ساماندهی کودکان کار با هم‌افزایی دستگاه‌ها محقق می‌شود
ساماندهی کودکان کار با هم‌افزایی دستگاه‌ها محقق می‌شود
مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با تاکید بر لزوم همگرایی دستگاههای مختلف در خصوص ساماندهی کودکان کار، گفت: تلاش در راستای حل این مشکل می‌تواند زمینه ای برای حرکت تبریز به سوی شهر دوستدار کودک باشد.

به گزارش عصرتبریز، محمدحسین حسن‌زاده در جلسه مشترک با دستگاههای مختلف اجرایی در خصوص ساماندهی کودکان کار، اظهار داشت: در موضوعاتی مثل کودکان خیابانی تا کنون دستگاههای زیادی وارد کار شده‌اند و پیش از این تفاهم نامه‌ای در خصوص همگرایی این دستگاهها منعقد شده است.

حسن‌زاده افزود: طبق آمار ۱۰۵ کودک کار و خیابانی در تبریز شناسایی شده که از این تعداد ۳۵ کودک در خیابان هستند و ۷۰ کودک نیز ساماندهی شده اند.

وی تصریح کرد: همان طور که تبریز به عنوان شهر بدون گدا شهرت یافته است باید در راستای تبدیل تبریز به عنوان شهر بدون کودک کار هم تلاش شود.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: همگرایی و هم افزایی دستگاهها و نهادهای مختلف استان باید به گونه‌ای باشد که این تعداد کودک کار نیز از سطح تبریز ساماندهی شوند.

حسن‌زاده به نقش سازمان‌های مردم نهاد در خصوص جمع آوری و ساماندهی صحیح این کودکان نیز اشاره کرده و گفت: به طور حتم سمن‌ها و مجموعه‌هایی که در خصوص روش کار با مردم تخصص دارند بهتر از مجموعه‌ای مثل شهرداری می‌توانند در بحث های انسان محور ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه سمن ها می توانند بازوی اجرایی توانمندی برای شهرداری باشند، یادآور شد: هر قدر هم در مجموعه شهرداری لطافت داشته باشیم باز هم شهرداری یک نهاد خدمات رسان و خشن است که طبیعتا مجموعه های مردم نهاد می‌توانند از طرف شهرداری در اقداماتی مثل شناسایی و جمع آوری کودکان کار یاری‌گر باشند.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شهر اصفهان عنوان شهر دوستدار کودک را برای خود ثبت کرده است، اظهار داشت: این در حالی است که تعداد کودکان کار در اصفهان به مراتب بیشتر از تبریز است ولی در تبریز موفق به نمود عینی عملکرد خود در این زمینه نشده ایم.

حسن زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در راستای کاهش تعداد این کودکان و ارائه آموزش‌های لازم در این خصوص برای شهروندان، می‌توان چند نقطه از شهر مثل چهارراه های پر تردد که مقر این کودکان است را به عنوان پایلوت در نظر گرفت و از طریق تابلوهای ویژه و پیام رسان در این خصوص آموزش و آگاهی های لازم را ارائه کرد تا مردم متوجه شوند این کودکان در معرض آسیب های عدیده هستند.

وی با اشاره به اینکه عدم موفقیت در جمع آوری و ساماندهی این تعداد کودک کار در شان تبریز نیست، گفت: باید با اقتدار و همتی مضاعف برای رفع این مشکل تلاش کنیم.