دست های سبز همیاری برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان/ اجازه نخواهیم داد دریاچه ارومیه خشک شود
دست های سبز همیاری برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان/ اجازه نخواهیم داد دریاچه ارومیه خشک شود

عصر تبریز: گروهی از فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی از مناطق درختکاری شده حاشیه دریاچه ارومیه بازدید کردند. به گزارش نصر نیوز، گروهی از فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی به همت انجمن زیست محیطی «سبز اندیشان تبریز» از مناطق درختکاری شده حاشیه دریاچه ارومیه بازدید کردند. این گروه که از پروژه ۴ هزار و ۵۰۰ […]

۱ (۶)

عصر تبریز: گروهی از فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی از مناطق درختکاری شده حاشیه دریاچه ارومیه بازدید کردند.

به گزارش نصر نیوز، گروهی از فعالان زیست محیطی آذربایجان شرقی به همت انجمن زیست محیطی «سبز اندیشان تبریز» از مناطق درختکاری شده حاشیه دریاچه ارومیه بازدید کردند.

این گروه که از پروژه ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری کاشت درختان مقاوم به کم آبی و شوری خاک در منطقه خاصللو بخش گوگان شهرستان آذرشهر دیدن می کردند، با آخرین اقدامات اداره کا منابع طبیعی آذربایجان شرقی در کاشت درختان گز بومی منطقه و بوته کاری برای جلوگیری از ایجاد ریزگردهای نمکی آشنا شدند.

 

ایجاد کمربند سبز با درختان بومی در حاشیه دریاچه ارومیه

آقای حسینی کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان در توضیح ابعاد پروژه گفت: این پروژه از زمستان سال گذشته آغاز شده و امروز شاهد به ثمر نشستن ۲۵۰ هکتار نهال کاری و بوته کاری انواع درختان گز، قره داغ و آترپیکس در منطقه هستیم.

وی با بیان ویژگی های این سه نوع درخت و درختچه، گفت: هدف اصلی از کاشت این گونه ها در وسعت بزرگ، در وهله اول جلوگیری از ایجاد طوفان های نمکی و در وهله دوم ایجاد منطقه نمونه گردشگری و گسترش برنامه معیشت ساکنان محلی است.

حسینی گفت: این نوع درخت و درختچه ها پس از دو الی سه سال دیگر نیازی به آبیاری ندارند و با توجه به ریشه عمیق شان، با بارش های فصلی به رشد خود ادامه می دهند.

این کارشناس اداره کل حفظ منابع طبیعی استان بزرگترین خطر خشک شدن دریاچه ارومیه را وقوع ریزگردهای نمکی دانست و گفت: وظیفه اصلی ما در سازمان حفظ و گسترش مرتع ها برای جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع ریزگردهای نمکی است.

حسینی با بیان اینکه در انجام این پروژه از حضور اساتید دانشگاه تبریز و شهید بهشتی تهران نیز بهره برده شده است، گفت: مکاتبات انجام این پروژه از ۵ سال پیش شروع شده بود، اما قبلا توجهی به این امر نمی شد که خوشبختانه با تصمیم دولت تدبیر و امید و ابلاغ ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه، عملیات اجرایی این پروژه بزرگ از دی ماه سال گذشته اجرایی شده و ادامه خواهد داشت.

 

اجازه نخواهیم داد دریاچه ارومیه خشک شود

در این بازدید که با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و رئیس شورای عالی جنگل ها همراه شده بود، ابعاد مختلف اجرایی و پیشنهادهای موجود در این زمینه مطرح شد.

«داور نامدار» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در جمع بازدید کنندگان از محل اجرای این پروژه، گفت: حفظ دریاچه ارومیه مهمترین خواسته مردم آذربایجان و مهمترین برنامه دولت در منطقه است.

وی با بیان اینکه هیچ گاه کابوس خشک شدن دریاچه ارومیه به واقعیت نخواهد پیوست، گفت: ما و شما این اجازه را نخواهیم داد که دریاچه ارومیه خشک شود. دریاچه ارومیه رگ حیاتی آذربایجان است و با همدلی مردم و دولت انشاءالله دوباره به روزهای زیبای خود باز خواهد گشت.

