گول نخورید، مهریه را هم می‌دهند، هم می‌گیرند
گول نخورید، مهریه را هم می‌دهند، هم می‌گیرند
مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی معتقد است بر اساس آنچه در واقعیت جریان دارد، مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند.

به گزارش عصرتبریز، رسول تقی پور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از عموم مردم می‌خواهیم نگرش خود را نسبت به مهریه تغییر دهند، چرا که این تفکر نادرست است. هر زنی در هر مقطعی از زندگی مشترک می‌تواند مهریه اش را بخواهد و مرد نیز موظف است مهریه او را به طور کامل پرداخت کند.

وی ادامه داد: اما در شرایطی که اختلافی در زندگی مشترک بین زوجین رخ می‌دهد، زن، همسرش را از طریق مراجع قضایی مجبور به پرداخت مهریه می‌کند.

مدیر ستاد دیه آذربایجان‎شرقی با بیان این‌که برخی از خانواده‌ها کم بودن مقدار مهریه را برای دختر خود نوعی سرافکندگی می‌دانند، بیان کرد: این رسم نادرست در برخی از خانواده‌ها نهادینه شده، به طوری که زیاد بودن میزان مهریه‌ی فرزندان خود را نوعی ارزش می‌دانند؛ در راستای اصلاح این باور نادرست، از مسئولان، بزرگان و معتمدین شهر می‌خواهیم تا با فرهنگ سازی موثر، در مراسم ازدواج دخترانشان، مبلغ کمی را به عنوان مهریه‌ تعیین کنند تا تمامی شهروندان از این حرکت خیرخواهانه الگو بگیرند.

تقی پور در خصوص ضمانت مهریه نیز، بیان کرد: اغلب مردم از نقش و جایگاه ضامن مهریه آگاهی ندارند و به همین دلیل بدون توجه به عواقب آن به عنوان ضامن مهریه، سند ازدواج را امضا می‌کنند، در حالی که این امضا مسئولیت‌هایی را متوجه فرد می‌کند.

وی ادامه داد: داماد در حین عقد مبلغ مورد نظر را  به عنوان مهریه‌ همسرش تعهد می‌کند، گاهی پدر یا یکی از بستگان داماد نیز تحت تاثیر جو مراسم گرفته و یا داوطلبانه، به عنوان ضامن مهریه، سند ازدواج را امضا می‌کند، در چنین شرایطی زن، می‌تواند مهریه را از همسرش و یا ضامن مهریه مطالبه کند، و در واقع در صورت تمایل، زن می‌تواند مهریه را از شخص ضامن طلب کرده و حتی ضامن را روانه زندان کند.

وی یادآور شد: یک نفر با امضای صفحه “سایر شرایط ضمن عقد”  ضمانت، پرداخت کامل مهریه را بر عهده می گیرد.

مدیر ستاد دیه استان گفت: بعد از محکومین مالی، بیشترین تعداد زندانیان جرائم غیر عمد در زمینه‌ی مهریه و نفقه است، به طوری‌که در حال حاضر ۱۹ درصد از زندانیان شامل این افراد بوده و  ۱۰۹ نفر از زندانیان به دلیل مشکل مهریه و نفقه در زندان نگهداری می‌شوند.

  • منبع خبر: ایسنا