«انتقال آب» و «فاضلاب تصفیه شده» برای احیای دریاچه ارومیه
«انتقال آب» و «فاضلاب تصفیه شده» برای احیای دریاچه ارومیه

عصر تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به دلایل فنی به صلاح نمی‌دانیم و انتقال آب سد ارس نیز بسیار گران تمام خواهد شد و این درحالی است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را بسیار ارزانتر از حوزه‌های دیگر می‌توانیم تامین کنیم. عیسی کلانتری در […]

عصر تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به دلایل فنی به صلاح نمی‌دانیم و انتقال آب سد ارس نیز بسیار گران تمام خواهد شد

و این درحالی است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را بسیار ارزانتر از حوزه‌های دیگر می‌توانیم تامین کنیم.

عیسی کلانتری در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز اظهار داشت: دولت عزم خود را برای احیای این دریاچه جزم کرده، به طوری که طی سه ماهه آخر سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان برای احیا اختصاص یافت، اما امسال وضعیت مالی دولت اسفناک است و درصد بالایی کسری داشتیم و با وجود اینها بودجه پیشنهادی یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان تصویب شد که ۶۸۰ میلیارد از آبهای مرزی، ۳۰۰ میلیارد تومان از ردیف دستگاه‌های اجرایی و یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان از محل حوادث غیرقابل پیش‌بینی تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حقابه دریاچه دو هزار و ۵۷۶ میلیون متر مکعب است که تنها ۹۰۰ میلیون متر مکعب وارد دریاچه شده است، اظهار داشت: سدسازی‌ها سبب شده آبی وارد دریاچه نشود و بخش عمده‌ای از آن پشت سدها برای کشاورزی ذخیره شود.

وی اعلام کرد: ۸۹ درصد آب دریاچه از آذربایجان‌غربی و ۱۱ درصد آن نیز از آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود و این در حالی است که خشک شدن آب دریاچه تهدید جدی‌تری برای مردم آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ما کوچک‌ترین نگرانی در مورد انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه نداریم و آب سد سیلور نیز از اردیبهشت به دریاچه انتقال خواهد یافت و تا سه سال آینده ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده وارد دریاچه خواهد شد.

این مسؤول متذکر شد: مشکل ما توجیه نبودن مردم در مورد صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی است که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند؛ در حالی که تنها ۹ درصد تولید ناخالص اقتصادی ما در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارتباط مستقیم با چاه‌ها و آبخوانهای اطراف داشت، قابلیت احیا نمی‌یافت؛ توضیح داد: با توجه به ساختار زمین شناسی دریاچه به استثنای چاه‌های واقع در شعاع ۴۰۰ متری بقیه چاه‌ها هیچ ارتباطی با کف دریاچه ندارند و مشکل شوری آب شبستر به این دلیل است که خروجی آب بیشتر از ورودی است.

این مسؤول با بیان اینکه دولت ۸۵ درصد هزینه آبیاری زیر فشار و در حوزه دریاچه کل هزینه را پذیرفته است؛ خاطرنشان کرد: اگر جلوی خشکی دریاچه گرفته نشود، باید میلیاردها تومان صرف پیامدهای خشکی دریاچه و انتقال شهرهای تبریز و ارومیه کنیم.

 

  ریزگردهای نمکی بیخ گوش تهران

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله خطرات خشکی این دریاچه را بروز طوفانهای نمکی اعلام کرد و گفت: ریزگردها می‌توانند تا شعاع ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری حرکت کرده و تا تهران برسند و حدود ۱۴میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهند.

مسعود تجریشی با بیان اینکه در دو سال اخیر سطح تراز دریاچه ارومیه هشت متر کاهش داشته که در نوع خود بی‌نظیر است، اظهار داشت: سطح آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته ۶ سانتی‌متر کاهش داشته است.

