زلزله‌زدگان ارسباران؛ همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان/حلقه مفقوده، زیان‌های اقتصادی وارده بر زلزله‌زدگان ارسباران
زلزله‌زدگان ارسباران؛ همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان/حلقه مفقوده، زیان‌های اقتصادی وارده بر زلزله‌زدگان ارسباران

عصر تبریز: با توجه به اقداماتی که برای زیرساخت‌‌های مناطق زلزله‌زده ارسباران برداشته شده به نظر می‌رسد شایسته این قشر محروم و عقب مانده این شهرستان‌ها نباشد. به گزارش فارس، سه سال پیش در چنین روزی‌های بود، یعنی در ۲۱ مردادماه سال ۱۳۹۱ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۲ ریشتر موجب از بین رفتن بخشی از دار […]

عصر تبریز: با توجه به اقداماتی که برای زیرساخت‌‌های مناطق زلزله‌زده ارسباران برداشته شده به نظر می‌رسد شایسته این قشر محروم و عقب مانده این شهرستان‌ها نباشد.

به گزارش فارس، سه سال پیش در چنین روزی‌های بود، یعنی در ۲۱ مردادماه سال ۱۳۹۱ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۲ ریشتر موجب از بین رفتن بخشی از دار و ندار ارسبارانی‌ها شد. به سخن دیگر، زمین لرزه منطقه جنوب ارسباران (شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس) سبب مرگ بیش از ۳۰۰ نفر، ویرانی بیش از ۱۶۰ روستا و آسیب دیدن حدود ۲۵۰ روستای دیگر این منطقه شد.

با این وصف، بعد از وقوع این حادثه دردناک بسیاری از مدیران و مسئولان با حضور و بازدید نزدیک از محل و همچنین ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان زلزله استان آذربایجان‌شرقی، هر کدام دستورات لازم را در حوزه وظایف دستگاه‌های مربوطه صادر کردند که به نظر می‌رسید، در صورت عملیاتی شدن بخشی از این دستورات قطعاً مشکلات عمده ساکنان این مناطق به یقین حل می‌شد.

 

زلزله‌زدگان ارسباران؛ به وسعت ایران غم دارند

با این وجود، براساس گفته‌ها و نظرات شهروندان مناطق زلزله‌زده، برخی مدیران و مسئولان دستگاه‌های ذیربط، برای پیگیری روند رو به جلوی مصوبات سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی خویش در طول دو گذشته، کمترین حضور و بازدید از این مناطق را داشته‌اند، به طوری که به گفته اهالی ساکنان منطقه ارسباران حضور پررنگ آنها به چند روز اول زمین لرزه برمی‌گردد و این حضور کم‌رنگ آنها موجب شده که متولیان و مسئولان دستگاه‌ها ذیربط کمترین آگاهی را از روند رو به رشد اجرای مصوبات داشته باشند و یا به بیان دیگر اینکه، اصلاً در جریان این تصمیمات نیستند که سرانجام بازسازی، تکمیل زیرساخت‌های شهری و روستای و به ویژه مسائل رفاهی، خدماتی و بهداشتی شهروندان زلزله‌زده آذربایجان به کجا رسیده و در این خصوص برخی مصوبات و دستورات آنها در حد دادن شعار، وعده آینده و تبلیغات بوده است، از این بابت بیشتر ساکنان این مناطق از عملکرد برخی دستگاه‌ها و مسئولان گله‌مند هستند.

ناگفته نماند، در بازدید و گزارش میدانی گزارشگر فارس در کوچه پس کوچه‌های شهرستان ورزقان و برخی از مناطق روستاهای این شهرستان هم این مسائل به عینه به چشم می‌خورد، بر همین اساس طبق نظرات و صحبت‌های ساکنان این منطقه هنوز برخی از وعده مسئولان در این زمینه محقق نشده است. به طوری که این روزها زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی و به خصوص شهروندان شهرستان ورزقان، همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مختلف عملی نشده مسئولان و دست‌اندرکاران به تعهدات خود در قبال زلزله‌زدگان این شهرستان هستند.

