استادیار دانشگاه تبریز در بین برگزیدگان جشنواره ملی زن و علم
استادیار دانشگاه تبریز در بین برگزیدگان جشنواره ملی زن و علم
استادیار دانشگاه تبریز در بین برگزیدگان جشنواره ملی زن و علم قرار گرفت.

به گزارش عصرتبریز، دومین «جشنواره ملی زن و علم» با عنوان «جایزه دکتر مریم میرزا خانی» و هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار شد تا اثر بخشی مضاعف در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور داشته باشد.

در این جشنواره با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، دکتر باقری، قائم مقام وزیر علوم، دکتر نیلی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم از ۱۸ زن موفق در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی تجلیل بعمل آمد و جایزه پروفسور “مریم میرزاخانی” به آنها اهدا شد.

برگزیدگان جشنواره فوق از ۶ گروه فنی مهندسی، کشاورزی، محیط زیست و دامپزشکی، علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه و هنر در سه گروه سنی زیر ۴۰ سال، ۴۰ سال تا ۶۵ سال و بالای ۶۵ سال مورد تجلیل قرار گرفتند.

*در گروه فنی مهندسی از بنفشه زهرایی، سارا نظیف، مهتاب میرمحسنی و آزاده احمدی تجلیل شد.

*در گروه کشاورزی، محیط زیست و دامپزشکی دکتر گیتی کریم، دکتر سادات فیض نیا و دکتر رقیه نجف‌زاده مورد تقدیر قرار گرفتند.

*دکتر لیلا آزاد بخت، دکتر منیژه مختاری، دکتر فاطمه دارابی و دکتر سمیه کاظم نژاد لیلی نیز در گروه پزشکی عنوان جایزه مریم میرزاخانی را از آن خود کردند.

*در گروه علوم انسانی نیز دکتر انیسه خزعلی، دکتر ستاره موسوی و دکتر زهرا فتحی رضایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

*دکتر ناهید پوررضا، دکتر طیبه مدرک نیا، دکتر ناهید شفاییان نیز در گروه علوم پایه موفق به کسب جایزه مریم میرزاخانی شدند و در نهایت در گروه هنر نیز دکتر نسرین مقدم عنوان این جایزه را از آن خود کرد.

زهرا فتحی، استادیار رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز که موفق به کسب عنوان برتر در این جشنواره شد در گفت و گو با خبرنگار عصر، اظهار داشت:

جشنواره زن و علم یک جشنواره علمی پژوهشی و فرهنگی است که از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار و توسط معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در قالب مصوبه اجرا شده است. این جشنواره رویدادی با هدف تجلیل از زنان نخبه، کارآفرین و فعال که با نکوداشت جایزه مریم میرزاخوانی همزمان بود.

وی ادامه داد:

هدف جشنواره، شناسایی و معرفی ظرفیت های مستعد و توانمندی های زنان در حوزه های علمی فرهنگی و اجتماعی به منظور اثر بخشی مضاعف آنها در پیشبرد اهداف توسعه کشور و همچنین شناسایی سهم تولیدات علمی زنان پژوهشگر در پیشبرد علم در جمهوری اسلامی بود. در بخش رقابتی در سه رده سنی زیر ۴۰، ۴۰تا۶۵ و بالای۶۵ و ۶ حوزه مختلف نفرات برتر انتخاب شدند. یکی از حوزه ها ،حوزه علوم انسانی بودکه اینجانب موفق به کسب عنوان در آن شدم. ۱۸ بانو در این زمینه جایزه کسب کرده اند که بنده نیز علاوه بر تجلیل و کسب مقام در حوزه فرهنگی اجتماعی به دلیل کارآفرینی نیز برگزیده این جشنواره شدم.

استادیار رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز در مورد طرح تحقیقاتی خود خاطرنشان کرد:

ما یک طرح داشتیم با عنوان فعالیت بدنی کودک و بازی کودک در طبیعت که این طرح در باغ گیاه شناسی دانشگاه  تبریز در تابستان سال ۹۷ عملیاتی شد. .این طرح هم به صورت تحقیقاتی و هم علمی پژوهشی انجام می شود. ضمن اینکه طرح یاد شده به صورت  کار آفرینی و اثر بخشی در جهت توانمندسازی کودکان انجام گرفته است. در این طرح به کودکان فضای بازی خود انگیخته در طبیعت آماده می شود و کودکان  می توانند استعدادها و توانمندی های خود را در قالب بازی اراِئه کنند.

فتحی در انتها یادآور شد:

شعاری که در این طرح وجود دارد “بازی و تجربه در طبیعت معمار مغز کودکان است”. متاسفانه در بحث بازی و ورزش والدین بیشتر به دنبال علایق خود هستند تا کودکان و مسیری که از نظر خودشان صحیح است را برای کودک در نظر می گیرند. درست است که باید از کودک حمایت شود ولی به شرطی که جلوی توانایی و استعداد او را نگیریم. با توجه به سبک زندگی کنونی بایستی مقوله بازی را در جهت شادی و نشاط برای کودکان مورد توجه اساسی قرار داد و چه خوب است که این بازی و نشاط در فضای غنی طبیعت صورت گیرد.