هشدار نسبت به واگذاری غیرمجاز کودک در کانال‌های تلگرامی
هشدار نسبت به واگذاری غیرمجاز کودک در کانال‌های تلگرامی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نسبت به واگذاری غیرمجاز کودک در کانال‌های تلگرامی هشدار داد.

به گزارش عصرتبریز، محسن ارشدزاده ظهر امروز در سومین کنفرانس حقوق کودک که در سالن همایش‌های جمهوری استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی از جمله نهادی است که در تمام آسیب‌های اجتماعی وارد عمل شده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی حتی قبل از تولد یک کودک نیز به آسیب‌های اجتماعی و مدیریت آن توجه داشته است، افزود: ارائه برنامه مشاوره‌ای برای جلوگیری از تولد کودکان معلول سال‌هاست در بهزیستی انجام می‌گیرد چراکه معتقدیم داشتن سلامتی و حس بینایی حق همه کودکان است.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه به پیگیری‌های بعد از تولد کودکان اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری همه ساله از لحاظ شنوایی، بینایی کودکان گروه هدف انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته برای کودکان پیس دبستانی برنامه وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا همه کودکان را به مهد کودک بکشانیم.

وی با بیلن اینکه فقط ۳۰ درصد کودکان تحت پوشش آموزش قبل از دبستان قرار گرفته‌اند، افزود: شاخص توسعه یافتگی یک کشور تحت پوشش قرارگیری ۷۰ درصد کودکان از آموزش‌های قبل دبستان است از این‌‌رو ما برای رسیدن به این هدف نیاز به کار زیادی داریم.

ارشدزاده یادآور شد: بهزیستی برای کودکان در مهدهای کودک‌های روستایی و حاشیه‌نشینی جهت جلوگیری از سوءتغذیه اقدام به تهیه یک وعده غذای گرم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کودکان معلول متولد شده نیاز به حمایت دارند، افزود: برنامه آموزش و توانمندی برای حمایت از این افراد انجام گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: اقداماتی از قبیل دسترسی تردد، حمایت مالی از این کودکان، کمک به ادامه تحصیل، حمایت از کودکان متولد شده اوتیسم، کودکان با بیماری خاص، بی‌سرپرست و بد‌سرپرست انجام گرفته و مسئولیت حمایت از آنها به سازمان بهزیستی محول شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد کودکان تحت سرپرستی بهزیستی به خانواده‌های جایگزین داده شده‌اند.

ارشدزاده با بیان اینکه در موضوع فرزند خواندگی شرایط بررسی می‌شود و طبق ضوابط و بررسی این کار انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان کار بین ۱۱ دستگاه متولی بسیار فعال عمل کرده است، افزود: ایجاد خانه شبانه‌روزی و مراکز نگهداری و اقدامات مشاوره‌ای و حمایت از این قبیل اقدامات می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: خشونت علیه کودکان در جامعه بسیار زیاد است و متاسفانه استان آذربایجان‌شرقی جزو استان با خشونت‌های زیادی است که تاسف‌بارتر اینکه خشونت برای کودکان رو به افزایش که با مداخله بهزیستی روبه رو می‌شود.

وی در ادامه به معضل دیگری به نام فرزند خواندگی غیرقانونی اشاره کرد و گفت: این یک موضوع ساده نبوده و باید رسیدگی شود زیرا در حال رواج می‌باشد و حتی طبق گفته یکی از مسوولان استانی کانالی برای خرید و فروش کودک نیز باز شده است.

ارشدزاده گفت: سن اعتیاد پایین آمده است و حتی ما نوزادان از بدو تولد معتاد در جامعه داریم که از مادر معتاد متولد شده‌اند.