبول فدراسیون، سازمان لیگ و هیات فوتبال نیست کاری که هیات فوتبال انجام داده کاملا قانونی بوده است. این قوانین را ما ننوشته ایم بلکه کمیته تدوین آئین نامه و مقررات به ما ابلاغ کرده و ما مکلف به اجرای آن هستیم. هیات فوتبال بنا بر تاکید ریاست، نهایت همکاری را با گسترش فولاد داشت. ما لحظه به لحظه این موضوع را با فدراسیون و سازمان لیگ طی کردیم. آقایان بهاروند، به عنوان رئیس سازمان لیگ، سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات، فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات می توانند شهادت بدهند که اگر ما هم تغییر نام گسترش به ماشین سازی را تایید نمی کردیم آیا آن آقایان می توانستند قراردادهای خود را ثبت کنند؟ وقتی دبیر کل محترم دستورالعملی را به رئیس هیات فوتبال ابلاغ می کند، او طبق قانون بایستی قانون آن را رعایت کند.»

مشکل از فدراسیون بوده است!

نصیرزاده در بخش پایانی صحبت های خود با مقصر دانستن فدراسیون گفت:

«وظیفه فدراسیون فوتبال سیاست گذاری و صدور بخشنامه در مورد نام و لوگو باشگاه ها نیست، این نوعی دخالت در کار وزارت ورزش و جوانان است. البته این اشکال مربوط به هیات فوتبال نیست و متوجه فدراسیون فوتبال است. (در این حین جابری از نصیرزاده سوال کرد که آیا به این ترتیب اتهام از هیات فوتبال برداشته شد؟ که نصیرزاده اعلام کرد بله من این موضوعات را برای روشن سازی اذهان عمومی می گویم.) اصلا به فدراسیون مربوط نمی شود که در مورد لوگو و نام باشگاه نظر بدهد.»

جابری در واکنش به این اظهارات از نصیرزاده سوال کرد که آیا با این تفاسیر و طبق دستوراالعمل هایی که ذکر شد ما خلاف قانون عمل کرده ایم که نصیرزاده اعلام کرد ایراد از فدراسیون فوتبال بوده که چنین قانونی را وضع کرده است. من از هیات فوتبال می خواهم که جلوی این اشتباهات فدراسیون ایستاده شود.

به این ترتیب بحث و جدال چند روزه به پایان رسید و در نهایت مشخص شد که هیات فوتبال استان با استناد به دستورالعملی که دریافت کرده عمل نموده و گسترشی ها با توجه به به تصویب نشدن تغییر نام باشگاه شان در کمیسیون ماده ۵ بایستی هر چه زودتر پیگیر این موضوع باشند.

جابری در پایان بحث صحبت هایش را اینگونه خاتمه داد:

«ساعت ۱۱ روز پنجشنبه آقای بهاروند نامه ای به ما ارسال کرده و اعلام کردند هر گونه  عدم ارائه مدارک و عواقب آن متوجه باشگاه گسترش فولاد است ولی همان لحظه طی نامه ای ما این مسئولیت را بر عهده گرفتیم که مدارک در اختیار ماست و آنها را حتی تا پاسی از شب هم اگر باشد ثبت خواهیم کرد. عدم رعایت قانون می تواند آفت باشد و نباید با توجه به پستی که داریم قوانین را به نفع خودمان تغییر دهیم. همه شرایط را متوجه شدند و در نهایت خواهش من این است که جامعه فوتبال نیاز به آرامش دارد و بایستی نیروهای میانی این جامعه اطلاعات صحیح به بالادستان خود بدهند.»

انتهای پیام/