تجریشی با اشاره به افزایش دمای هوا اضافه کرد: در سال‌جاری نسبت به سال گذشته یک تا ۵/۱ درجه افزایش گرمای هوا را در آذربایجان‌شرقی شاهد بودیم، به طوری که ۵/۳ تا ۵/۷ درجه تبخیر و تعریق گیاهی وجود داشت.

تجریشی با اشاره به بالا رفتن میزان مصرف آبهای تجدیدناپذیر و تجدیدپذیر، اظهار داشت: ایران جزو کشورهایی است که از ۷۰درصد منابع آبی تجدیدپذیر برداشت کرده و این درحالی است که میزان مجاز برداشت از این منابع ۴۰درصد است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش چاه‌ها در حوزه دریاچه ارومیه، تصریح کرد: برداشت بیش از حد آب از چاه‌های موجود در حوزه رودخانه‌های سرریز به دریاچه نیز یکی از عوامل کاهش آب رودخانه‌ها و در نتیجه دریاچه ارومیه است.

وی تصریح کرد: افزایش مهاجرت از حوزه دریاچه ارومیه و نوسان در شاخصهای اقلیمی از دیگر خطرات خشک شدن دریاچه ارومیه است.

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه، انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه را در سال ۹۸ و انتقال پساب شهرهای بزرگ بعد از تصفیه به دریاچه را از دیگر اقدامها عنوان کرد و افزود: با رهاسازی سدهای بوکان و حسنلو در سال‌جاری ۲۰۰ میلیون متر مکعب، از طریق اتصال زرینه رود و سیمینه رود، آب وارد دریاچه شد.

تجریشی با اشاره به همکاری و نقش مردم در احیای دریاچه، خاطرنشان کرد: بدون حضور و همکاری مردم این کار امکان پذیر نیست و باید مشارکت محلی مردم را نیز برای احیای دریاچه جلب کنیم.

 

دریاچه ارومیه با بروکراسی احیا نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی هم گفت: دریاچه ارومیه با وضع بروکراسی احیا نمی‌شود؛ بلکه همدلی و همزبانی، جدیت، مدیریت جهادی و عزم ملی می‌خواهد و دولت نیز باید عنایت بیشتری داشته باشد.

آیت‌ا… محسن مجتهدشبستری در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز اظهار داشت: در کتابهای جامعه‌شناسی اسلامی به دو نکته تاکید شده که یکی برنامه‌ریزی اصولی است که در این ارتباط حضرت علی(ع) می‌فرمایند: افراد با ایمان دوراندیش هستند؛ که تدوین برنامه 
چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های ۵ ساله در همین زمینه است.

وی با بیان اینکه مسأله دیگر رعایت اهم و مهم است، افزود: کشور ما نیازهای فراوانی دارد و با اینکه در این ۳۵ سال پس از انقلاب کارهای زیادی انجام شده ولی به هرحال نواقص فراوانی هم وجود دارد.

وی افزود: در مورد جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز باید رضایت صاحبان چاه‌ها جلب شود تا بتوانند زندگی خود را تأمین کنند؛ خرید حقابه‌ها و لایروبی مسیل‌ها هم باید با سرعت بیشتری انجام گیرد.

 

لایروبی رودخانه‌‌ها

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه باید ۴۰درصد در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه‌جویی کنیم، گفت: هم‌اکنون تمام آب آجی‌چای به دریاچه ارومیه می‌ریزد و هیچ برداشتی از این رودخانه انجام نمی‌شود.

اسماعیل جبارزاده افزود: دولت در استانهای آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی تمام هزینه‌های مربوط به اصلاح روشهای آبیاری را پرداخت می‌کند، به شرطی که آب حاصل از صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی به پیکره دریاچه ارومیه سرازیر شود. وی از لایروبی تمام رودخانه‌های واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: طرح انتقال فاضلاب برخی شهرها مانند تبریز و بناب پس از تصفیه به دریاچه ارومیه نیز در حال اجراست.

گروه میهن/ وحید زینالی