تلفیق هنر نمایش و ارکستر فیلارمونیک در تبریز
تلفیق هنر نمایش و ارکستر فیلارمونیک در تبریز
ارکستر فیلارمونیک تبریز برای اولین بار در دنیا با ژانر «اینسترو دراما» یا همان تلفیق هنر نمایش با ارکستر به روی صحنه می رود.

به گزارش عصرتبریز، مراد کاشف آهنگساز و تنظیم کننده قطعات ارکستر فیلارمونیک تبریز در نشست خبری گفت: از مجموع ۱۱ قطعه این ارکستر، ۴ قطعه کامل موسیقی ترکی و فولکور، ۴ قطعه کامل فارسی سنتی ایرانی، ۲ قطعه ارکسترال و یک دوئت ترکی و فارسی است که در سیستمی متفاوت از نظر هارمونی تنظیم شده اند و مطابق با هارمونی قرن بیستم به بعد است.

او ادامه داد: ۲ قطعه «اینسترو دراما» که ژانر تازه و بی همتایی در دنیا بوده و برای اولین بار در تبریز اجرا می شود نیز با کارگردانی سعید منافی و به عنوان مقدمه ارکستر اجرا خواهد شد.

او افزود: قطعه ای نیز با شعری از شاعر نامدار آذربایجان مرحوم حبیب ساحر و با فئومای سمفونیک و مدرن نیز تنظیم شده است که به صورتی دوئت توسط استاد ناصر عطاپور و استاد فرشید بزرگی اجرا می شود و این قطعه را دینی بر گردن خودم به عنوان یکی از وابستگان آن شاعر می دانم.

کاشف با اشاره به سازهای مورد استفاده در این ارکستر اظهار داشت: سازهای کلاسیک، ارکست سمفونیک، سازهای آذربایجانی و ایرانی در این کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرند که ۸۵ نفر موسیقی دان در آن مشارکت خواهند داشت.

یاشار شادپور رهبر ارکستر فیلارمونیک تبریز نیز در این نشست با اشاره به استقبال از انتقادهای سازنده تأکید کرد: هدف ما کار موسیقی است و منتظر سازنده در این مورد هستیم، موسیقی تفریحی و سرگرمی و هابی نیست و کاری جدی است.

او با اشاره به کار تنظیم آثار ارسکتر فیلارمونیک خارنشان کرد: تنظیم فولک و موسیقی سنتی و ارکستریال کردن آن کار هر کسی نیست و سختی های خود را دارد که ما سعی کرده ایم بافت اصلی ارکستریال را حفظ کنیم.

او ادامه داد: با توجه به این که اجرای ما فقط یک روز خواهد بود، اگر استقبال خوبی از برنامه شود، برنامه ای برای تمدید آن بعد از ماه های محرم و صفر و حتی برگزاری آن در تهران خواهیم داشت.

ناصر عطاپور، استاد موغام نیز در پایان این نشست با اشاره به بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت از کنسرت های بومی مناطق اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از موسیقی ها بومی و سنتی، نبایستی ۱۵ روز قبل و ۱۵ روز بعد از تاریخ برگزاری کنسرت موسیقی محلی، هیچ مجوز کنسرتی صادر شود که متأسفانه دو سه روز قبل ما و بعد از اجرای ما کنسرت های دیگری را در شهر شاهد خواهیم بود که بومی نیستند.

او ادامه داد: برای اولین بار قطعه‌ی«ریحان ماهنسی-امیر اف» را در این کنسرت به صورت ارجینال و با تنظیم استاد مراد کاشف اجرا می‌کنیم.

عطاپور با انتقاد از عدم حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از کنسرت فیلارمونیک، خاطر نشان کرد: بحث اسپانسر در اجرای کنسرت‌ها بسیار مهم است و معتقدم حمایت مادی، فرهنگی و اجرایی از کنسرت‌های فاخر جزو وظایف دولت است ولی متاسفانه اکنون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای حمایت از کنسرت فیلارمونیک، ۱۰ درصد از فروش بلیت‌های کنسرت را از ما اخذ می‌کند.

او نبود سالن استاندارد و مناسب برای انجام تمرینات را نیز یکی دیگر از معضلات موسیقیدانان عنوان کرده و افزود: باتوجه به این‌که موسیقی بخشی از فرهنگ مردم آذربایجان بوده و تبریز از قدیم مکتب موسیقی محسوب می‌شود، نبود امکانات لازم برای اجرای کنسرت‌های بزرگ شایسته‌ی این کهن شهر نیست، وجود حداقل سه سالن استاندارد در زمینه‌ی موسیقی در تبریز بسیار ضروری است.

محمد بزرگی استاد آوازه خوان موسیقی سنتی ایرانی هم در واکنش به اظهارات عطاپور تأکید کرد: به عنوان عضوی از شورای بررسی مجوز کنسرت ها در تبریز باید بگویم که به دلیل مواجهه با تعطیلات مختلف در طول سال، با درخواست های زیادی از سوی هنرمندان روبرو هستیم که مجبور به موافقت با آنها شده و به همین دلیل فاصله زمانی کنسرت ها کوتاه می شوند.

ارکستر فیلارمونیک تبریز به رهبری یاشار شادپور و تنظیم و آهنگسازی مراد کاشف و آواز ناصر عطاپور و فرشید بزرگی و با سولیست وحید جبارزاده، محمد برزگر و یونس تارپورد، و با همراهی ۸۵ موسیقی دان ، ۲۸ تیرماه در مرکزهمایش های بین المللی تبریز به روی صحنه می رود. بلیت‌های این اجرا، از سایت www.ebilit.com به صورت آنلاین قابل خریداری است.