۱۵ هزارنفر چشم انتظار تعیین تکلیف صندوق آینده ساز
۱۵ هزارنفر چشم انتظار تعیین تکلیف صندوق آینده ساز

عصر تبریز: ۴۰سال پس از فعالیت مؤسسه بیمه آینده ساز، این روزها غیرقانونی بودن آن و البته مشکلاتی که گریبانگیر ۱۵هزار عضو تحت‌پوشش آن شده مورد توجه رسانه‌ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. کمیسیون اجتماعی مجلس که ۳سال قبل وارد ماجرا شده چند روز قبل گزارشی درباره فعالیت این صندوق در صحن علنی خانه […]

عصر تبریز: ۴۰سال پس از فعالیت مؤسسه بیمه آینده ساز، این روزها غیرقانونی بودن آن و البته مشکلاتی که گریبانگیر ۱۵هزار عضو تحت‌پوشش آن شده مورد توجه رسانه‌ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

کمیسیون اجتماعی مجلس که ۳سال قبل وارد ماجرا شده چند روز قبل گزارشی درباره فعالیت این صندوق در صحن علنی خانه ملت قرائت کرد و خواستار رأی دوفوریت نمایندگان به طرحی برای الحاق این صندوق به تأمین اجتماعی را داد. اگرچه دو فوریت این طرح تصویب نشد و قرار است موضوع به‌صورت عادی دنبال شود اما وضعیت اعضای این صندوق همچنان غیرعادی است.

 

اصل ماجرا

مؤسسه بازنشستگی آینده ساز یک مؤسسه خصوصی است که از بین صنایع اراک، تبریز، تهران و مازندران بیش از ۱۶ هزار عضو دارد که تعدادی از آنها بازنشسته شده‌اند اما حقوق بازنشستگی که این افراد دریافت می‌کنند با حقوقی که تأمین اجتماعی به کارگران خود پرداخت می‌کند گاهی تا یک میلیون تومان تفاوت دارد.نارضایتی کارگران و بیمه‌شدگان از این صندوق به‌دلیل کاهش تعهدات در سال‌های اخیر به اوج رسیده است.

در بررسی‌های کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره، مشخص شد که صندوق فاقد پشتوانه و پیشینه قانونی است و به‌صورت شخصیت حقوقی ثبت شده در قانون تجارت و به‌عنوان یک مؤسسه خصوصی ثبت شده است.مسئولین وقت سازمان گسترش هم بدون توجه به این موضوع، اقدام به تعمیم بیمه اجتماعی و حتی جایگزینی نوع بیمه در شرکت‌های تحت پوشش خود کرده و بسیاری از افراد حائز شرایط را از بیمه تأمین اجتماعی بازداشته و به این صندوق معرفی می‌کنند. همچنین سازمان گسترش و نوسازی، از الحاق افراد حائز شرایط بیمه اجباری، به سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری کرده و با تبلیغات کاذب سبب عضویت آنان در این صندوق شده‌اند.

 

چشم انتظاری ۱۵هزار کارگر

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌«از اوایل دهه هفتاد تا‌کنون تعداد زیادی از افراد که عضو سازمان تأمین اجتماعی بوده‌اند به این مؤسسه صندوق منتقل شده‌اند، اما به‌دلیل عملکرد بد این مؤسسه این افراد خواستار بازگشت به تأمین اجتماعی هستند. مؤسسه آینده ساز به‌عنوان یک صندوق به ثبت نرسیده و همین موضوع نگرانی‌هایی را نسبت به تعهداتی که مسئولان این مؤسسه درقبال بیمه‌شدگان دارند، به‌وجود آورده است. با وجود اینکه این مؤسسه -که به اشتباه صندوق خوانده می‌شود- حدود ۳۰درصد کمتر از میزان افزایش صندوق بازنشستگی کشوری حق بیمه اعضای خود را افزایش داده و رئیس صندوق تأکید دارد که این صندوق هیچ تعهدی ندارد.»

اما مشکلی که این مؤسسه در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شده تفاوت بین ورودی‌های به صندوق با تعداد افراد باز نشسته شده است. اکنون این نسبت در این مؤسسه یک نفر بازنشسته به ازای ۲٫۶کارگر است درحالی‌که استاندارد جهانی این موضوع یک نفر بازنشسته به ازای هر ۹نفر کارگر است. این صندوق از سال ۸۶تا سال ۹۳نرخ رشدی کمتر از یک درصد داشته و در سال‌های ۹۲و ۹۳نرخ رشدش منفی شده است. یعنی عضو جدید ثبت نام نکرده اما در مقابل تعدادی از اعضا از صندوق خارج شده‌اند.

 

نمایندگان منتقد می‌گویند سوء‌مدیریتی که در اداره این مؤسسه وجود دارد، عدم‌اطلاع‌رسانی شفاف به اعضا باعث شده تا فرد جدید حاضر به ملحق شدن به این مؤسسه نباشد. حالا با ورود نمایندگان مجلس به مسائل و مشکلاتی که این مؤسسه برای کارگران به‌وجود آورده باید منتظر بود و دید که نمایندگان مردم درخانه ملت برای کارگران چه قدم مثبتی بر خواهند برداشت.

به گفته سعیدی، تعدادی از نمایندگان به این جمع‌بندی رسیدند کارگرانی که به‌صورت اجباری به صندوق «آینده‌ساز» منتقل شده‌اند باید بتوانند آزادانه به بیمه اصلی خود یعنی سازمان تأمین اجتماعی منتقل و از مقررات مربوطه برخوردار شوند.

براساس پیشنهاد اعضای کمیسیون اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است بعد از دریافت تمام امکانات، منابع، حق بیمه‌ها و مطالبات معوق «صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز» و بدون مطالبه جدید از بیمه‌شدگان مذکور، نسبت به تداوم و استمرار بیمه افراد تحت‌پوشش آن اقدام کند.رسیدگی به وضعیت صندوق بیمه آینده‌ساز، روشن شدن تکلیف کارگرانی است که سال‌ها بدون هیچ چشمداشتی با حداقل حقوق کار کرده و توقع دارند دوران بازنشستگی خود را بدون دغدغه و نگرانی سپری کنند.