سرمایه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گذاری موضوعی تشریفاتی نیست/استارت پروژه پارک بزرگ تبریز
سرمایه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گذاری موضوعی تشریفاتی نیست/استارت پروژه پارک بزرگ تبریز
در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تبریز، اخذ تسهیلات ۱۹۰ میلیارد تومانی برای آغاز پروژه عمرانی پارک بزرگ تبریز به تصویب اعضا رسید.

به گزارش عصرتبریز، شکور اکبرنژاد، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه این هفته شورا با اشاره به حفظ و صیانت از محیط زیست گفت: در آستانه روز محیط زیست هستیم و همه باید به محیط زیست اهمیت قایل باشند.

ارایه گزارش شهردار در خصوص وضعیت سرمایه گذاری شهر تبریز اولین دستور این جلسه بود.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در این زمینه گفت: اغلب مشارکت هایی که بلاتکلیف مانده اند بدلیل این است که زمینی در اختیار سرمایه گذار قرار داده شده و این سرمایه گذار برای ارزش افزوده ملک شهرداری چندین سال این پروژه را معطل نگه می دارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر سرمایه برداری اتفاق می افتد تا سرمایه گذاری، افزود: ما به سرمایه گذاری نیاز داریم که بیاید و برای شهر هزینه کرده و نیاز شهر را برطرف کند.

شهین باهر با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذار واقعی، تصریح کرد: به دنبال حل و فصل موارد و مشکلات قبلی هستیم که چند سال است هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

شهردار تبریز همچنین اظهار داشت: نگاه به سرمایه گذار، شراکت در املاک و مستغلات شهرداری است که به نظر من این سرمایه گذاری نبوده و نتیجه خوبی در پی نداشته است.

او با اشاره به اینکه متاسفانه امروز وضعیت اقتصادی در ساخت و ساز مشخص نیست، گفت: در حال حاضر توجیه و امنیت اقتصادی برای بخش خصوصی وجود ندارد. فضا اکنون برای سرمایه گذاری مناسب نیست و اکثر سرمایه‌ها به سمت طلا و دلار می‌رود.

رضا جمالی، مدیر سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز نیز در این زمینه گفت: درآمد شهرداری با هزینه ها تطابق ندارد و رفته رفته نیز این شکاف افزایش می یابد و باید به درآمد های خارج از شهر توجه داشته باشیم، این درآمد ها باعث ‌می شود که به منابع جدید رو بیاوریم.

وی ادامه داد: حوزه سرمایه گذاری حوزه بین بخشی است و بخشی است که بخش های دیگر مجموعه را با سرمایه گذاران ارتباط می دهد و در حقیقت رابطی بین شهرداری و سرمایه گذاران است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه سرمایه گذاری نیازمند تعریف زیرساخت های قوی است و بعد از گذشت حدود ۱۸ سال هیچ زیرساختی وجود ندارد.

جمالی یکی از این زیرساخت ها زیر ساخت قانونی و تدوین شیوه نامه های سرمایه گذاری و سیاست های تشویقی دانست، گفت: ساختار مدیریت سرمایه گذاری شهرداری تبریز واقعا پیش پا افتاده است.

وی ادامه داد: در برخی کلانشهر ها سرمایه گذاری در حد معاونت ارتقا یافته است ولی در تبریز سرمایه گذاری در حد شهرستان های ورزقان و کلیبر و… است.

غلامحسین مسعودی ریحان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در محدوده تقاطع والمان و طالقانی اقدام به احداث پارکینگ زیر زمینی شده است که در محدوده ارک علیشاه و بافت تاریخی تبریز است و باعث ناراحتی دوستداران بافت تاریخی شده است، از شهردار محترم تقاضا داریم تا در این مورد توضیح دهند.

وی ادامه داد: باید لیست پروژه هایی که از زمانیکه که شهرداری اقدام به سرمایه گذاری کرده است تا بحال آماده شده و ارایه و مشخص شود پروژه های سرمایه گذاری که در شهرداری انجام شده است تا چه اندازه درآمد پایدار برای شهرداری تبریز ایجاد کرده است.

مسعودی ریحان افزود: تا بحال شهرداری و‌مدیریت سرمایه گذاری برنامه برای سرمایه گذاری اعلام نکرده اند.در بدنه شهرداری تبریز نوع نگاهی که برای سرمایه کذاری وجود دارد، سرمایه گذاری را به عنوان فرصت و درآمد پایدار نمی بینند!

بهشتی، دیگر عضو شورا نیز در ادامه با بیان اینکه برای تدوین شیوه نامه سرمایه گذاری ماه ها زمان صرف شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای رونق اقتصادی شهر تلاش کند.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ ردیف های برای فعالیت مدیریت سرمایه گذاری لحاظ شده است، وظیفه شورای شهر بستر سازی در امر سرمایه گذاری است که انجام داده است و شهرداری وظیفه دارد با دیده وسیع به این موضوع نگاه کند.

سونیا اندیش نیز در ادامه گفت: تا بحال به موضوع سرمایه گذاری بیشتر بصورت تشریفاتی نگاه شده است.سرمایه گذار در حوزه های تولید و خدمات بدنبال رویش است.