 

زخم کهنه زلزله‌زدگان ارسباران را درمان کنیم

آنچه در این خصوص مهم به نظر می‌رسد اینکه با وجود اینکه این زلزله، هزاران خانواده را داغدار کرد، اما خدمات رفاهی و زیربنای قابل توجه‌ای را برای توسعه پایدار این منطقه فراهم کرده است که باید از مسئولان اجرایی کشور در این زمینه نیز تقدیر کرد، اما برخی مشکلات ساختاری و زیربنای همچنان به قوت خود باقی است که باید اقدام اساسی برای حل فوری این مشکلات ساکنان این مناطق انجام شود.

از این رو، در بازدید خبرنگار فارس و صحبت با تنی از اهالی ساکنان برخی روستاهای منطقه شهرستان از جمله شهروندان شهر ورزقان، روستای دیزج ملک، کاسین، زغن‌آباد، آقا بابای سینا و … به عینه مشخص می‌شود که با وجود گذشت سه سال بعد از وقوع زلزله، مصوبه و قول‌هایی که مسئولان و مدیران اجرایی کشور به منظور ارائه تسهیلات به زلزله‌زدگان ارسباران متعهد شده‌ بودند، به نظر می‌آید، بعضی از این مصوبات و وعده مسئولان به طور کامل محقق نشده و در واقع ناقص به اجرا درآمده است و شهروندان این منطقه همچنان درگیر مشکلات به ویژه نحوه ارائه خدمات رفاهی، تأمین اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی خویش هستند که به باور شهروندان مناطق زلزله‌زده ارسباران، با وجود این همه تلاش مسئولان در این ارتباط، مشکلات متعدد شهروندان این مناطق با وجود گذشت نزدیک به سه سال همچنان به قوت خود باقی بوده و قابل قبولی نیست.

 

نبض ارسبارانی‌ها هنوز می‌تپد

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این منطقه در این ارتباط گفته:« با وجود اینکه زلزله ارسباران هزاران خانواده منطقه را داغدار کرد، اما خدمات بزرگی به عمران و آبادانی شهرستان‌های ناحیه ارسباران ارائه داد و به دیگر سخن این منطقه را متحول کرده است».

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه زلزله فرصتی را پدید آورد تا مسئولان به این شهرستان سفر کنند، یادآور شده است:« این امر سبب شد تا آنها عقب‌ماندگی شهرستان‌ها را با چشم خودشان ببینند و برای پیشرفت این مناطق گام‌هایی بردارند».

از سوی دیگر همچنین یکی از مدیران سازمان‌های امدادی استان در اظهار نظری گفته است :« زمین‌لرزه ارسباران شاه‌کلیدی برای برطرف کردن مشکلات دیگر زمین لرزه‌ها در کشور است، به طوری که تجربیات فراوانی در جریان زمین‌لرزه آذربایجان حاصل شد که می‌تواند در زلزله‌های بعدی نقش‌آفرین باشد».

 

قلب‌های کوچک و بزرگی که هنوز در اینجا با درد می‌تپند

از سوی دیگر در حال حاضر با توجه به اقداماتی که برای زیرساخت‌‌های مناطق زلزله‌زده برداشته شده است، به نظر می‌رسد شایسته قشر محروم این شهرستان‌ها نباشد و این روزها ساکنان این مناطق همچنان به دنبال توسعه همه‌جانبه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و به خصوص اتمام زیرساخت‌های شهری و روستایی خویش هستند.

به هر حال، برای رسیدن به این حقیقت که چه قدر زیرساخت‌ها و مسائل زلزله‌‌زدگان آذربایجان حل شده، فقط کافی است مسئولان سری به این مناطق بزنند و با مردم و اهالی این منطقه درد دلی داشته باشند.

