تبریز امن‌ترین کلانشهر در نبود فساد اداری و اقتصادی است
تبریز امن‌ترین کلانشهر در نبود فساد اداری و اقتصادی است
دادستان مرکزی استان آذربایجان شرقی، تبریز را امن ترین کلانشهر کشور در زمینه نبود فساد اداری و اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش عصرتبریز، موسی خلیل الهی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ستاد دیه در کشور ما برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرد، فلسفه تشکیل ستاد دیه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومین مالی است.

وی افزود: ستاد دیه ستاد مردمی است و متکی به بودجه دولت نیست و تمام توانایی آن از طریق خیرین تأمین می‌شود، هرچند در هیأت امنای آن افراد دولتی به جهت جایگاه حقوقی شأن حضور دارند.

خلیل الهی عنوان کرد: عضویت در هیأت امنا برای خیرین، معتمدین و اشخاص دولتی، افتخاری بوده و فاقد هرگونه درآمدی است.

دادستان مرکزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه زندانی شدن با هدف اصلاح فرد خطاکار صورت می‌گیرد، اذعان داشت: گاهی افرادی مرتکب جرایم غیرعمد می‌شوند که افراد متشخصی هستند و به عنوان مثال به دلیل نوسان قیمت‌ها، دچار بدهی شده اند و توانایی پرداخت آن را ندارند و جایگاهی برای اصلاح در مورد آنها وجود ندارد و باید تلاش کنیم این افراد به دامان جامعه و خانواده برگردند.

وی همچنین به جایگزین‌های حبس اشاره کرد و گفت: قانون، مجازات جایگزین حبس را از جمله جزای نقدی، خدمات عمومی رایگان، تعلیق و… برای افراد دارای جرایم عمد در نظر گرفته است.

خلیل الهی عملکرد ستاد دیه آذربایجان شرقی را موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: تنها کارکردهای ستاد دیه، جمع آوری پول نیست بلکه آموزش همگانی با استفاده از ظرفیت صداوسیما، منابر، مساجد و… و زمینه سازی برای سازش بین افراد از دیگر رسالت‌های ستاد دیه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه به موجب اساسنامه ستاد دیه، پرداخت ریالی به جرایم عمد ممنوعیت دارد، تصریح کرد: درباره جرایم غیرعمد نیز، سوابق افراد به صورت ریز بررسی شده و تحقیقات محلی صورت می‌گیرد، سپس آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با اولویت انجام می‌گیرد.

دادستان مرکزی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری بر ضرورت اهمیت تأمین امنیت برای آحاد مردم خاطرنشان کرد: با افرادی که بنیان‌های اقتصادی جامعه را هدف گرفته و یا افرادی که به دنبال ایجاد فساد اداری هستند، برخورد کرده، طبق آمارهای رسمی هم تبریز از این لحاظ، امن ترین کلانشهر کشور است.

خلیل الهی در پایان تاکید کرد: ستاد دیه به کمک و حمایت مالی تمام آحاد جامعه هر چند کوچک احتیاج دارد تا بدین وسیله، به کمک همنوعان بشتابیم.

گفتنی است، جشن گلریزان شهرستان تبریز، یکشنبه شب در تالار معلم این شهر برگزار خواهد شد.