درصد بهره مندی شهروندان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در استان آذربایجان شرقی بیش از متوسط کشوری است
درصد بهره مندی شهروندان از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در استان آذربایجان شرقی بیش از متوسط کشوری است

عصر تبریز: ایمانلو به برنا گفت: در طول سال جاری و علیرغم مشکلات مالی، بیش از سه برابر برنامه های پیش بینی شده، لوله گذاری شبکه فاضلاب اجرا می شود. در حال حاضر در کلانشهر تبریز تعداد ۳۶۶ هزار فقره مشترک فاضلاب وجود دارد که ۶۴ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد […]

عصر تبریز: ایمانلو به برنا گفت: در طول سال جاری و علیرغم مشکلات مالی، بیش از سه برابر برنامه های پیش بینی شده، لوله گذاری شبکه فاضلاب اجرا می شود.

در حال حاضر در کلانشهر تبریز تعداد ۳۶۶ هزار فقره مشترک فاضلاب وجود دارد که ۶۴ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد و این در حالی است که درصد بهره مندی متوسط کشوری در حدود ۴۰ درصد می باشد .

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: در راستای سالم سازی و حفظ محیط زیست شهری و افزایش بهداشت عمومی جامعه سالانه بیش از ۹۱ میلیون متر مکعب فاضلاب جمع آوری شده را تصفیه می کند .

علیرضا ایمانلو، در خصوص فعالیت های انجام شده در بخش فاضلاب و همچنین اهمیت و ضرورت اجرای طرح شبکه فاضلاب در استان و دفع بهداشتی فاضلاب های خانگی، گفت: امروزه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از ضروری ترین تاسیسات مورد نیاز جوامع بشری جهت رعایت بهداشت عمومی محسوب می گردد که بر این اساس شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی با نگاهی کلان و با صرف هزینه های سنگین و تحمل مشکلات اجرایی پروژه، اقدام به احداث شبکه فاضلاب خانگی مبتنی بر استانداردهای زیست محیطی نموده و با تلاش مستمر در ارتقاء سطح بهداشت عمومی اقدامات مهمی را انجام داده است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: ایجاد و اجرای طرح های فاضلاب یکی از ضروریات جوامع بشری بوده و از اولویت های کاری شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی است .

ایمانلو، در خصوص تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در حال بهره برداری و همچنین در حال  اجرای شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی یادآور شد: فاضلاب جمع آوری شده از طریق ۲۸۴۷ کیلومتر شبکه فاضلاب به ۱۰ تصفیه خانه موجود با ظرفیت ۲۸۲ هزار متر مکعب در شبانه روز انتقال و پس از انجام فرآیند های تصفیه و گندزدائی در حد استانداردهای تعریف شده به حجم ۹۱ میلیون متر مکعب در سال به محیط زیست باز گردانده می شود و متولی پساب خروجی تصفیه خانه در تعهد شرکت آب منطقه ای استان می باشد .

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۵ واحد تصفیه خانه فاضلاب نیز در دست اجراء است که با تکمیل آنها ظرفیت تصفیه فاضلاب نیز به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، افزود: کنترل کیفی فاضلاب دفع شده در طول شبانه روز از طریق ۱۰ واحد آزمایشگاهی موجود انجام می شود تا موردی از لحاظ دفع غیر بهداشتی فاضلاب صورت نپذیرد.

مهندس ایمانلو، ادامه داد: آبرسانی به کلانشهر تبریز از طرح آبرسانی زرینه رود در حدود ۵/۲ متر مکعب در ثانیه بوده که شامل شهرهای تبریز، خسروشاه، سردرود و روستاهای پیرامون می باشد که این حجم در سال ۹۳ بالغ بر ۷۳ میلیون مترمکعب بوده در حالی که حجم فاضلاب تصفیه شده در تصفیه خانه فاضلاب تبریز ۵۴ میلیون مترمکعب می باشد و مابقی بصورت چاه های جاذب دفع گردیده است .

وی افزود: در طول سال جاری و علیرغم مشکلات مالی، بیش از سه برابر برنامه های پیش بینی شده، لوله گذاری شبکه فاضلاب اجرا می شود .

مهندس ایمانلو، تصریح کرد: این شرکت با تلاش و همت کارکنان آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اقدام به جمع آوری فاضلاب ها نموده و هیچ نوع فاضلابی به مهرانه رود جاری نمی شود و تمامی فاضلاب های موجود در حاشیه مهرانه رود به شبکه فاضلاب متصل شده است.

لازم به ذکر است در شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی تعداد ۱۰ واحد تصفیه خانه فاضلاب در ۱۰ شهر استان فعال بوده و در ۵ شهر نیز عملیات اجرایی آنها با جدیت در حال اجرا است.