وزیر امور خارجه ایران گفت: به پیشنهاد آمریکا مبنی بر تعامل پاسخ داده و اکنون منتظر واکنش طرف آمریکایی هستیم.

به گزارش عصرتبریز، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با خبرگزاری «سی‎بی‏‌اس» در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح ایده تبادل زندانی میان ایران-آمریکا گفت: خوب، ما قبلاً این کار را کرده‎ایم و این امکان مهیا شد که برخی ایرانیانی که در زندان‌های آمریکا یا تحت آزادی مشروط در این کشور بودند را آزاد کنیم. ما آنها را از این شرایط رها کردیم و بعد برخی ایرانی-آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی بودند؛ آزاد شدند. فکر می‌کنم که می‏‌شود باز هم این کار را انجام داد. دولت قبلی آمریکا سعی به مشارکت در این طرح داشت حال آنکه دولت فعلی هم در اوایل چنین تمایلی از خود نشان می‌داد. ایران در ماه میلادی سپتامبر از اعلام آمادگی خود در این باره خبر داد و ما (اکنون هم) آماده‎ایم.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران در ماه سپتامبر گذشته برای آغاز مذاکره (در این باب) به دولت ترامپ پیشنهاد داده است، تاکید کرد: ما پاسخ دادیم (و نه پیشنهاد) – ما به پیشنهادی که پیشتر طرف آمریکایی برای تعامل ارائه داده بود پاسخ دادیم و اکنون نیز منتظر یک پاسخ (واکنش) هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که ایران خواستار آزادی چه افرادی است، گفت: شماری از ایرانیان به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زندان‌های این کشور به سر می‌برند. شماری از ایرانی هستند که در دیگر نقاط جهان زندانی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این باره فهرستی به آمریکا ارائه داده است، نیز گفت: آنها می‏‌دانند. این موضوع جدیدی نیست و تداوم مبادله قبلی است.

ظریف در پاسخ به این سوال که چرا ایران برای نشان دادن عزم خود در این موضوع، ۵ آمریکایی که در حال حاضر در این کشور زندانی هستند را آزاد نمی‌کند نیز پاسخ داد: این ما نیستیم که باید جدیت خود را نشان دهیم چرا که قبلاً با اجرای توافق هسته‎ای این کار را انجام داده‬ ‏ایم. اکنون نوبت آمریکا است که جدیت خود را نشان دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران این ۲ موضوع (توافق هسته‎ای و تبادل زندانی) را به یکدیگر مرتبط می‎کند؛ گفت: خیر، آنها را به هم مرتبط نمی‎کنیم. اما نشان داده‎ایم که وقتی حرفی می‎زنیم؛ پای آن می‎ایستیم. اما آمریکا نشان داده که حرفی را می‎زند بعد تصمیم می‏گیرد که آیا می‎خواهد به آن پایبند باشد یا خیر.

ظریف در پاسخ به اینکه چرا باقر نمازی هنوز ممنوع الخروج است، گفت: من مسئول سیاست خارجی ایران هستم و در قبال مداخله در تصمیم‎های دادگاه مسئولیتی ندارم. فقط زمانی می‎توانم مداخله کنم که پیشنهاد مبادله در میان باشد. به عنوان وزیر خارجه هم نمی‎توانم دخالت کنم اما می توانم به عنوان یک فرد حقیقی و بنا بر مسائل بشردوستانه دخالت کنم و این کار را می کنم. اما در مقام وزیر خارجه جایگاهی در هیچ دادگاه ایرانی ندارم مگر اینکه درگیر مبادله با ایرانی هایی باشم که از دیدگاه ما، به اشتباه در داخل آمریکا یا جاهای دیگر بازداشت شده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر پیشنهاد می دهید درباره موضوع تبادل زندانی با چه کسی صحبت کنید و آیا ممکن است این فرد وزیر خارجه آمریکا باشد؛ گفت: خیر؛ آمریکا فرد مسئولی را برای این کار دارد. ما هم فرد مسئولی را برای این کار داریم. اگر آنها با هم در یک رده باشند می توانند ملاقات کنند و اگر در یک رده نباشد ما فردی را منصوب می کنیم که همرده با فردی باشد که نمایندگی آمریکا را بر عهده دارد.

وی در پاسخ به اظهارنظر مجری «سی بی اس» درباره نامه دریافتی از سوی «اوبرایان» نماینده آمریکا در امور گروگان‌ها گفت: نامه ای دریافت نکردیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اجازه می دهید اوبرایان بنشیند و با معاون شما صحبت کند، تاکید کرد: خیر، ما به فردی که با موضوع گروگان سر و کار دارد اجازه نمی دهیم که به این امر بپردازد زیرا آنها گروگان نیستند بلکه زندانی هستند.

وی افزود: ما با هر کسی که مایل است به ایران و توافقی که در این زمینه به دست می آید، احترام بگذارد، گفتگو کنیم. ما هیچ مساله ای با اوبرایان نداریم اما با مذاکره کننده امور گروگان ها سر و کار نخواهیم داشت مگر اینکه آنها از ما بخواهند که کسی را به عنوان مذاکره کننده خود در امور گروگان ها منصوب کنیم تا درباره گروگان های ایرانی که در زندان های آمریکا هستند، صحبت کنند. آمریکا نمی تواند خود را در یک موقعیت اخلاقی متفاوت قرار دهد. آمریکا ایرانی هایی را زندانی کرده که بیمار هستند، کسانی را که جرمی مرتکب نشده اند در آلمان، در استرالیا و جاهای دیگر زندانی کرده است.