دریاچه ارومیه ۸۶۶ کیلومترمربع بزرگ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر شد
دریاچه ارومیه ۸۶۶ کیلومترمربع بزرگ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تر شد
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: وسعت دریاچه ارومیه در ۶ خرداد سال جاری به بیش از ۳ هزار و ۲۶۹ کیلومتر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۶۶ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

به گزارش عصرتبریز، خلیل ساعی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: براساس پایش های انجام‌ شده، تراز دریاچه ارومیه در ۶ خرداد سال جاری ۱۲۷۱٫۹۴ متر بوده و در مقایسه با مشابه سال گذشته که ۱۲۷۰٫۸۵ متر بود یک متر و ۹ سانتی‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری( ابتدای مهر ماه ۹۷) یک متر و ۶۷ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در مدیریت و هدایت آب‌ها به سمت پیکره دریاچه ارومیه تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۲ نزدیک‌تر می‌شود و تحقق این امر جای امیدواری بسیاری در رسیدن به تراز اکولوژیک یعنی ۱۲۷۴ متر را دارد، تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۸ به ۱۲۷۲ رسیده است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، بابیان اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سدهای استان تا به امروز ۸۳ میلیون مترمکعب آب به سمت پیکره دریاچه ارومیه رهاسازی شده است، ادامه داد: از سد قلعه چای عجب‌شیر باوجود برنامه‌ریزی برای رهاسازی ۱۰ میلیون مترمکعب آب، تا به امروز ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی شده است.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه برنامه‌ای برای رهاسازی آب از سد علویان مراغه وجود نداشت، تا به امروز با پیگیری‌های انجام‌شده ۳۳ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت‌شده و همچنان ادامه دارد.

ساعی اضافه کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۵٫۳۸ میلیارد متر مکعب رسیده و این میزان نسبت به مشابه سال گذشته که ۲٫۲۵ میلیارد مترمکعب بود، ۳٫۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه در ۶ خرداد سال جاری به بیش از ۳ هزار و ۲۶۹ کیلومتر رسیده و نسبت به مشابه سال قبل که ۲ هزار و ۴۰۲ کیلومتر مربع بود، ۸۶۶ کیلومتر مربع وسعت یافته است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به اینکه وسعت دریاچه در ابتدای مهرماه سال ۹۷( ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸) یک هزار و ۷۲۲ کیلومتر بوده، دریاچه ارومیه در ۶ خرداد سال جاری نسبت به ابتدای سال آبی جاری یک هزار و ۵۴۶ کیلومتر مربع و به عبارتی حدود دو برابر بزرگتر شده است.