«پزشک نازنین» در شبستر به روی صحنه می‌رود
«پزشک نازنین» در شبستر به روی صحنه می‌رود
نمایش "پزشک نازنین" نوشتۀ نیل سایمون به کارگردانی سجاد راثی در شبستر به روی صحنه می‌رود

به گزارش عصرتبریز، سجاد راثی کارگردان این نمایش در خصوص این اجرا گفت: من این متن را در سال ۸۸ با گروهی از دانشجویان کار کرده‌بودم اما از نظر خودم اجرای رضایت بخشی نبود چون استرس دانشجویی و پایان‌نامه‌ای باعث شد که حق مطلب ادا نشود.

وی افزود: این متن نکاتی دارد که به دغدغه‌های من خیلی نزدیک است، بحث اختلافات طبقاتی، یک نوع تنازع بقا برای زیستن میان طبقات مختلف جامعه، ماهیت انسان در جامعه و این‌که طبقات چطور می‌توانند سرنوشت یک انسان را زیر و رو کنند و از مرتبۀ انسانیت پایین بیاورند.

راثی ادامه داد: این متن نوشتۀ نیل سایمون و با الهام از داستان‌های کوتاه چخوف است و کمدی آن از نوع چاپلینی است، یعنی در عین این‌که مخاطب می‌خندد ناچار به تفکر نیز می‌شود. این کمدی تراژدی برای من خیلی جذاب است.

این بازیگر تئاتر که هم‌اکنون در شبستر مشغول به فعالیت است ضمن انتقاد از کمبود امکانات در شهرستان تأکید کرد: در شهرستان‌های کوچک علاقه‌مندان و اهالی تئاتر نه تنها از نظر امکانات سخت‌افزاری از قبیل مکان اجرا و تمرین، تجهیزات و … در مضیقه هستند (به شکلی که نگارخانه را به سالن تئاتر تبدیل کردیم) بلکه از نظر نیروی انسانی کار بلد نیز رنج می‌برند. من ناچار بودم برای به روی صحنه بردن این نمایش نیروی انسانی را نیز تربیت کنم و این در حالی بود که پتانسیل بالقوه وجود داشت اما باید بالفعل می‌شد.

راثی افزود: به دنبال مراجعات پی در پی که از طرف علاقه‌مندان به تئاتر می‌شد من در تابستان سال گذشته یک کلاس آموزشی تشکیل دادم و بعد از اتمام دوره تصمیم گرفتیم از کسانی که در کلاس نمرۀ قبولی گرفته‌اند برای اجرای یک کار کارگاهی استفاده شود، یعنی تمام کسانی که در این نمایش بازی می‌کنند برای اولین بار به روی صحنه خواهند رفت به غیر از دو نفر که آن‌ها نیز تجربۀ خیلی جدی نداشته‌اند. هدف من این بود که تا جایی که در توانم است در شبستر تئاتر را به شهروندان شبستری معرفی کنم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این هم در شبستر اجرای تئاتر بوده اما نه به شکل جدی و منسجم؛ پس سعی من این بود در مدتی که به عنوان کارشناس هنری اداره ارشاد در این شهر انجام وظیفه خواهم کرد، با تربیت نیروی انسانی کاری کنم که تئاتر درست و فاخر در این شهر زنده و پویا باقی بماند.
راثی اذعان کرد: کار جدیِ تئاتر در شهرستان‌ها ریسک است و اکنون ما نمی‌دانیم که بازخورد و استقبال از کار ما چطور خواهد بود چرا که تا به امروز در این شهر تئاتر به این شکل جدی روی صحنه نرفته و ما باید در عین‌حال به تربیت تماشاگر نیز فکر کنیم.

کارگردان نمایش پزشک نازنین گفت: بازیگران این نمایش گرچه برای اولین بار زیستن در صحنه را تجربه می‌کنند اما به خوبی انتظارات من را برآورده کردند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، ما تلاش کردیم با وجود تمام مشکلات کاری متفاوت (به صورت اجرای سه سویه) با حداکثر استانداردهای یک اجرای حرفه‌ای را به روی صحنه ببریم.

بر اساس این گزارش، نمایش “پزشک نازنین” متشکل از چندین داستان است که سه داستان از آن با عنوان‌های عطسه، معلم سرخانه، ولگرد اجرا خواهد شد. در این نمایش علی شام‌شندی، عطا دادگر، احمدرضا صبری، فرشته ولی‌زاده، مهدیه خلفی، مهدی تهمتن به عنوان بازیگر، محمدمناجاتی به عنوان طراح صحنه، نعیمه جوشن‌پور به عنوان عکسا و طراح پوستر و آفیش و مهدی پیرعلیلو به عنوان عکاس، مینا پناهی به عنوان طراح گریم، معصومه رشیدیان به عنوان منشی صحنه سجاد راثی را یاری می‌کنند.

این گزارش حاکی است سجاد راثی از بازیگران تئاتر شهر تبریز، از سال ۷۷ کار حرفه‌ای خود را در این عرصه آغاز کرده و بازی در نمایش‌های متعدد، بازی در فیلم‌های سینمایی، تله فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و کارگردانی دو نمایش و حضور در جشنواره‌های استانی و کشوری را در کارنامۀ خود دارد.
گفتنی است، نمایش پزشک نازنین از ۲۲ اردیبهشت تا اول خرداد ماه سال جاری در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شبستر به روی صحنه خواهد رفت.