سوءمدیریت مدیران تعاونی جماران موجب بلاتکلیفی مردم شد/امیدهایی که رنگ باخت
سوءمدیریت مدیران تعاونی جماران موجب بلاتکلیفی مردم شد/امیدهایی که رنگ باخت
خانه به دوشی و مستأجری، بسیاری از افراد جامعه را به سمت وعده وعیدهای شرکت های تعاونی مبنی بر خانه دار کردن آنها رهنمون می‎سازد. افرادی که با هزاران امید و آرزو، سختی های روزگار را تحمل می‎کنند تا دار و ندار خود را پای معامله خانه دار شدن بریزند.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: به دادمان برسید، دردمان را به چه کسی بگوییم؟ امنیت و آسایش نداریم. با عقرب و مار و موش و سگ همخانه شده ایم… صحبت های توأمان با اشک و زاری زن میانسالی بود که درمانده از همه جا، اصحاب رسانه تبریز را خطاب قرار می داد. تنها نبود و جمع کثیری از اهالی مجتمع یاس در مرزداران جمع شده بودند تا مشکلات خود را رسانه ای کنند. شاید آخرین امید آنها برای بهبود وضعیت زندگی شان، رسانه ای کردن بی مسئولیتی و تخلف مدیران سابق شرکت تعاونی مسکن جماران بود. کسانی که به قول همین اهالی، آمدند، خوردند و بردند و کسی هم جوابگوی وضعیت وخیم معیشتی آنها نیست.

خانه به دوشی و مستأجری، بسیاری از افراد جامعه را به سمت وعده وعیدهای شرکتهای تعاونی مبنی بر خانه دار کردن آنها رهنمون می سازد. افرادی که با هزاران امید و آرزو سختیهای روزگار را تحمل کرده و از حق زندگی و تفریح فرزندان خود گذشتند تا دار و ندار خود را پای معامله خانه دار شدن بریزند. امیدهایی که با گذشت زمان و تغییر وضعیت اقتصادی و در کنار آن تخلف مدیران شرکت ها، رنگ باخت. افزون بر این بروکراسی حاکم بر سیستم دولتی نیز مزید بر علت شد تا همچنان وضعیت تکمیل پروژه های مسکونی بلاتکلیف بماند.

یاس کبود جماران

مجتمع یاس یکی از چندین پروژه نیمه کاره ای است که معلوم نیست بر چه اساسی تحویل ساکنان آن داده اند. جاده منتهی به این مجتمع فاقد تیر برق است و به قول معروف از غروب آفتاب به بعد ظلماتی در این خیابان حاکم می شود. کفشهایمان خاک و گلی شده بود و گویا با هر بارشی از سر خیابان تا درب مجتمع باید لی لی کنید. آب زیادی در پارکینگ مجتمع جمع شده بود و بیشتر شبیه استخر بود. تکیه کلام ساکنین مجتمع این بود که مواظب باشید در جایگاه آسانور نیافتید. محوطه ای بدون حصار و تا آخرین طبقه نمایان که هر از گاهی به نقل از اهالی مدفن سگان ولگرد می شود.

دکمه آسانسور بغلی را زدم تا طبقات بالا را نیز ببینیم، اما آن هم خراب بود. اهالی مجتمع هر کدام با یکی از خبرنگاران رسانه های استان گرم صحبت بودند و از وضعیت زندگی خود می گفتند. انگار مدتهاست کسی را برای درد دل پیدا نکرده اند. بدقولی، تأخیر در تحویل و بار گران زندگی اجاره ای اهالی این مجتمع را مجبور به تحویل واحد های خود صورت نیمه کاره کرده است. تفاسیر فوق، تصویری کلی از مجتمعی است که قرار بود سر موقع تحویل ساکنان آن داده شود. اما بنا به دلایلی این کار صورت نگرفته است. مسئله ای که شاید با اندکی اغماض و همکاری از سوی نهادهای درگیر ماجرا، و مهمتر از آن همت مدیران جدید شرکت تعاونی مرتفع گردد.

فراز و نشیب چند دهه ای شرکت تعاونی جماران

شرکت تعاونی مسکن جماران در سال ۱۳۷۰ با هدف تأمین مسکن بسیجیان عضو این مجموعه تأسیس گردید. تا سال ۸۴، ۱۰ هزار نفر عضو این شرکت تعاونی شده اند و تا به امروز ۴ هزار نفر را خانه دار کرده است. شرکت جماران در سال ۸۶ و بر سر مسائل مربوط به عضو سابق شورای شهر تبریز، به مشکل حقوقی و قضایی برخورد کرده و اموال و دارایی آن توقیف گردید و حق ثبت تصمیمات هیئت مدیره در ثبت شرکتها نیز سلب شده است.

