شناسایی ۵۰ هزار چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
شناسایی ۵۰ هزار چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

عصر تبریز: ۵۰ هزار چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شده است. مشاور وزیر نیرو در جریان سفر به مهاباد گفت : وجود این تعداد چاه غیر مجاز و بیش از ۳۸ هزار حلقه چاه مجاز دیگر در این حوضه آبریز موجب شده که سفره های آب زیرزمینی خالی شوند و میزان […]

عصر تبریز: ۵۰ هزار چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

۳_۲۷۱۷۹۷

مشاور وزیر نیرو در جریان سفر به مهاباد گفت : وجود این تعداد چاه غیر مجاز و بیش از ۳۸ هزار حلقه چاه مجاز دیگر در این حوضه آبریز موجب شده که سفره های آب زیرزمینی خالی شوند و میزان روان آب ها کاهش یابند.

قادری افزود : علاوه بر افزایش چاه های غیر مجاز و کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر چندین هزار هکتار از اراضی دیم این حوزه نیز به اراضی آبی تبدیل شده است.

مشاور وزیر نیرو گفت : برداشت های غیرمجاز آب باعث شده که میزان روان آب های این حوزه نیز کاهش پیدا کند و با افزایش میزان تبخیر آب قسمت هایی از دریاچه ارومیه خشک شود.

قادری با اشاره به برنامه های ۲ سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه گفت : حفر یک تونل به طول ۳۵ کیلومتر برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و انتقال سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه بخشی از کاهش آب دریاچه را جبران می کند که عملیات اجرایی این طرح در هفته گذشته آغاز شد.

وی افزود : در کنار اجرای طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه مردم نیز باید در مصرف آب در بخش کشاورزی و سایر بخش ها صرفه جویی کنند.

دریاچه ارومیه در وسعتی به میزان ۵۰۰ هزار هکتار امروزه با مشکل جدی کم آبی رو به رو شده به طوری که حجم آب آن به کمتر از یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

هم اکنون تراز این دریاچه حدود ۱۲۷۰ متر بوده که از سال گذشته نزدیک به ۱۰ سانتی متر کمتر است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما