گزارش ویژه از جریان تازه مدیریتی در فوتبال/باند اصفهانی فوتبال ایران
گزارش ویژه از جریان تازه مدیریتی در فوتبال/باند اصفهانی فوتبال ایران

علی کفاشیان، محمود اسلامیان، مهدی تاج، محمدرضا ساکت، بهرام افشارزاده، علیرضا رحیمی، سعید آذری و مهرزاد خلیلیان مدیران کلیدی اصفهانی حاضر در فوتبال ایران هستند که «حلقه اصفهانی ها»ی فوتبال ایران را شکل داده اند.      حالابسیاری از تحلیلگران فوتبال ایران از «باند اصفهانی در فوتبال ایران» می گویند: طعنه ای که همزمان با افتضاح تبریز […]

علی کفاشیان، محمود اسلامیان، مهدی تاج، محمدرضا ساکت، بهرام افشارزاده، علیرضا رحیمی، سعید آذری و مهرزاد خلیلیان مدیران کلیدی اصفهانی حاضر در فوتبال ایران هستند که «حلقه اصفهانی ها»ی فوتبال ایران را شکل داده اند.

photo_1432615999164 
    حالابسیاری از تحلیلگران فوتبال ایران از «باند اصفهانی در فوتبال ایران» می گویند: طعنه ای که همزمان با افتضاح تبریز و قهرمانی سپاهان مطرح شد و بسیاری از فوتبال دوستان آن را مطرح کردند. اصفهانی های حاضر در فوتبال ایران، با برنامه و هدفمند، تیمی یکدست ساخته اند و به خوبی دالان قدرت را می شناسند و با حضور یک نفر، بقیه افراد وارد سیستم می شوند: راهی که مهدی تاج، نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال باز کرد و حالاشاهد حضور اصفهانی های بسیاری در فوتبال هستیم. داستان بازگشت مهدی تاج، مرد پرنفوذ فوتبال ایران به فدراسیون هم عجیب است. او در انتخابات آخر فدراسیون شکست خورد و از فدراسیون دور شد. نامه نگاری های فراوانی با سازمان بازرسی و وزارت ورزش برای غیرقانونی بودن کفاشیان، به عنوان یک بازنشسته در فدراسیون نوشت و رسما در گروه اپوزیسیون رییس فدراسیون فوتبال قرار گرفت. به خاطر رابطه نزدیک او با دولت محمود احمدی نژاد، خیلی زود به عنوان عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس معرفی شد تا از فوتبال دور نباشد اما ناگهان کفاشیان به اوین رفت، بهروان کنار رفت و مهدی تاج دوباره به فدراسیون فوتبال بازگشت: نایب رییس فدراسیون کفاشیان. همان فدراسیونی که رییسش در گفت وگو با روزنامه اعتماد به طعنه گفت: «کجای دنیا معاون علیه رییس لابی می کند»: مستقیم ترین طعنه به مهدی تاج که در مرحله بعد او را کنار گذاشت و آیت اللهی جایگزینش شد. اما مهدی تاج کمتر از یک سال به فدراسیون بازگشت، محمدرضا ساکت را مشاور عالی خود کرد و این بار پروژه تازه ای را کلید زد: جایگزینی محمود اسلامیان به جای آیت اللهی. استفاده هوشمندانه از شکاف مدیریتی گودرزی و کفاشیان و درحالی که انتظار می رفت گزینه موردنظر وزارت ورزش در سمت نایب رییسی بنشیند، گزینه دولت جایگزین و محمود گودرزی خلع سلاح شد. حالادر فدراسیون فوتبال، چهار اصفهانی تصمیم گیر اصلی فوتبال ایران شده اند. علی کفاشیان از نایین اصفهان و محمود اسلامیان، مهدی تاج و محمدرضا ساکت از شهر اصفهان. این باند تاثیرگذار در فوتبال در ابتدای دولت روحانی، دو اصفهانی را مدیرعامل پرسپولیس و استقلال پایتخت کردند: علیرضا رحیمی و بهرام افشارزاده. از سوی دیگر دو اصفهانی هم مدیرعامل سپاهان و ذوب آهن بودند: مهرزاد خلیلیان و سعید آذری. آنها «قدرتمندترین» لابی تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارند. اما داستان آنها به همین جا ختم می شود. آیا اینها اتفاقی است؟
    