با این اوصاف طبق تخمین‌ها، کل میزان خسارت وارده به استان آذربایجان شرقی از بابت زلزله ۲۱ مرداد بیش از ۱۰ هزار و ۷۹ میلیارد ریال بوده است. بیشترین خسارت در اثر این حادثه طبیعی به مسکن روستایی با بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، تبریز، کلیبر، جلفا، شبستر، خداآفرین، سراب و مرند بوده و بخش کشاورزی نیز با بیش از ۲ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال از جمله متضرران این حادثه بوده که بیشترین خسارت بخش‌های کشاورزی در شهرستان اهر با ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. مسکن شهری با بیش از یک‌هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال و راه و ابنیه با ۵۶۰ میلیارد ریال، مدارس با ۳۱۰ میلیارد ریال، بخش بهداشت و درمان عمرانی با بیش از ۳۰۳ میلیارد ریال، حوزه صنعت و معدن با ۲۵۶ میلیارد ریال، مساجد با ۱۴۵ میلیارد ریال، برق منطقه‌ای با ۱۴۲ میلیارد ریال و بهداشت و درمان غیرعمرانی با بیش از ۱۳۳ میلیارد ریال از بیشترین خسارت دیدگان در آذربایجان‌شرقی در اثر زلزله بودند.

بر همین اساس نیز در بخش‌هایی نظیر آب و فاضلاب روستایی، گاز، آب و فاضلاب همچنین حوزه آب منطقه‌ای نیز به ترتیب بیش از ۱۲۸، ۱۲۷، ۲۵، ۱۷ میلیارد ریال خسارت ثبت شده است. خسارت وارده به ساختمان‌های دولتی و سایر بخش‌ها در مجموع ۲۹۹ میلیارد ریال اعلام شده است. بیشترین ثبت خسارت در شهرستان اهر با ۳ هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال، ورزقان ۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال، هریس با ۲ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال و تبریز با ۷۷۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

 

باید در کنار مردم این منطقه باشیم نه اینکه آنها را رها کنیم

الهوردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از برگزاری سمینار تخصصی زمین لرزه ارسباران، چالشی برای توسعه ویژه سومین سالگرد زلزله ارسباران در تبریز به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در سالگرد زلزله باید در کنار مردم این منطقه باشیم نه اینکه آنها را رها کنیم.

وی ادامه داد: در زلزله ۲۱ مرداد ۹۱ بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند و اماکن، مساجد و زیرساخت‌های بیش از ۳۰۰ روستا و چند شهر از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بازسازی و تحویل زلزله‌زدگان شده و بیش از ۵ هزار اماکن دامی استاندارد در این شهرستان به صورت استاندارد احداث و تحویل دامداران شده است.

 

حلقه مفقوده، زیان‌های اقتصادی وارده بر زلزله‌زدگان ارسباران

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است و مردم هم در این راستا بر آن پافشاری می‌کنند، توجه مسئولان و متولیان امر به حل مشکلات اقتصادی، رفاهی و معیشتی آنها است که به عقیده اهالی زلزله‌زدگان ارسباران این مسایل از دید مسئولان در حاشیه قرار گرفته است، به طوری که هم‌اکنون این قشر مناطق محروم جامعه با حداقل‌های موجود زندگی می‌کنند، بر این اساس نیز برخی مدیران و مسئولان این مناطق هم‌نظر دیدگاه ما هستند که «این زلزله، علاوه بر خسارات جانی ناگوار، زیان‌های اقتصادی فراوانی نیز به بار آورد که با گذشت سه سال از وقوع آن، هنوز هم آثار مخرب این فاجعه بر چهره مردمان، طبیعت و محیط زیست این منطقه دیده می‌شود».

بنابراین، این مسائل از جمله مشکلات و درددل‌های زلزله‌زدگان ارسباران برای متولیان امر و دستگاه‌های ذیربط است که امیدواریم گوش شنوا و دستان توانمندی برای رفاه بیشتر حال مردم و به ویژه طبقه ضعیف و متوسط جامعه باشد.

گزارش از موسی کاظم‌زاده