رکورد و تورم اقتصادی حاکم بر کشور در سالهای گذشته، عدم اتمام پروژه های قبلی، هزینه کرد مبالغ اخذ شده از اعضا در پروژه های جدید به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت جماران، مهمترین عوامل رکود فعالیتهای شرکت در چند سال اخیر بوده است. علی اصغر گل باز، با اشاره به فراز و نشیب چند دهه ای شرکت می افزاید: سال ۹۱ علی رغم کاهش فشار رکود حاکم بر این شرکت، پلاکهای ثبتی این مجموعه آزاد نگردیده است و به همین دلیل مبالغ اخذ شده از اعضا صرف پروژه های قبلی نیمه تمام گردید

بنا بر گفته رئیس سابق هیئت مدیره شرکت جماران، در سال ۹۶ حکم برائت مدیران پیشین صادر گردیده است ولی همچنان مشکل ثبت شرکتها و اموال توقیف شده امکان هر گونه فعالیتی را از شرکت سلب کرده است. علیرضا مروتی، تعداد افراد درگیر در مسائل شرکت را ۳۰ هزار نفر عنوان کرده و افزود: انتظار داریم مسئولان همچون مواقع بحرانی، خارج از کاغذ بازی به تسهیل امور شرکت بپردازند.

۶۰ درصد اعضا تعیین تکلیف نشده اند/ آتش زیر خاکستر مستعد بحرانی اجتماعی

سرمایه واریزی به این شرکت از بدو تأسیس بنا بر گفته بازرس فعلی آن، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۶۱ میلیارد آن توسط اعضایی پرداخت شده است که هنوز تعیین تکلیف نشده اند. شمس الله محمدی با اشاره به سوءمدیریت و یا تخلف مدیران سابق شرکت می افزاید: طبق اساسنامه شرکت موظف است برای هر پروژه حسابی جداگانه باز کند، ولی این کار صورت نگرفته است و هزینه کرد بودجه شرکت در پروژه های مختلف موجب بروز مشکل شده است.

محمدی عمده شرط عضویت در این شرکت را بسیجی بودن عنوان کرده و اظهار می دارد: نارضایتی اعضای شرکت تعاونی جماران آتش زیر خاکستر است و اگر راه حلی برای آن پیدا نشود، در آینده با بحرانی اجتماعی روبرو خواهیم شد.

همیاری جمعی، راه حل وضعیت موجود

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن جماران ورود دادستانی به موضوع این شرکت و بررسی تخلفات مدیران اسبق را تنها راه حل وضعیت موجود توصیف کرده و می افزاید: نامه نگاری هایی را با ریاست دادگستری، دادستانی، استاندار سابق و فعلی، نماینده ولی فقیه در استان و… داشته ایم که متأسفانه بی نتیجه مانده است. قطعات ثبتی شرکت بنا بر گفته طباطبایی در سال ۹۶ رفع توقیف شده است، اما به دلیل شکایت یک نفر با مبلغ۹۰ میلیون تومان، کل این قطعات دوباره توقیف شده اند. عدم تعهد سازمان مسکن و شهرسازی به قرارداد با این شرکت در تحویل قطعات زمین، عدم حل معضل معارضان قطعاتی که غصب کرده اند، فروش زمین های شرکت از سوی شهرداری به سازمان همیاری، و جریمه ای که نهاد ماده ۱۰۰ شهرداری برای عدم اخذ پایان کار در نظر گرفته است، عمده مشکلاتی است که شرکت با آن دست به گریبان است.

حل مشکلات در عرض ۳ سال

مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن جماران با اشاره به عدم حسابرسی شرکت به دلیل خروج اسناد آن در جریان توقیف اموال، اظهار می دارد: اداره دارایی حسابهای شرکت و اعضای هیئت مدیره را به دلیل عدم حسابرسی از سال ۸۷ مسدود کرده است و دلیل آن عدم وجود اسناد در شرکت و عدم تقبل حسابرسی از سوی شرکتهای حسابرسی است.

طباطبایی در پایان نشست خبری خود شرط بهبود وضعیت فعلی را ورود دادستانی و حل و فصل مشکلاتی دانست که نهادهایی چون شهرداری و مسکن و شهرسازی ایجاد کرده اند و اگر این موارد از سوی نهادهای فوق برطرف شود، در عرض ۳ سال تمامی مشکلات شرکت و اعضای آن حل خواهد شد.