    مدیران اصفهانی، پرسپولیس و استقلال را می خواهند
     امیررضا واعظ آشتیانی برای اولین بار از نقش یکی از مدیران پرنفوذ دولت برای بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال خبر داد: «به ظاهر سایپا و ایران خودرو شرکت خصوصی هستند اما در واقع سهام آنها به شرکت های اقماری یا شرکت هایی که از دولت ارتزاق می کنند اختصاص دارد. جای تعجب دارد که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس برداشت ها و شنیده هایی که از این مساله دارم، یکی از مقام های عالی رتبه دولت به واسطه عواملی مثل نایب رییس اول فدراسیون فوتبال که در فدراسیون فوتبال فعالیت می کند به دنبال انجام این کار هستند. آقای نایب رییس اولین کسی بود که این مساله را مطرح کرد و او تفکر آن مقام را بیان کرده است.» خیلی زود ماجرا از زبان اسلامیان بیان شد. او در مصاحبه ای اعلام کرد: «من می خواهم پیشنهاد خودم را به صورت مکتوب ارایه کنم. همانطور که عمده باشگاه های لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران توسط شرکت های وابسته به دولت اداره می شوند، باید تا زمانی که شرایط خصوصی سازی فراهم نشده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز به دو شرکت وابسته به دولت همچون ایران خودرو و سایپا واگذار شوند و پس از حدود پنج تا شش سال که شرایط فراهم شد، خصوصی سازی انجام شود. وزارت ورزش و جوانان بیاید و شش سال وکالت اداره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به ایران خودرو و سایپا واگذار کند و پس از آن هر زمانی که شرایط فراهم شد، خصوصی سازی مد نظر قرار گیرد.» خیلی زود مهدی تاج هم ایده را بیان کرد تا نشان دهد برنامه ای از قبل پیش بینی شده برای واگذاری سرخابی ها در جریان است که نه وزارت ورزش از آن خبر دارد و نه سازمان خصوصی سازی: «با این وضعیت این باشگاه هایی که تماشاگر آنچنانی ندارند می توانند تماشاگران زیادی به خود جذب کنند. اینکه برخی باشگاه های خصوصی ما مانند استقلال اهواز یا استیل آذین دچار مشکل شدند به دلیل آن است که ما مولفه های خصوصی سازی را در فوتبال کشورمان نداریم. اگر مجموعه هایی چون ایران خودرو و سایپا، پرسپولیس و استقلال را بخرند آن وقت سهمیه های آنها در اختیار دو استان دیگر قرار می گیرد و با این شرایط لیگ ما پویاتر خواهد شد.» رییس سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که آیا قرار است باشگاه پرسپولیس و استقلال به شرکت های خودروسازی واگذار شوند، گفت: «من در این مورد بحثی ندارم اما این اعتقاد را دارم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به جایی واگذار شوند که امنیت داشته باشند. به هر صورت امیدوارم دو باشگاه بزرگ پرطرفدارمان که میلیون ها هوادار در شرایط فعلی از وضعیت آنها ناراضی هستند در آینده با مشکلات فعلی مواجه نشوند. » سه ماه بعد از مصاحبه مدیران اصفهانی، دو شرکت بزرگ خودروسازی، سایپا و ایران خودرو در مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس شرکت می کنند تا معادلات واگذاری سرخابی ها کاملاتغییر کند. اینها اتفاقی است؟
    
    این روند اتفاقی نیست
     حالاصدای معترضان درآمده است. مهدی دادرس در مصاحبه ای اعلام کرده: «اصل مطلب در واقع چیز دیگری است. یک تفکری از اصفهان راه افتاده و می خواهد لهجه فوتبال را اصفهانی کند. عده ای در پی پست، مقام وعنوان در فدراسیون هستند و برای رساندن برخی افراد به خواسته شان در واقع به فکر صاف کردن جاده خود هستند. این کار آنها از نظر قانونی و شرعی درست نیست، چرا که سهام این دو باشگاه باید به دست صاحبان واقعی نظرش برسد. آنها با امنیتی جلوه دادن مسائل مربوط به استقلال و پرسپولیس توی دل مسوولان را خالی کردند تا جلو واگذاری این تیم ها به غیر را بگیرند. برخی دولتی ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و با آنها همسو شدند.» امیر عابدینی هم صدای اعتراضش را بالابرده است: «من در این خصوص یک نظر کلی دارم. هر کس که می خواهد برای خدمت به فوتبال وارد گود شود و مسوولیتی را قبول کند باید از راه های قانونی باشد. اینکه شخصی بخواهد با توجه به حمایت های یک مقام ارشد دولتی وارد فوتبال شود و باند و جناح بازی در فوتبال به راه بیندازد هم کار قشنگی نیست و هم اینکه کار غیر قانونی است. اینکه آقای X بیاید و با خود هم آقای Y را بیاورد که درست نیست. می ترسم از روزی که بخواهیم از آسانسور فدراسیون فوتبال استفاده کنیم و فدراسیون با لهجه اصفهانی ما را بالاو پایین ببرد.»
 نویسنده:علی عالی