وی با طرح این سئوال که چرا سیاست های تشویقی برای جذب سرمایه گذاری تا بحال ارایه نشده است، گفت: آیا ممیزی و آنالیزی از پروژه های مشارکتی وجود دارد واینکه روش احراز اهلیت سرمایه گذاری چگونه است؟.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شهردار تبریز برای سرمایه گذاران زمان ویژه اختصاص داده، اظهار داشت: شهردار تبریز برای فعال کردن حوزه سرمایه گذاری تلاش جدی انجام داده است.

او افزود: با این وجود از شهردار درخواست می‌کنم برای اصلاح ساختار و مشکلات این حوزه تلاش جدی انجام دهند.

نائب رئیس شورای شهر تبریز همچنین در ادامه این جلسه به بیان مشکلات حوزه سرمایه گذاری پرداخت.

محمد اشرف نیا، دیگر عضو شورا نیز در این رابطه گفت: اینکه سرمایه گذاری واقعا تحقق یابد نتیجه ای نداشته است، باید در دیدگاه های سرمایه گذاری تغییراتی ایجاد شود، هم خود شورا و شهردار و سرمایه گذاران و حتی گاها باید دیدگاه مسئولان شهری تغییر بابد.

وی با بیان اینکه تبریز بگونه ای شده است که همه مسئولان در امر سرمایه گذاری دخالت می‌کنند، گفت: دستگاه کشوری وجود دارد که قصد داشت پروژه ای در شهر تبریز اجرا کند ولی بدلیل عدم همکاری مسئولان شهری پروژه به اصفهان انتقال یافت.

وی خاطرنشان کرد: مدیر سرمایه گذاری فقط مشکلات را بیان کردند و پروژه هایی تعریف کردند که اصلا فعالیتی در آنها وجود ندارد و فقط بر روی کاغذ نوشته شده اند، شهرداری در جلسه ای محرمانه موانع و مشکلات سرمایه گذاری را اعلام کند که چه دستگاه ها یا چه کسانی مانع از سرمایه گذاری در شهر تبریز هستند.

شهرام دبیری

شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بحث سرمایه گذاری ابتدا باید مشخص شود که چرا سرمایه گذار تمایلی به سرمایه گذاری در شهر ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از این عوامل عدم توجیه سرمایه گذاری است، بروکراسی مالی و اداری در شهرداری زیاد است، اشکالاتی در امنیت سرمایه گذاری در شهر وجود دارد، گفت: شیوه نامه سرمایه گذاری که تدوین شده باید تصویب شود چرا که این شیوه نامه می تواند مسیر را تسهیل کند.

وی اضافه کرد: کاهش بروکراسی اداری می تواند در جذب سرمایه گذاران بسیار مفید باشند.استفاده از توان شرکت ها دولتی و نیمه دولتی می تواند باعث رشد سرمایه گذاری شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد؛ میثاق نامه ای بین مسئولین استانی برای حمایت از سرمایه گذاران منعقد شود.

بررسی متمم بودجه سال ۹۷ دیگر دستور جلسه امروز شورای شهر تبریز بود.

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه گفت: در مورد بودجه، شورا یکبار بودجه و یکبار نیز متمم بودجه را بررسی می کند، شهرداری در داخل لایحه بودجه تا ۱۰ درصد می توانند ردیف های بودجه را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه کل درآمد های متمم ۲هزار و ۳۵۲ میلیارد است، گفت: در متمم بودجه ۵۸ درصد بودجه جاری و ۴۲ درصد بودجه عمرانی است.

بهشتی خاطرنشان کرد: شهرداری و سازمان های وابسته ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، مجموعا تلاش شهرداری پرداخت بدهی ها و وام ها است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در بودجه جاری شهرداری تلاش شده از هر محلی که ممکن باشد کاهش هزینه داشته باشیم و این بودجه های مازاد جاری به بودجه عمرانی منتقل می شود.

پس از بحث و بررسی بین اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، لایحه متمم بودجه سال ۹۷ شهرداری تبریز تصویب شد.

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در تذکری به شهردار تبریز گفت: بحث اضافه کاری در سال جدید شدیدا مورد اعتراض کارکنان شهرداری تبریز قرار گرفته است و اینکه اضافه کاری بر مبنای سال ۹۷ پرداخت می شود برای کارکنان شهرداری ضرر دارد.

وی ادامه داد: از شهردار محترم تقاضا داریم که علت این نوع پرداخت بصورت کاملا شفاف به پرسنل اعلام شود.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: موضوع دوم شرکت تعاونی همشهری است که قرار بود در سه ماه تعیین تکلیف شوند ولی متاسفانه تا به امروز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: از اولین روز شورای پنجم تقاضای ارایه لایحه بهره وری پرسنل داده شده است و فعلا اقدامی نشده است، حقوق شهرداری پایین است و اضافه کاری بیشتر بمنظور تکمیل حقوق است.

ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز نیز در پاسخ به این تذکر گفت: شهرداری مجری برنامه های شورای اسلامی شهر تبریز است، آنچه در بودجه پیش بینی شده افزایش بیست درصدی حقوق بود ولی در حال حاضر ۳۶.۵ درصد افزایش وجود دارد، شهرداری مجبور است بسته اعلامی شورا در مورد حقوق و‌مزایا را مدیریت کند.

وی ادامه داد: اگر شورا بتواند این موضوع را حل کند شهرداری نیز افزایش را اجرا خواهد کرد.

در پایان این جلسه لایحه اخذ تسهیلات ۱۹۰ میلیارد تومانی برای آغاز پروژه عمرانی پارک بزرگ تبریز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.