مدیرکل منبع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به ابعاد و اهداف اجرای پروژه کمربند سبز دریاچه ارومیه، گفت: ما بسیار امیدوار هستیم به آینده اجرای این طرح و اولویت بعدی ما در منطقه حفظ معیشت مردم محلی خواهد بود.

نامدار با اشاره به قوروق شدن منطقه درختکاری، گفت: برای اینکه زحمات انجام یافته به ثمر بنشیند، نباید تا سه سال آینده هیچ دامی وارد منطقه شود؛ ما برای حفظ معیشت مردم و کمک به آن ها، ۳۰۰ تن جو علوفه ای در روستاهای منطقه بین دامداران توزیع کرده ایم و در صورت نیاز مقدار بیشتری توزیع خواهیم کرد.

وی در پایان از مشارکت و همیاری مردم به عنوان اصلی ترین عامل موفقیت و پیشبرد سریع طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه نام برد و گفت: مشارکت مردم در اجرای طرح ها بسیار مهم است و ما از مردم و سمن ها می خواهیم در اجرای کارهای نجات بخش دریاچه ارومیه به دولت کمک کنند.

 

مردم و سمن ها کمک کنند

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رئیس شورای عالی جنگل ها نیز در این بازدید بر اهمیت حضور مردم و مشارکت سمن ها (سازمان های مردم نهاد) تاکید کرد و گفت: در کل کشور ۱٫۵ میلیون هکتار جنگل گز وجود دارد که اجرای این طرح ها بسیار موفق بوده است و حتی ما توانسته ایم در مناطق کویری و بسیار کم آب نیز جنگل های گز ایجاد کنیم.

«ناصر مقدسی» به اجرای سریع طرح کمربند سبز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در مهر و ابان ماه امسال نیز ۳۰ هزار هکتار به وسعت مناطق جنگل کاری شده با درختان گز در حاشیه دریاچه ارومیه اضافه می شود.

وی به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه برای رسیدن به وضعیت نرمال به ۲۰ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، اما آنچه که بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، حفظ و گسترش مراتع و مناطق جنگلی منطقه برای جلوگیری از وقوع طوفان های نمکی است که این وظیفه به سرعت در حال انجام است.

 

ضرورت تامین سریع بودجه و اعتبارات

دبیر انجمن زیست محیطی سبز اندیشان تبریز هم در این بازدید با قدردانی از تلاش های انجام یافته برای ایجاد کمربند سبز دریاچه ارومیه، گفت: با بررسی سایت درختکاری شده به این نتیجه رسیدیم که واقعا عشق و تعهد بزرگی در پشت این اقدامات وجود دارد، وگرنه صرف کارمند بودن نمی توان در آن منطقه کار کرد.

«مهناز اسلامی» افزود: نهال های کاشته شده با اصول صحیح علمی، تجربی و منطبق بر اکوسیستم منطقه کاشته شده و از گونه های بومی استفاده شده است، اما میزان شوری خاک نقطه حساس و در خور توجهی است که باید در اقدامات ستاد احیا مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم جهت پایدارسازی درختان کاشته شده در تامین بودجه و اعتبار پروزه حداقل تا سه سال توجه کافی صورت گیرد تا زحمات کسانی که در بدترین و سخت ترین شرایط کاری این برنامه بزرگ را اجرایی کرده اند، هدر نرود و در ضمن هدف کار هم تحقق یابد.

اسلامی در پایان به نمایندگی از فعالان زیست محیطی حاضر از اقدامات قابل توجه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تشکر کرد و گفت: امیدواریم فازهای بعدی و تکمیلی این پروزه به سرعت به انجام برسد.

گفتنی است بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، پیامدهای زیست محیطی بسیاری برای روستاها و شهرهای حاشیه این دریاچه ایجاد کرده و در صورت عدم اقدام عاجل در آینده نزدیک پیامدهای زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه نیمه شمالی کشور را تهدید می کند.