زنجیره انسانی تشکل‌های زیست محیطی دور دریاچه ارومیه + عکس
زنجیره انسانی تشکل‌های زیست محیطی دور دریاچه ارومیه + عکس

صبح آخرین جمعه‌ی مرداد ماه فعالان زیست محیطی از سراسر ایران در کنار دریاچه ارومیه با تشکیل زنجیره انسانی و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «حفظ دریاچه ارومیه، حفظ محیط زیست ایران» ، «دریاچه ارومیه را نجات می دهیم تا ایران نجات یابد» برای بی آبی دریاچه اشک ریختند. عصر تبریز: هر چند در […]

صبح آخرین جمعه‌ی مرداد ماه فعالان زیست محیطی از سراسر ایران در کنار دریاچه ارومیه با تشکیل زنجیره انسانی و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «حفظ دریاچه ارومیه، حفظ محیط زیست ایران» ، «دریاچه ارومیه را نجات می دهیم تا ایران نجات یابد» برای بی آبی دریاچه اشک ریختند.

۴۹۴۲۴۵_۲۶۰

عصر تبریز: هر چند در اردیبهشت امسال با بارش های متعدد فصلی تراز آب دریاچه ارومیه به نقطه ای امیدبخش رسیده بود و تصاویر منتشر شده از قایق سواری در حوضه آن نوید پایان روزهای رو به زوال دریاچه نمکین را می داد ولی با آمدن تابستان و گرمای بی سابقه در آذربایجان، حالا تراز آب سطح دریاچه شبیه یک شوخی تلخ به ساکنان منطقه دهن کجی می کند.

آمارها و عدد و رقم ها شاید در مسائل اقتصادی بتوانند عمق موضوع را نشان دهند ولی وقتی بحث مسائل اجتماعی و نابودی محیط زیست به میان می آید انگار تا با چشم خود ابعاد فاجعه را نبینیم باورمان نمی شود که دریاچه‌ی پر خاطره‌ی کودکی این طور با سرعت رو به نابودی می رود.

این بار  ۱۵۰ نفر از نمایندگان تشکل های محیط زیستی که برای برپایی دومین اجلاس سراسری سمن های زیست محیطی و منابع طبیعی کشور میهمان تبریز بودند ، در آخرین ساعات سفر خود راهی ارومیه شدند تا با چشم خود ببینند آنچه را که با هیچ تراز و عددی نمی شد تصویر کرد.

صبح آخرین جمعه‌ی مرداد ماه فعالان زیست محیطی از سراسر ایران در کنار دریاچه ارومیه با تشکیل زنجیره انسانی و در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضمون «حفظ دریاچه ارومیه، حفظ محیط زیست ایران» ، «دریاچه ارومیه را نجات می دهیم تا ایران نجات یابد» برای بی آبی دریاچه اشک ریختند.

دیدن لاشه‌ی گونه‌ای از گوزن زرد ایرانی در حاشیه دریاچه‌ ارومیه تصویر دردناک دیگری بود که سفر فعالان زیست محیطی کشور به ارومیه را از جنبه ای دیگر تحت تاثیر قرار داد.

ولی برنامه های دومین اجلاس سراسری سمن های زیست محیطی و منابع طبیعی کشور تنها به همین جا ختم نشد و طی سه روز مشکلات، چالش ها، آخرین اتفاقات حوزه های محیط زیستی روی داده در گوشه گوشه کشور در حضور سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور و محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی این سازمان و ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها بررسی شد.

۵۲۳۸۵۹_۹۳۶

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با اعتماد در پاسخ به اینکه چقدر می توان امیدوار بود که مجلس آینده از تفکر زیست محیطی برخوردار باشد، گفت: مجلس مانند دیگر نهادهای مردمی از جایگاه مهمی برخوردار است و باید یک نهاد کاملا مردمی باشد و امیدواریم مجلس آینده در برگیرنده کسانی باشد که نگاه محیط زیستی واقعی داشته باشند.

مجابی ادامه داد: با توجه به اینکه براساس مسایل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف آب، هوا، خاک و تنوع زیستی و یا به عبارتی منابع حیاتی داریم ضروری است که بتوانیم برنامه های لازم را برای حل این مشکلات تدوین کنیم.

وی برنامه ششم توسعه را بهترین بستر برای پیگیری این مسایل عنوان کرده و افزود: امیدواریم در برنامه ششم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد چرا که ما در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم و نمی توانیم بیش از ۸۰  درصد منابع آبی مان را برای تولید محصولاتی که هزینه تولیدشان به لحاظ ارزش ذاتی  آب بسیار بالاست مصرف کنیم و بعد آن محصولات را صادر کنیم .

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: از سیاست های تشویقی و تنبیهی در قانون باید استفاده شود ولی مهم ترین اصل برای بهبود وضعیت بحث آموزش و افزایش آگاهی های اجتماعی است که باید مود توجه باشد.

