محمد تقوی جعبه سیاه فوتبال ایران
محمد تقوی جعبه سیاه فوتبال ایران
علی رغم اذعان مدیران فوتبالی کشور مبنی بر حضور و فعالیت دلالان در این رشته ورزشی، هنوز اراده ای برای برخورد قاطع با این افراد شکل نگرفته است.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: دلالی بازیکن در فوتبال ایران، مورد تازه ای نیست و همواره نقل محافل ورزشی و فوتبالی کشور بوده است. بازیکنانی که علی رغم گمنامی به سرعت رشد می کنند و پس از حضور ناموفق در چند تیم لیگ برتری، به یک باره از صحنه فوتبال کشور حذف می شوند تا جای آنها را بازیکنان جدیدی که آلت دست دلال ها شده اند، بگیرند.

دلالان فوتبال کشور، علاوه بر تحمیل بازیکن به تیم ها، در برخی نتایج هم دست می برند و تأسف بارتر این که با وجود اذعان خود فوتبالی ها من جمله علی جباری و محمد تقوی، باز هم اراده ای برای برخورد با این پدیده غیر اخلاقی در فوتبال کشور دیده نمی شود. بنا بر گفته علی جباری، رئیس کمیته فنی استقلال تهران، برخی از سرمربیان داخلی نیز به این کار روی آورده اند و از طریق اقوام نزدیک خود اقدام به دلالی بازیکن می کنند.

پس از پایان لیگ برتر، محمد تقوی سرمربی سابق تراکتوری ها، با نام بردن از یک دلال استقلالی، مهمترین دلیل ناکامی این تیم را همین فرد معرفی کرد. او در ادامه نوشت که مشابه همین افراد در باشگاه تراکتور نیز وجود دارند و در پستی جداگانه، نام هایی نیز به عنوان دلال فوتبال و بانیان ناکامی تراکتور در این فصل، مطرح کرد. باشگاه تراکتور همچون همیشه در واکنشی هیجانی و با ادبیاتی تحقیرآمیز به گفته های تقوی پاسخ داد و او بالاجبار، نام آن دو نفر را از نوشته اش حذف کرد.

موضوع بسیار ساده است، حتی اگر محمد تقوی هم اشاره نمی کرد، نقش دلالان در تراکتور به وضوح قابل مشاهده است. نام بردن از آن دو نفر، خدمت دیگری از سوی محمد تقوی پس از تقبل سرمربیگری وی در تراکتور بحران زده توشاک بود. خواه این کار به مذاق برخی خوش بیاید یا نه، بایستی قبول کنیم که تراکتور هم اسیر دلال ها شده است.

قبل از انتشار نوشته تقوی و حتی در طول فصل، برخی از بازیکنان تیم نیز همچون علی طاهران و علیرضا نقی زاده نیز صحبتهای دوپهلویی در نقش برخی افراد در جذب یا دفع بازیکن داشته اند. منتها موعد افشاگری که رسید، معلوم نیست به چه دلیل منصرف شده اند. امروز باشگاه تراکتور در جهت سالم سازی باشگاه بایستی پیگیر گفته های این بازیکنان باشد. اگر صحت داشته باشد، برخورد مناسبی صورت بگیرد و اگر هم نه، بازیکنان مورد نظر باید پاسخگوی ایجاد حاشیه برای تیم و مصاحبه های غیر مسئولانه خود باشند.

این گفته های بازیکنان تیم بعلاوه ادعاهای محمد تقوی را با ورود و خروج بازیکنان داخلی و خارجی تراکتور در فصل گذشته، یک جا که بگذاریم، ماجرا رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. بازیکنان خارجی تیم همچون هری فوربستر، لی اروین و حتی خود استوکس و یا بازیکنان داخلی و حتی فصل پیش تراکتور که با جنجال رسانه ای از تیم جدا شدند، هر کدام معادله ای مجهول برای هواداران هستند که با عبارتهای کلیشه ای چون، دلشان با تیم نبود، مشکل روانی داشتند، و… پاسخ داده شده اند.

محمد تقوی امروز جعبه سیاه فوتبال ایران است، چه زمانی که استقلال بود و چه زمانی که در تراکتور فعالیت داشت، به خوبی آگاه به همه امور است. وی می تواند نقش مؤثری در سالم سازی این فوتبال از شر دلالان و خرید و فروش غیر قانونی بازیکنان داشته باشد.