سیل و حادثه شوخی بردار نیست/هشدار نسبت به اتراق در مسیر و حریم رودخانه‌ها
سیل و حادثه شوخی بردار نیست/هشدار نسبت به اتراق در مسیر و حریم رودخانه‌ها
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر تمام دستگاه‌های استان در حال آماده‌باش هستند، گفت: سیل و حادثه شوخی بردار نیست و توصیه می‌شود هم‌وطنان از اتراق در مسیر و حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار عصر، سعید کنعانی طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی در کمک‌رسانی به تمامی حوادث همواره پیشگام و نوع دوست بوده است.

وی افزود: مردم آذربایجان در جریان جنگ غزه، کمک به قحطی‌زدگان سومالی و در حوادث بین‌المللی دیگر نیز پیشرو بوده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳۰۲ جمعیت هلال احمر ایران تشکیل و به تبع آن در سال ۱۳۰۳ اولین جمعیت هلال احمر در تبریز شروع بکار کرده است.

کنعانی با بیان اینکه فقط بخشی از وظایف هلال احمر امداد و کمک‌رسانی است، تصریح کرد: معاونت جوانان هلال احمر در سال گذشته ۷۰۰ مربی برای پیشگیری و درمان اعتیاد تربیت کرده است و یا در حوزه کارآفرینی از جمله در صنعت فرش فعالیت‌هایی در شهر سردرود انجام گرفته است.

به گفته وی، سال گذشته بزرگترین و طولانی‌ترین سفره مهربانی در مراغه توسط جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی باز شد که در تمام کشور بی‌سابقه بود.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۷ پایگاه بین جاده‌ای و دو پایگاه کوهستانی هلال احمر آذربایجان‌شرقی در سهند و عینالی تمام حوادث را در سطح استان پوشش می‌دهند.

کنعانی با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار هلال احمر در امدادرسانی به تصادفات، دستگاه و خودرو نجات است که توسط آن خودروهای تصادف کرده را برش داده و رهاسازی مصدومان حوادث انجام می‌شود، تصریح کرد: خودرو نجات به حد کافی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که هر دستگاه نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارد و اخیراً نیز سه دستگاه جدید به ناوگان استانی آن افزوده شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی گفت: در بحث عملیاتی در سطح استان فقط ۱۰۰ کارمند رسمی هلال احمر مشغول بکارند اما اکثر افرادی که در حوادث نقش امدادی ایفا می‌کنند، داوطلبان و نجاتگران مردمی جوان هستند.

وی تاکید کرد: در ایام خاص از جمله سفرهای نوروزی و راهپیمایی عظیم اربعین، تمام خدمات امدادی و درمانی توسط هلال احمر انجام می‌گیرد و حیطه فعالیت‌های ما صرفاً در زمان سیل و زلزله نمی‌باشد.

کنعانی ابراز داشت: جا دارد از تمام دستگاه‌های نظامی، انتظامی، بسیج و … تشکر کنیم که در بحث‌های امدادی دست به دست هم داده‌اند و خوشبختانه در هیچ استانی همدلی قابل توجهی مانند آنچه که آذربایجان‌شرقی در بین دستگاه‌ها وجود دارد، مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به وقوع سیل در استان‌های گلستان، خوزستان و فارس و ابراز همدردی با بازماندگان این حوادث، گفت: شواهد نشان داده در زلزله ورزقان همانند آنچه که امروز شاهد آن هستیم، سیل عظیمی در کمک‌های مردمی ایجاد شد اما نکته قابل توجه این بود که انباشت کمک‌ها در روستاهای اولیه بود و به روستاها و مناطق دورافتاده امکانات مورد نیاز نمی‌رسید.

به گزارش خبرنگار عصر، مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌شرقی با اشاره به ارسال چند محموله کمک‌های مردمی به استان گلستان، تصریح کرد: در تمام شهرستان‌های استان انبار امدادی وجود دارد و برای دو درصد از جمعیت هر شهرستان در این انبارها اجناس و اقلام ذخیره شده که اجناس ارسالی به مناطق سیل‌زده نیز دوباره جایگزین شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه با توجه به آب‌گرفتگی در مناطق سیل‌زده روند کمک‌رسانی کند است، گفت: اقلام مورد نیاز بر اساس آخرین نیازسنجی‌ها هم‌اکنون پتو، زیرانداز، مواد شوینده و مواد کنسرو شده‌ای است که حداقل شش ماه به تاریخ انقضای آن‌ها مانده باشد. آب معدنی به حد کافی وجود دارد و ارسال نان و سایر اقلام فاسد شدنی ممکن نیست.

وی با تاکید به اینکه نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها در شبکه‌های مجازی قرار گرفت، افزود: شبهاتی ایجاد شده مبنی بر اینکه مبالغ دریافتی توسط کمیته امداد و هلال احمر در دیگر کشورها هزینه می‌شود اما چنین نیست به‌عنوان مثال مبالغی توسط کشورهای خارجی در زلزله ورزقان دریافت شد که قابل توجه نیز بود و هم‌اکنون در یکی از روستای ورزقان و یک مدرسه استثنایی در هریس با این مبالغ آماده تحویل است.

کنعانی با بیان اینکه ولی فقیه نمایندگانی در هلال احمر دارند که به بحث هزینه‌کرد وجوهات شرعی نظارت دارند، اظهار داشت: امکان هزینه‌کرد وجوهات دریافتی در جایی غیر از محلی که برای آن از مردم کمک دریافت شده است، وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه از فردا (شنبه) سامانه بارشی جدیدی وارد استان خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام دستگاه‌های استان در حال آماده‌باش هستند اما سیل و حادثه شوخی بردار نیست و توصیه می‌شود هم‌وطنان از اتراق در مسیر و حریم رودخانه‌ها خودداری کنند چراکه سیلی با ارتفاع ۳۰ سانت تمام خودروها را جابجا و با ۶۰ سانت نیز می‌تواند تریلی را نیز حرکت دهد.