قائم مقام وزیر نیرو: راهکار اجرایی حل مشکلات دریاچه ارومیه به مدیریت منابع این حوضه آبریز وابسته است
قائم مقام وزیر نیرو: راهکار اجرایی حل مشکلات دریاچه ارومیه به مدیریت منابع این حوضه آبریز وابسته است

عصر تبریز: قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به برخی سناریوهای مطرح از جمله خرید آب از تاجیکستان در مقابل فروش گاز، گفت: افزایش جدید قیمت آب زیر ۲۰ درصد خواهد بود. ستار محمودی گفت: راهکار اجرایی حل مشکلات دریاچه ارومیه به مدیریت منابع این حوضه آبریز وابسته است و باید میزان منابع و مصارف […]

عصر تبریز: قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به برخی سناریوهای مطرح از جمله خرید آب از تاجیکستان در مقابل فروش گاز، گفت: افزایش جدید قیمت آب زیر ۲۰ درصد خواهد بود.

ستار محمودی گفت: راهکار اجرایی حل مشکلات دریاچه ارومیه به مدیریت منابع این حوضه آبریز وابسته است و باید میزان منابع و مصارف آن را به تعدیل برسانیم.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهارداشت: برنامه های احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک پروژه خاص از سوی یک کمیته ویژه و خاص هدایت می شود.

وی با اشاره به برخی مباحث مربوطه در خصوص انتقال آب از کشورهای همسایه به این دریاچه، تصریح کرد: این ایده باید از سوی کمیته ای متشکل از مشاوران و نخبگان کاری در عرصه های مختلف است، مورد بررسی قرار گیرد.

محمودی افزود: به عنوان یک کارشناس مسائل آب معتقدم راهکار اجرایی حل مشکلات دریاچه ارومیه به مدیریت منابع این حوضه آبریز وابسته است و باید میزان منابع و مصارف آن را به تعدیل برسانیم.

وی با اشاره به برخی دیگر از دیدگاه های انتقال آب از جمله واردات آب از کشور تاجیکستان و در مقابل صادرات گاز به این کشور و یا انتقال آب از دریای خزر و دریای عمان، خاطرنشان کرد: هرگونه برنامه انتقال آب به مطالعات فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و تعاملات و رایزنی های سیاسی نیاز دارد.

قائم مقام وزیر نیرو درباره شیرین سازی آب دریای عمان تاکید کرد: قطعا آب شیرین شده و به دست آمده از دریای عمان، آب بسیار با ارزش و گرانقیمتی خواهد بود و باید به منظور استفاده بهینه از آن فکر اساسی شود.

وی با اشاره به پیشنهادات وزارت نیرو برای تعرفه های جدید آب، خاطرنشان کرد: پیشنهاد این وزارتخانه، تعدیل تعرفه ها بر مبنای قانون هدفمندی یارانه ها بود اما قطعا شورای اقتصاد با انجام مذاکرات کارشناسی آن را تعدیل خواهد کرد.

به گفته وی، افزایش تعرفه ها کمتر از ۲۰ درصد قیمت قبلی خواهد بود ولی تا حد قابل قبولی باید تغییر یابد.

محمودی استفاده از منابع عمومی دولت و بخش خصوصی در زمینه آب را مبلغی بالغ بر ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه نیاز مالی ما چیزی بیش از این مبلغ خواهد بود و این به معنای توسعه بازار است.