مقام روس: مسکو و تهران درباره تحویل اس – ۳۰۰  به توافق رسیدند
مقام روس: مسکو و تهران درباره تحویل اس – ۳۰۰  به توافق رسیدند

عصر تبریز: میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاور نزدیک و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی “ریانووستی” اعلام کرد:  مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران به توافق رسیده و این مساله خاتمه یافته و فقط بررسی جزئیات فنی […]

عصر تبریز: میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاور نزدیک و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی “ریانووستی” اعلام کرد:  مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران به توافق رسیده و این مساله خاتمه یافته و فقط بررسی جزئیات فنی این قضیه در پیش است.

پیشتر نیز یک منبع عالی رتبه در وزارت امور خارجه روسیه به “ریانووستی” اطلاع داده بود که مسکو حتما امسال اس ـ ۳۰۰ را به ایران تحویل خواهد داد. همچنین یک منبع در وزارت دفاع ایران اظهار داشت تهران امیدوار دریافت این سامانه موشکی ، ۴۰ ـ ۳۰ روز پس از امضای قرارداد جدید دراینباره با مسکو است.

سخنگوی سفارت ایران در مسکو  به “ریانووستی” اطلاع داد که انتظار می رود هیئت وزارت دفاع ایران هفته آینده وارد مسکو شود.

قرارداد تحویل سیستم های “اس-۳۰۰” در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ ” دمیتری مدودف” رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان “تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه ۹ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی”، تحویل سیستم های اس ـ ۳۰۰، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سامانه های “اس-۳۰۰” را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل “اس-۳۰۰ ” از شرکت روسی “روس آبارون اکسپورت ” به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای ۴ میلیارد دلار غرامت نمود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه ۱۳ آوریل با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد.

سیستم های “اس-۳۰۰” ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم “اس-۳۰۰” می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند.