کشور تحت تاثیر موج گرمایی قرار گرفته است
کشور تحت تاثیر موج گرمایی قرار گرفته است

عصر تبریز: مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: سراسر کشور به ویژه نوار شمالی تحت تاثیر پدیده موج گرمایی قرار گرفته است که در این فصل تقریبا غیرعادی است. به گزارش بولتن نیوز،  مجید آزادی  افزود: زمانی که دمای هوا از میانگین بیشتر می شود به اصلاح […]

عصر تبریز: مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: سراسر کشور به ویژه نوار شمالی تحت تاثیر پدیده موج گرمایی قرار گرفته است که در این فصل تقریبا غیرعادی است.

به گزارش بولتن نیوز،  مجید آزادی  افزود: زمانی که دمای هوا از میانگین بیشتر می شود به اصلاح می گویند موج گرمایی ایجاد شده است که معمولا حالت عادی نیست و اکنون نیز همین پدیده در کشور رخ داده است.

وی اظهار کرد:علت وقوع موج گرمایی را به طور مستقیم نمی توان به تغییر اقلیم ربط داد اما به طور غیر مستقیم مرتبط است به این معنا که زمانی جنگل تخریب و ساخت و سازهای بی رویه انجام می شود قطعا بروز این پدیده های غیر عادی نیز به وفور دیده می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: ادامه روند تخریب محیط زیست موجب فراوانی بروز پدیده های غیرعادی مانند موج گرما، موج سرما و بروز سیلاب می شود.

وی افزود: اگر در گذشته هر ۱۰ سال یکبار شاهد بروز پدیده موج گرما و سرما بودیم اکنون هر ۵ سال یکبار باید منتظر وقوع آن باشیم و اگر روند تخریب طبیعت و انتشار گازهای گلخانه ای همچنان ادامه یابد قطعا زمان وقوع کمتر می شود.

آزادی گفت: فردا (سه شنبه) در نوار شمالی تا حدودی از شدت گرما کاسته می شود اما دارای نوسان است زیرا دوباره کمی دما افزایش می یابد و این روند تا جمعه ادامه دارد اما از اخر هفته دمای هوا به حالت عادی برمی گردد.

وی افزود: دمای هوا در برخی از نقاط شمال کشور مانند استان گلستان تا ۴۹ درجه گزارش شده است که نسبت به میانگین بلند مدت نرمال نیست و حدود ۳ تا ۴ درجه گرمتر است که با توجه به میزان رطوبت هوا این دما بسیار زیاد است.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: در سایر نقاط کشور نیز روند از بین رفتن پدیده موج گرما کندتر است اما تا آخر هفته شاهد عادی شدن دمای هوا به نسبت فصل خواهیم بود.