احداث واحد تولید قیر در پالایشگاه تبریز آلودگی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را دوچندان می‎‎‎‎‎کند
احداث واحد تولید قیر در پالایشگاه تبریز آلودگی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها را دوچندان می‎‎‎‎‎کند
چهارمین جلسه اعضای شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست کشور با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد.

به گزارش عصرتبریز، احمد رحمانی مقدم، مدیرعامل خانه فعالین محیط زیست آذربایجان شرقی و عضو شورای هماهنگی شبکه ملی درباره مسائلی که در نشست معاون رئیس جمهور با اعضای شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست کشور مطرح شد، گفت: با توجه به اینکه این شورا به عنوان نمایندگان تشکل های کشوری فعالیت می کند بدون شک نگاه ملی داشته و تمام مسائل و مشکلات محیط زیست کشور را از نگاه ملی پیگیری می شود؛ مسائل مربوط به استان نیز از این قاعده مستثنی نیست و پیگیری های لازم انجام می شود.

رحمانی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه بررسی مشکلات سیل اخیر در کشور و آثار مخرب آن بود ،افزود: گزارشی از کمک های مردمی که با هماهنگی شبکه ملی و تشکل های استانی از سرتاسر ایران جمع آوری و با همکاری شبکه های استانی مناطق آسیب دیده توزیع شده بود توسط آقای الموتی دبیر شبکه ملی در این جلسه ارائه شد.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست در واکنش به صحبت های رئیس سازمان محیطزیست درباره آسیب ناچیز این سیل ها بر محیط زیست کشور، گفت: بالاخره هرسیلی آسیب‌های خاص خود را بر محیط زیست منطقه از لحاظ فرسایش خاک، تخریب باغات و زیرساخت های کشاورزی دارد و کسی نمیتواند منکر این امر باشد ولی به نظر من بارندگی های اخیر علی رغم مشکلاتی که برای هموطنانمان ایجاد کرد، مزیت های خوبی هم داشت که نباید از آن غافل بود.
وی وضعیت امروزی دریاچه اورمیه و جان گرفتن دوباره آن را از اتفاقات خوب این بارش ها دانست و تصریح کرد: موضوع سیل اخیر علی رغم مصیبت های وارده از حیث احیای تلاب های کشور اتفاقی شیرین بود و ما نباید فراموش کنیم که برای احیای این تالاب ها میلیاردها تومان باید هزینه می شد تا به این وضعیت برسند که به لطف بارش مناسب نزولات آسمانی این امر محقق شد.

نقش دولت در احیای دریاچه ارومیه قابل تقدیر است

رحمانی با اشاره به این که رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه اخیر نظر همسو با روحانی داشته و نقش دولت را در بهبود وضعیت دریاچه اورمیه غیر قابل انکار دانسته، اظهار کرد: علی رغم انتقاداتی که به عملکرد پنج ساله ستاد احیا دارم ولی در این مورد تا حدودی موافق صحبت های ایشان هستم چراکه اگر به آمار بارندگی چند سال اخیر نگاهی بیندازیم می بینیم که همین حجم بارندگی دو سال پیش هم با کمی اختلاف در منطقه اتفاق افتاد ولی وضعیت دریاچه هیچ گاه به این تراز آبی نرسید و این امر نشان می دهد اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص لایروبی ها و انتقال بهینه آب های سطحی به پیکره دریاچه، آزادسازی حق آبه دریاچه از سدها، تجمیع آب دو رودخانه سیمینه و زرینه و انتقال آن ، تاثیر مستقیم بر وضعیت نسبتا خوب دریاچه اورمیه دارد.

اجرای سیاست ها و برنامه های ستاد، ضامن احیای دریاچه اورمیه

مدیرعامل خانه فعالین محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: نزولات آسمانی قطعا یکی از موثرترین عوامل برای احیای دریاچه به حساب می آیند ولی باید برای احیای دریاچه اورمیه برنامه های ستاد احیا پیگیری و اجرا شوند. بنده با توجه به صحبت های معاون سازمان محیط زیست که در این جلسه مطرح کردند متوجه شدم دولت تمام عزم خود را برای احیای کامل دریاچه به کار بسته است.

