عملکرد موفق استان زنجان در میزبانی از گردشگران نوروزی
عملکرد موفق استان زنجان در میزبانی از گردشگران نوروزی
زنجان - ناظر عالی ستاد هماهنگی خدمات سفر سازمان میراث فرهنگی گفت: استان زنجان در زمینه میزبانی از گردشگران نوروزی و ایجاد بستر برای اسکان مسافران نوروزی موفق عمل کرده است.

به گزارش عصرتبریز، پویا محمودیان شامگاه شنبه در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر در محل ستاد اجرایی سفرهای نوروزی استان زنجان، ضمن تبریک عید نوروز و ابراز همدردی با هم‌وطنان سیل‌زده مازندران و گلستان، افزود: سیل اخیر و در استان‌های شمالی خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی اهالی این استان‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: باوجود تلاش همه دستگاه‌ها خسارت سیل زیاد بوده و امیدواریم هم‌وطنان سیل زده به زودی بتوانند به روال عادی زندگی بازگردند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ایجاد نشاط اجتماعی از تأکیدات و اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: در ایام نوروز ۹۸ تأکیدات بسیاری بر ایجاد نشاط اجتماعی شده است و باید موانع نارضایتی گردشگران و مسافران از بین برود و بسترهای لازم برای سفر خوب و خوش مسافران نوروزی فراهم شود.

محمودیان با بیان اینکه شادی و نشاط در چارچوب قوانینی که اجازه می‌دهد، باید فراهم شود، گفت: برگزاری کارناوال‌ها همانند آنچه که در زنجان برگزار شده، در روحیه تک‌تک افراد تأثیر مثبت دارد و سبب می‌شود این افراد با خاطره‌ای خوش از این استان بروند و همین خاطره خوب سبب می‌شود که مسافران دوباره به این استان بازگردند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به همزمانی ایام نووز ۹۸ با اعیاد ماه رجب، ادامه داد: برگزاری رویدادهای فرهنگی در حدود قوانین سبب بهبود حال مردم و در کل جامعه می‌شود و پیش رو بودن اعیاد ماه رجب و ماه شعبان نیز فرصت مناسبی برای ایجاد نشاط اجتماعی است.

محمودیان با اشاره به بازدیدهایی از مکان‌های تاریخی استان، ادامه داد: خوشبختانه در استان زنجان شاهد آمادگی بالایی در رابطه با پذیرایی از گردشگران نوروزی هستیم که جای مباهات و خوشحالی دارد.

وی با اشاره به اتوبوس گردشگری زنجان، افزود: این ابتکار عمل خوب بود و المان‌های شهری که در زنجان مورد استفاده قرار گرفته بود، جذابیت‌های لازم را داشت همچنین ابتکار عمل به کار رفته در مرکز مانیتورینگ بسیار خوب بود و سالیان سال نیاز به این مهم در کشور احساس می‌شد و امیدواریم که بتوان این مدل را در سایر استان‌ها پیاده کرد.

محمودیان با اشاره به کاهش ۷۱ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات جاده‌ای زنجان، گفت: امیدواریم شاهد کمترین حوادث در مسافرت‌ها باشیم همچنین انتظار می‌رود که افزایش ترددها نیز با بهبود وضعیت جوی و افزایش دما، بیشتر شود چرا که؛ استان زنجان پتانسیل بالایی را در پذیرایی از مهمانان نوروزی دارد.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه مدارس جای مناسبی جهت اسکان مسافران نوروزی نیست، افزود: بهتر است که از اسکان مسافران در مدارس فاصله گرفت که البته این مهم کار دشواری است و امیدواریم بتوان از سال‌های آتی در سطوح بالاتری میزبان مسافران نوروزی بود.

صنایع دستی نقش مهمی در تحقق یک سفر با خاطره خوب دارد

محمودیان با تاکید بر رسیدگی بر شکایات و نظارت، متذکر شد: گردشگری که وارد استان می‌شود در صورت داشتن مشکل و شکایت با پاسخ روبه‌رو باشد و احساس رهاشدگی و عدم حمایت نداشته باشد و در حد امکان رضایت گردشگران و مهمانان فراهم شود که خوشبختانه در استان زنجان بنا به اعلام مسئولین مربوطه شکایات ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده می‌شود.

وی در ادامه توسعه بازارچه‌های صنایع دستی در سطح کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: صنایع دستی نقش مهمی در تحقق یک سفر با خاطره خوب دارد و فروش صنایع دستی در بازارچه‌های صنایع دستی باید توسعه یابد تا مسافران نوروزی به راحتی بتواند از صنایع‌دستی استفاده کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه تقویت بازارچه‌ها برای رونق صنعت صنایع‌دستی استان‌ها ضروری است، گفت: بازارچه سبب می‌شود که جایگاه هنرمند و اقتصاد صنایع دستی بهبود یابد و باید توجه داشت که بازارچه‌های صنایع دستی بزرگ‌ترین رخداد خرده‌فروشی صنایع دستی در ۳۱ استان کشور که جهان منحصر به فرد است.

محمودیان بازارچه‌های صنایع دستی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، گفت: خاطره سفر با خرید صنایع دستی ماندگار می‌شود. و باید مسافران نوروزی را به بازدید خرید از بازارچه‌های صنایع دستی تشویق بکنیم.

وی با اشاره به سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، گفت: در این نمایشگاه ۳۱ استان، ۳۱ هفت‌سین را در قالب صنایع‌دستی نشان دادند که هفت‌سین مسی و ملیله زنجان در این نمایشگاه خوش درخشید و قدرت هنرمند و صنایع‌دستی زنجان را به رخ کشید و جای این صنایع‌دستی در فضاهای شهری خالی است تا سبب الگوسازی برای جوانان برای استفاده از صنایع‌دستی در زندگی روزمره و زیباسازی شهری شود.

بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی بزرگ‌ترین رخداد خرده فروشی صنایع دستی در کشور هستند

محمودیان با بیان اینکه بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی بزرگ‌ترین رخداد خرده فروشی صنایع دستی در کشور هستند، گفت: فعالیت ۳۱ بازارچه صنایع دستی در سطح کشور، به عنوان حرکتی بزرگ و منحصربفرد، است که نظیر این حرکت در هیچ کجای جهان قابل مشاهده نیست.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله مطرح شده و پیگیری می‌شود، گفت: پیشنهاد زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله از مدت‌ها قبل ارائه شده و بازرسان بازدیدهایی را انجام داده‌اند و پس از تعطیلات نیز بازرسانی در رابطه با این موضوع به استان خواهند آمد.

محمودیان افزود: افتخار جهانی شدن زنجان برای همه زنجانی‌ها و ایرانی‌ها است و جهانی شدن سبب دیده شدن و اقبال صنایع دستی در جهان می‌شود و انتظار می‌رود همه مسئولین استانی در این امر همکاری لازم را داشته باشند و در حال حاضر زیرساخت‌ها در این رابطه فراهم است ولی باید ردپای صنایع‌دستی را در زنجان جست و جو خواهند کرد.