پیشنهاد ساخت سریال «شیخ محمد خیابانی» به صداوسیما
پیشنهاد ساخت سریال «شیخ محمد خیابانی» به صداوسیما
محمدرضا میرتاج‌الدینی می‌گوید: پیشنهاد تولید سریال «شیخ محمد خیابانی» و حدود پنجاه – شصت صفحه پیش‌نویس تحقیقاتم در این خصوص را به مسوولان صداوسیما داده‌ام.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر، از ساخت سریال شیخ محمد خیابانی خبر داد و اظهار داشت: پیشنهاد تولید سریال شیخ محمد خیابانی را به صداوسیما ارائه داده‌ام البته فعلاً مقدمات کار انجام شده و در حال پیگیری آن هستم.

وی افزود: بعد از انقلاب سریال‌های میرزا کوچک‌خان جنگلی، ستارخان و بسیاری از شخصیت‌های ملی و مذهبی ساخته شده و سطح و جایگاه تاریخی شیخ محمد خیابانی با این افراد برابر و یا حتی فراتر از این افراد می‌باشد.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس سازمان صداوسیما گفت: شیخ محمد خیابانی یک شخصیت دانشمند، روشن‌فکر، مبارز، دنیادیده، آزای‌خواه، آشنا به مسائل داخلی و بین‌المللی و زبان‌های مختلف بود. او دو ویژگی عمده نیز داشت و آن هم عبارت است از ضداستبداد و ضداستعمار خارجی بودن؛ به‌گونه‌ای که هم در برابر استعمار انگلیس ایستاده و هم در مقابل سلطه روس‌ها.

محمدرضا میرتاج الدینی

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: شیخ محمد خیابانی دوشادوش آیت‌الله مدرس در برابر اولتیماتوم روس‌ها ایستادگی کرده بطوریکه جزو نمایندگانی بود که در مذاکرات مجلس دوم و آگاه‌سازی مردم تهران سخنرانی‌های تاثیرگذاری داشت و بعدها نیز در برابر قرارداد وثوق‌الدوله که بر اساس آن ایران را به مستعمره رسمی انگلیس تبدیل می‌کردند، ایستاد. مقام معظم رهبری هم با اشاره به این قضیه‎‎ی وثوق‌الدوله فرموده‌اند که «تبریز یک‌تنه در آن زمان ایستاد» و از شیخ محمد خیابانی نیز نام برده‌اند.

نماینده سابق مردم تبریز در مجلس با اشاره به استقبال از طرح سریال شیخ محمد خیابانی، ادامه داد: صداوسیما نیز از این طرح ارائه‌شده استقبال کرده است و اکنون در مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی می‌باشد تا به فیلمنامه تبدیل شود البته حدود پنجاه – شصت صفحه پیش‌نویس تحقیقاتم در این خصوص را به مسوولان صداوسیما داده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کج‌سلیقگی و تحریف این موضوع همچون سریال‌های شهریار و ستارخان وجود دارد؟ تصریح کرد: این موضوع بستگی به کارگردان و تهیه‌کننده دارد و نمی‌توان گفت که عزمی برای تحریف تاریخ وجود داشته و یا دارد. بنده در طرح پیشنهادی منابع و عناصر اصلی مربوط به تاریخ شیخ محمد خیابانی را گردآوری و ارائه کرده‌ام البته تهیه‌کننده هرچه آگاه‌تر بوده و به مسائل و ریزه‌کاری‌های تاریخی وارد باشد، اثر هنری بهتری از آب درمی‌آید اما در هر صورت باید مواظبت کرد تا چهره واقعی از این شخصیت تاثیرگذار تاریخی به نمایش درآید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ شیخ محمد خیابانی، تاریخ مشروطه و تاریخ مبارزات تبریز می‌باشد و این موضوعات تاریخی را باید به‌خوبی در فیلم‌نامه بیان کرد.

محمدرضا میرتاج الدینی

گفتنی است؛ شیخ محمد خیابانی، فرزند حاج عبدالحمید تاجر خامنه‎ای و بانو رقیه سلطان، در سال ۱۲۹۷ ق در شهر خامنه واقع در ده کیلومتری شهرستان شبستر دیده به جهان گشود.

سه روایت ویژه از رهبر انقلاب درباره شیخ محمد خیابانی و قیام مردم تبریز علیه استبداد و استعمار را در ادامه می‎خوانید:

۱-«آقاى شیخ محمد خیابانى شوهر عمه‌ى ماست… پدرم شاهد قضایاى مشروطه بوده؛ ایشان در مشروطه بوده؛ با باقرخان هم‌محله‌اند. باقرخان مال محله‌ى خیابان است – که محمد خیابانى هم مال همان محله‌اند – پدر ما هم مال همان محله‌اند… خیابان یک محله‌اى است در تبریز؛ محله‌اى است که الان هم به یک شکل محله و اینها نیست؛ تنها خیابانى بوده که آن زمانها در تبریز وجود داشته و در قسمتى از این خیابان کوچه‌اى است به نام قرباغلار کوچه سى؛ الان هم هست کوچه‌ى قرباغى‌ها، که منزل شیخ محمد خیابانى و همچنین منزل پدربزرگ ما، مرحوم حاج سید حسین خامنه‌اى – که پیش‌نماز مسجد جامع بود.» ۱۳۶۴/۰۳/۰۱

۲-«مرحوم «شیخ محمّد خیابانی» قبل از این‌که وارد مبارزات مشروطیت شود، گاهی نایبِ پدرزن خود می‌شد. پدر زن او مرحوم حاج سیّد حسین [خامنه‌ای] بود که جدّ ماست و [شیخ محمد خیابانی] در همین شبستان مسجد جامع [تبریز]، به جای ابوالزّوجه‌ی خود نماز می‌خواند و از همین جا، شهرت خودش را بتدریج به دست آورد…» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵

۳-«در قضیه‌ی مرحوم شیخ محمد خیابانی – که تبریز یک تنه ایستاد – مسأله، مسأله‌ی قرارداد وثوق‌الدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. تبریز همیشه این‌طور بود.» ۱۳۸۵/۱۱/۲۸