رشد ۸۲ درصدی صادرات غیرنفتی از گمرکات آذربایجان شرقی
رشد ۸۲ درصدی صادرات غیرنفتی از گمرکات آذربایجان شرقی
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از افزایش ۸۲ درصدی صادرات غیر نفتی از گمرکات آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، لیلی اورنگی با اشاره به آمار صادرات استان در فروردین ماه سال ۹۸، اظهار کرد: ۱۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار در فروردین ماه سالجاری از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری ۸۷ درصد و از حیث وزن ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عمده گروه کالاهای صادره را مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد به ارزش ۴۳ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: سوخت‌های معدنی روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها با ۲۸ میلیون دلار، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات با ۲۲ میلیون دلار، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها با ۱۶ میلیون دلار، چدن آهن و فولاد با ۱۲ میلیون دلار، مس و مصنوعات از مس با ۱۲ میلیون دلار، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای با هشت میلیون دلار، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد با پنج میلیون دلار و فرآورده‌های غلات با چهار میلیون دلار بوده است.

وی عنوان کرد: این محصولات به ۶۸ کشور دنیا صادر شده که عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، چین، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، افغانستان، ایتالیا و پاکستان بوده است.

اورنگی خاطرنشان کرد: مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری به ترتیب شامل کشور ترکیه با ۶۶ میلیون دلار، عراق با ۳۶ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۵ میلیون دلار، چین با ۱۵ میلیون دلار و ارمنستان با ۱۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به افزایش دو درصدی واردات به آذربایجان شرقی، بیان کرد: در این مدت تشریفات گمرکی ۱۷ هزار تن کالای وارداتی به ارزش بالغ بر ۴۵ میلیون دلار از طریق گمرکات استان انجام شده است که از لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش دلاری دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عمده کالاهای وارده را شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزاء و قطعات آن‌ها با ارزش ۱۰میلیون دلار عنوان کرد و گفت: گوشت و احشای خوراکی با شش میلیون دلار، توتون و تنباکو با پنج میلیون دلار، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد با دو میلیون دلار، سبزی و نباتات ریشه و غده های زیرخاکی خوراکی با دو میلیون دلار، کاکائو و فرآورده‌های آن با دو میلیون دلار، محصولات شیمیائی آلی با یک میلیون دلار، کاغذ و مقوا با یک میلیون دلار، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب با یک میلیون دلار و چدن آهن یا فولاد با یک میلیون دلار از جمله کالاهای وارده از استان بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی تصریح کرد: از ۲۶ کشور مختلف دنیا و به‌طور برجسته از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، چین، گرجستان، سوئیس، بلغارستان، ایتالیا، هلند و فدراسیون روسیه از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی اظهار کرد: کشورهای مهم صادر کننده کالا به ایران از طریق گمرکات استان در مدت یادشده به ترتیب کشور ترکیه با ۲۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با هشت میلیون دلار، آلمان با سه میلیون دلار، چین با دو میلیون دلار و گرجستان با یک میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد : همچنین در همین مدت، ۱۳۱ هزار و ۷۸۲ مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل مسافرین خروجی شش درصد کاهش و مسافرین ورودی چهار درصد افزایش داشته است.

اورنگی در پایان اعلام کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری افزون بر ۲۲۱ میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است.

  • منبع خبر: ایسنا