نمایندگان ۲۵ استان در پنل تخصصی که در روز نخست این اجلاس برگزار شد مشکلات زیست محیطی منطقه خود را عنوان کردند که اغلب مشکلات مربوط به کم آبی، تغیر کاربری، تعارض بین زمین های کشاورزی، دامداری و حیات وحش، شکار غیر قانونی، پسماند و فاضلاب شهری بود.

میترا البرزی منش مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست ایران به عنوان نماینده تشکل های زیست محیطی تهران در خصوص مشکلات مربوط به بحران آب و اتلاف شدید آب در زمینه کشاورزی سخن گفت و نماینده فارس از قطع درختان در مسیر آزاد راه تهران شیراز انتقاد کرد و گفت وقتی اعتراض میکنیم و کار تعطیل می شود چرا باید از تهران بگویند کار را ادامه دهید؟ ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها در پاسخ به این فعال زیست محیطی گفت: ما به این اقدام اعتراض کردیم و طرح شکایت شده است. ۱۰ هزار درخت بلوط  در خطر بوده و تعدادی از آنها بریده شده است.

نماینده قزوین هم با اشاره به تخلفات شهرداری درباره خسارت هایی که این نهاد به محیط زیست و باغات این شهر وارد می کند درخواست کرد جایزه ملی محیط زیست که سال پیش به شهردار قزوین اهدا شده  ،پس گرفته شود.

resized_494144_581

در این بین نماینده تشکل های زیست محیطی آذربایجان شرقی هم با اشاره به تغییرات جوی اتفاق افتاده طی سالهای اخیر در این استان از خطر تغییر اقلیم و آسیب های ناشی از آن در این خطه صحبت کرده و در ادامه به روند تخریب و جاده سازی های صورت گرفته در جنگل های ارسباران نیز اشاره کرد که با بی توجهی مسئولان محیط زیست آذربایجان شرقی در حال پیشروی است.

همچنین کاوه کردستانی از انجمن سبز چیا مریوان هم به عنوان یکی از فعالان زیست محیطی که با سابقه چندین سال خدمت رسانی در زمینه مهار آتش سوزی های روی داده در جنگل های استان کردستان شناخته شده است، پیشنهاد صدور مجوز جهت چرا دام ها در این جنگل ها را مطرح کرد تا از این طریق علف های اضافه که موجب آتش سوزی می شوند را کنترل کرد.

یکی دیگر از برنامه های قابل توجه در این اجلاس سه روزه تقدیر از بیست سال فعالیت عبداله اشتری، مدیرعامل انجمن حفظ محیط کوهستان بود. اشتری یکی از فعالان زیست محیطی کشور است که از سالها پیش به اهمیت وجود کوهها در حفظ اکوسیستم محیط توجه داشته و با فعالیت های تخصصی در این زمینه ، طی بیست سال موفق شده در عرصه جهانی موثر باشد. به پاس قدردانی از دو دهه فعالیت مدیرعامل انجمن حفظ محیط کوهستان، با دو لوح تقدیر از سوی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور و همچنین لوح سپاس از سوی فعالان تشکل های زیست محیطی از اشتری تقدیر شد.

طبق گفته‌ی مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب دو نماینده از تشکل های مردم نهاد به عنوان اعضای شورای فصل محیط زیست در برنامه پنج ساله ششم توسعه از دیگر اهداف برگزاری دومین اجلاس سراسری شبکه های مردم نهاد محیط زیستی در تبریز بود.

b1477

طی انتخاباتی که در دومین روز این اجلاس در تبریز برگزار شد، سیاوش آقاخانی مدیرعامل شبکه سمن های استان مرکزی و بابک مغازه ای مدیرعامل شبکه سمن های زیست محیطی استان همدان به عنوان دو نماینده ای انتخاب شدند تا نظرات تشکل ها را  جهت اعمال در برنامه ششم توسعه پیگیری کنند.

محمد درویش با اشاره به اقدامات دولت یازدهم برای نقش دهی بیشتر به گروه های مردم نهاد گفت: از سال ۹۲ که ابتکار دوباره به پردیسان آمده تلاش می کند تا گروه های محیط زیستی را به جایگاه خود برگرداند ولی هنوز خیلی ها دوست ندارند این جلسات برگزار شود ولی چون رئیس جمهور و ابتکار از جنس گروه های مردم نهاد هستند این اتفاق در حال روی دادن است.

resized_494139_513

درویش ادامه داد: تنها وزارت خانه ای که اقدام به تاسیس دفتر محیط زیست کرده وزارت ورزش و جوانان است و یک مدیرکل از سازمان برنامه و بودجه نامه ای خطاب به وزارتخانه نوشته است که نیازی به این دفتر نیست. همین نشان می دهد در بدنه دولت هنوز کسانی هستند که دوست ندارند بخشی از کارها به بدنه مردم منتقل شود.

در پایان این برنامه سه روزه بیانه دومین اجلاس سراسری سمن های زیست محیطی و منابع طبیعی کشور با توجه به مباحثی که طی سه روز از طرف فعالان زیست محیطی کشور عنوان شد، در ۱۴ بند تدوین شد.

گزارش : سحر فکردار