تبریز سرانجام مترو دار شد
تبریز سرانجام مترو دار شد

سرانجام پس از وعده های بسیار و اعلام تاریخ های مکرر، فاز نخست خط یک مترو تبریز به طول هفت کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت. عصر تبریز: همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، شهروندان تبریزی روز پنجشنبه با راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری هدیه خود از دولت تدبیر و امید […]

سرانجام پس از وعده های بسیار و اعلام تاریخ های مکرر، فاز نخست خط یک مترو تبریز به طول هفت کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.

۶۹۸۸۷

عصر تبریز: همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، شهروندان تبریزی روز پنجشنبه با راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری هدیه خود از دولت تدبیر و امید را دریافت کردند تا آرزوی چندین ساله مردم این کهن شهر جامه عمل بپوشد.

به گزارش برنا، مراسم راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری تبریز با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نماینده دولت و همچنین سایر مقامات کشوری و استانی و جمعی از شهروندان تبریزی صورت گرفت و طی آن نخستین رام قطار شهری در مسیر ائل گلی تا دانشگاه تبریز به راه افتاد.

عملیات اجرایی این طرح از ۱۴ سال قبل آغاز شده است که طی ۱۲ سال اولیه اعتباری معادل دو هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده، اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طی دو سال اخیر چهار هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال برای این پروژه مهم ملی اعتبار تزریق شده است

در آیین راه اندازی فاز نخست خط اول قطار شهری تبریز اعلام شد که عملیات اجرایی این طرح از ۱۴ سال قبل آغاز شده است که طی ۱۲ سال اولیه اعتباری معادل دو هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده، اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طی دو سال اخیر چهار هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال برای این پروژه مهم ملی اعتبار تزریق شده است.

خط یک قطار شهری تبریز به طول ۱۷ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و ۲۹ بهمن، خیابان امام خمینی ، چهارراه محققی و باغ گلستان و خیابان خیام به کی لاله ختم می شود که حدود هشت کیلومتر آن به صورت تونل عمیق طراحی شده و در حال حاضر با دو دستگاه حفاری تی بی ام در اعماق ۱۴ تا ۲۵ متری در حال حفاری است.

با راه اندازی فاز اول این خط به طول شش کیلومتر از میدان ائل گلی تا بلوار ۲۹ بهمن ، شهروندان تبریزی می توانند به مدت سه ماه به صورت رایگان از این وسیله پاک نقلیه استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری تبریز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به حمایت دولت از اجرای سریع این طرح، اظهار کرد: اگر روند حمایت ها و تزریق اعتبارات دولتی به روال کنونی تداوم یابد در کمترین زمان ممکن سایر فازهای خط اول راه اندازی و به شهروندان تبریزی اهدا می شود.

صادق پشمینه آذر ، طول فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را شش کیلومتر با شش ایستگاه اعلام کرد که برای ساخت آن تاکنون ۱۳۲ پیمانکار و ۳۸ مشاور در حوزه های مختلف به کار گرفته شده اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرای قطار شهری تبریز افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، یادآور شد: برای اتمام خط یک این پروژه به همین میزان اعتبار نیاز داریم که اگر در موعد مقرر و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تخصیص یابد، با همت و تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی می توانیم در کوتاه ترین زمان خط یک را به بهره برداری برسانیم.

پشمینه آذر ادامه داد: برای اجرای خط دوم قطار شهری تبریز نیز اعتباری حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی، مجموع هزینه های صورت گرفته برای فاز اول خط یک قطار شهری تبریز را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این فاز و مسافرگیری رسمی از امروز شنبه در عرض هر ۱۵ دقیقه هر یک از ایستگاه ها شاهد ورود یک رام قطار خواهد بود که با اضافه شدن شش رام دیگر به مجموعه می توانیم این زمان را به هفت دقیقه کاهش دهیم.

پروژه قطار شهری تبریز در چهار خط طراحی شده که خط اول ۱۷ کیلومتر، خط دوم بیش از ۲۲ کیلومتر، خط سوم ۱۵ کیلومتر و خط چهارم بیش از ۱۵ کیلومتر طول دارد.

ناوگان پیش بینی شده برای خط یک قطار شهری پنج واگن به طول ۱۰۰ متر است که هر واگن دارای هشت درب با سرعت متوسط ۳۲ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر می باشد که طول هر واگن ۲۰ متر است.