برای مقابله با تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در داخل داریم
برای مقابله با تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در داخل داریم
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های ملی برای مقابله با تحریم‌ها تاکید کرد.

به گزارش عصرتبریز، محمداسماعیل سعیدی با تاکید بر این‌که طبیعی است که دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا مردم ایران را تحت فشار قرار دهد، اظهار کرد: از طرفی، ما هم باید تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی به کار برده و حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی با بیان این‌که برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن ظرفیت‌های بسیاری در داخل کشور داریم که باید بدان‌ها توجه کنیم، افزود: فقط آذربایجان شرقی طی سال ۹۷ حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته و علی رغم مشکلات و محدودیت‌ها در سالی که سال تشدید تحریم‌ها بود توانست این میزان صادرات داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: اگر دولت برخی تمهیدات و تصمیمات را انجام دهد، این میزان صادرات را می‌توان به دو برابر افزایش داد؛ استان ما این ظرفیت صادرات را دارد.

وی تاکید کرد: اگر تحریم‌های نفتی تشدید شود، می‌توانیم درآمدهای نفتی خود را از طریق افزایش تولید و صادرات محصولات غیرنفتی جبران کنیم؛ نباید اقتصاد خود را به گاوی ببندیم که در نهایتش نگذارند شیرش را بفروشیم، باید ارزش افزوده نفت را بالا برده و صنایع پتروشیمی داخل کشور را تقویت کرد.

وی با بیان این‌که استفاده از ظرفیت‌های داخلی جهت مقابله با تحریم‌ها صرفا برای بلندمدت نبوده بلکه در کوتاه مدت هم ممکن است، گفت: کارخانه‌هایی داریم که می‌گویند اگر قدری دستمان باز شود، طی سه ماه تولیدات و صادرات خود را دو یا سه برابر کرده و متقابلا اشتغالزایی هم می‌کنند.

سعیدی افزود: هر استان به تناسب خود کارخانه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که با حمایت می‌توانند تولیدات و صادرات خود را چند برابر کنند.

وی افزود: برخی در داخل کشور حرف های ناامید کننده می زنند و برخی مسئولان هنوز سنگ نیفتاده به مشکل می‌افتند، در حالی که ظرفیت‌های بسیاری داریم و باید نگاه و توجه خود را معطوف به این ظرفیت‌ها و تقویت‌ آن کنیم.

وی با بیان این‌که دور تا دور کشورمان به جز امارات و عربستان، کشورهای همسایه‌ای داریم که آماده‌اند تا روابط مالی و تجاری با ایران برقرار کنند؛ ما می‌توانیم از طریق این کانال‌ها، کارهای بسیاری انجام دهیم. اما به دلیل اینکه یک سری نگاه‌ها به اروپا بود از سرمایه‌های عظیم اطرافمان غافل شدیم.

  • منبع خبر: ایسنا