سهم بانوان تبریز از فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا
سهم بانوان تبریز از فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا
تورنمنت فوتسال قهرمانی زیر ۲۰ سال آسیا در حالی میزبان بانوان خارجی تماشاگر در سال پورشریفی است، که می تواند پایلوتی برای کسب تجربه حضور بانوان تبریزی در محیط های ورزشی نیز باشد.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: مسئله حضور بانوان در محیط های ورزشی در این سالها، تبدیل به یک مطالبه جدی از سوی برخی از آنها شده است. بانوانی که علاقمند به همراهی تیم های ملی در رویدادهای بین المللی و یا حتی رویدادهای ورزشی داخلی هستند، مشکلاتی را پیش روی خود می بینند. مشکلاتی که گاها آنها را مجبور به استفاده از گریم مردانه می کند.

این مسئله، هر از گاهی توسط فعالین عرضه زنان، و یا مسئولین زن در دولت و نماینده های مجلس مطرح می شود، که فارغ از رنگ و بوی پوپولیستی آن، تا به امروز راه به جایی نبرده است.

البته در این چند سال اخیر، برخی از بانوان با سهمیه های خاص و سفارشی موفق به حضور و تشویق تیم ملی فوتبال در استادیوم آزادی شده اند. می گوییم سفارشی، چون فراخوان عمومی و بلیط فروشی عمومی بدین منظور صورت نگرفته بود.

استادیومی که میزبان بانوان تماشاگر تیم های خارجی در رویدادهای بین المللی هسند، به روی بانوان ایرانی بسته است، مگر در مواردی خاص و منتخبی از افراد سفارشی که به عنوان نمایندگان بانوان کشور در آنجا حاضر می شوند.

این روزها دو رویداد ورزشی بین‌المللی نیز در شهرهای تبریز و اورمیه در حال برگزاری است و باز هم بحث حضور بانوان ایرانی در سالن های ورزشی والیبال در اورمیه و فوتسال در تبریز مطرح شده است.

لیگ جهانی والیبال در اورمیه با حضور قدرتهای برتر جهانی در حال پیگیری است و این بار سهمیه ای برای حضور بانوان در این رقابتها و تشویق تیم ملی والیبال کشور تخصیص یافته و طبق آنچه که در فضای مجازی توسط برخی از افراد حاضر در ورزشگاه منتشر شده بود، بدون کوچکترین مشکل و مسئله ای، به تماشای بازی ملی پوشان والیبال پرداخته اند که اتفاق مبارکی در عرصه ورزش کشور به شمار می رود.

در این سو، در تبریز نیز مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا در حال برگزاری است. دیدارهایی که علی رغم بین المللی بودن آن، تماشاگر چندانی به خود نمی‌بیند و شور و هیجانی در شهر حاکم نیست.

اتفاق جالبی که در دیدار ایران و افغانستان رخ داده است، حضور بانوان افغانستانی در سالن پورشریفی و تشویق تیم ملی فوتسال افغانستان است. شاید این حضور اولین تجربه مدیران ورزش استان در راه دادن بانوان به سالن ورزشی پس از انقلاب باشد، ولی نبایستی به سادگی از کنار آن گذشت.

بازیهای قهرمانی فوتسال زیر ۲۰ آسیا، فرصت مناسبی برای تمرین حضور بانوان در محیط های ورزشی و کسب تجربه مدیریت استادیوم ها با حضور بانوان است. چنانچه گفته شد، این بازی ها مخاطب و تماشاگر چندانی ندارد و می توان با اختصاص نصف سالن پورشریفی تبریز به بانوان، آنها را نیز درشور و هیجان این رویداد ورزشی بین المللی سهیم کرد.

حضور بانوان تبریزی در سالن پورشریفی یک تیر و دو نشان برای مدیران ورزشی و مسئولان اجرایی ورزش در استان است. از یک سو تیم ملی فوتسال زیر ۲۰ سال همراهی پرشور هواداران را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر بستری برای کسب تجربه در زمینه مدیریت حضور بانوان در استادیوم ها فراهم خواهد شد که اگر در آینده چنین قانونی تصویب شد، فضایی مناسب در اختیار بانوان قرار بگیرد