ثبت ۳ اثر ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور
ثبت ۳ اثر ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ۳ اثر ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، مرتضی آبدار با بیان اینکه آثار ناملموس هر منطقه نشان از حیات معنوی آن جامعه است، اظهار کرد: آذربایجان به واسطه تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر ابنیه ثبت شده تاریخی، همواره از طریق توانمندی و هنرمندی مردمان خود در کشور شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سه اثر ناملموس استان آذربایجان شرقی در نشست اخیر کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه داد: روز گذشته نشست کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی در استان اردبیل برگزار شد و در این نشست سه اثر ناملموس آذربایجان شرقی پس از بررسی و تائید نهایی در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: در این جلسه دانش سنتی تهیه کشمش، ورزش بومی و سنتی کُشتی(آشیرما) و مهارت سنتی ریسندگی فرش با چرخ دستی(جهره) شهرستان ملکان با تایید اعضای کمیته تخصصی میراث ناملموس به ثبت رسیدند.

آبدار در خاتمه با اشاره به اینکه ثبت بیش از ۱۸۰۰ اثر میراث ملموس و ناملموس استان، نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث آذربایجان در کشور دارد، ادامه داد: میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آنها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه است.