۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه هدایت می شود
۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه هدایت می شود

عصر تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه هدایت می شود. محمدصادق پورمهدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تصفیه فاضلاب تبریز توسط اداره کل آب و فاضلاب و انتقال آن به دریاچه ارومیه توسط آب منطقه ای انجام می شود. وی […]

عصر تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه هدایت می شود.

محمدصادق پورمهدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تصفیه فاضلاب تبریز توسط اداره کل آب و فاضلاب و انتقال آن به دریاچه ارومیه توسط آب منطقه ای انجام می شود.

وی همچنین با تاکید بر همکاری مردم اطراف حوضه دریاچه ارومیه، بیان کرد: توسعه باغ ها، حفر چاه های غیرمجاز، رعایت نکردن آبیاری توصیه شده زمین های کشاورزی از طرف جهاد کشاورزی و صرفه جویی نکردن در مصرف آب کشاورزی از جمله مواردی است که باید مردم به خوبی رعایت کنند تا طرح های احیای دریاچه ارومیه به نتیجه برسد.

پورمهدی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن این نکات سلامت و بهداشت مردم منطقه را به خطر خواهد انداخت.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی و نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در این استان گفت: امسال به علت افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا در مرداد ماه نسبت به سال های گذشته، روند تثبیت دریاچه ارومیه که در حال تحقق ۱۰۰ درصدی بود با ۸۵ تا ۹۰درصد انجام شد.

خلیل ساعی اضافه کرد: حدود ۸۰ کیلومتر کانال با عرض ۵۰ متر حفاری شده که آب صرفه جویی شده و برنامه ریزی شده به صورت مستقیم به دریاچه ارومیه وارد می شود.

وی یادآوری کرد: ۲۶ راهکار احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده که ۱۹ مورد آن طرح های عملیاتی و بقیه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی است که در حال انجام است.

مدیرکل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز گفت: در بازه زمانی سه ساله پساب فاضلاب کلانشهر تبریز به دریاچه ارومیه منتقل می شود که امسال ۱۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان ساخته و تکمیل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: سهم آذربایجان شرقی و حق آبه استان در دریاچه ارومیه ۱۰ تا یازده درصد است که از مجموع ۱۴ میلیارد مترمکعب تامین ۱٫۴ میلیارد مترمکعب از آب دریاچه ارومیه را شامل می شود.

کریم مهری افزود: ۱۰ میلیون مترمکعب از آب سد قلعه چای نیز آزاد سازی می شود که به این منظور در دو سال گذشته در پایاب سد علویان ۱۹ کیلومتر کانال ایجاد شده است.

وی همچنین درخصوص اصلاح الگوی کشت در استان گفت: در شهرستان هایی که سیب زمینی و پیاز به عنوان محصول اول کشت می شود، در مساحت یک هزار و ۵۰۰ هکتار «کلزا» که نیاز به آب کم دارد، کاشته شده است.

مهری اضافه کرد: پسته و عناب از دیگر محصولات کشت جایگزین در استان است که علاوه بر این، سیاست استان به سمت کشت گلخانه ای و کنترل آب پیش می رود.