وی با اشاره به اتمام پروژه انتقال آب رودخانه زاب توضیح داد: علی رغم اینکه به عنوان یک فعال محیط زیست مخالف اجرای طرح فوق به لحاظ به وجود آمدن برخی مسائل محیط زیستی هستم ولی با اتمام و اجرای این طرح در سال آینده حجم بالایی از آب این رودخانه به پیکره دریاچه تزریق خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین اگرطرح هایی از قبیل انتقال آب فاضلاب شهرهای تبریز و اورمیه، صرفه جویی و مدیریت در مصارف کشاورزی به واسطه تغییر نوع کشت و سیستم های آبیاری نیز مدیریت شوند درکنار تداوم رهاسازی آب سدها به همراه ادامه بارش نزولات آسمانی باعث می شوند نگین آذربایجان طبق برنامه ستاد احیا سال ۱۴۰۲ بصورت کامل احیا شود هر چند از نظر رئیس سازمان محیط زیست این امر با چند سال تاخیرمحقق خواهد شد.

تجارت کثیف چوب به ضرر جنگل های کشور تمام می شود

احمد رحمانی در مورد قطع درختان جنگل های ارسباران بیان کرد: با توجه به واکنش های مختلف مردم و تشکل های زیست محیطی و نیز امام جمعه محترم تبریز که چندین بار پیگیر این مسئله از شخص آقای کلانتری بوده اند؛ در این جلسه مشخص شد که گزارشاتی که از سوی برخی ارگان ها درباره تعلق درختان قطع شده به باغات شخص ارائه شده ناقص بوده که بنده و دکتر علمی دبیر شبکه تشکل های زیست محیطی استان ضمن ارائه گزارشات موثق از اتفاقات موجود، راهکارهای خود را نیز مبنی بر نظارت بیشتر بر صدور مجوزها، ردیابی و کنترل کامیون های حامل تنه‌های درختی، ایجاد تمهیداتی برای کنترل قیمت چوب در بازار با توجه به صفر بودن عوارض واردات چوب و نیز ارائه ارزدولتی به این بخش جهت کاهش صدمات وارده در این حوزه ارائه دادیم و خواستار طرح موضوع در هیات دولت شدیم.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیستی کشور افزود: متاسفانه تجارت کثیفی در این بخش اتفاق افتاده است و بر میراث طبیعی ما آسیب می زند و شک ندارم در آینده بر اساس تجربیات گذشته، همین افراد بیشتر از سود امروزشان متضرر خواهند شد و امیدوارم مردم منطقه به این سطح از آگاهی برسند و جلوی تخریب جنگل ها را خودشان بگیرند.

مجموعه تولید قیر و آسفالت در پالایشگاه تبریز تهدیدی دیگر برای محیط زیست این شهر

رحمانی به موضوع احداث مجموعه تولید قیر و آسفالت در پالایشگاه تبریز و طرح آن در این نشست فوق اشاره کرد و افزود: پالایشگاه تبریز در کنار آلودگی هایی که سال هاست به واسطه مکان یابی اشتباه به شهر تبریز و منطقه کجوار تحمیل کرده، در ماه های گذشته اقدام به احداث واحد تولید قیر و آسفالت کرده است و متاسفانه طبق شنیده ها مجوز آن را از سازمان حفاظت محیط زیست هم گرفته است.

به گفته وی رئیس سازمان محیط زیست نیز این اتفاق را در صورت صحت یکی از اشتباهات مجموعه خود عنوان کرد و دستور پیگیری سریع را صادر کرد که امید می رود با انتقال این مجموعه به خارج از محدوده شهر مردم منتطقه از آسیب های احتمالی در امان باشند.

  • خبرنگار: بهرام تندران