از مشکلات عبور خواهیم کرد/در افکار عمومی جهان آمریکا محکوم است
از مشکلات عبور خواهیم کرد/در افکار عمومی جهان آمریکا محکوم است
رئیس‌جمهور گفت: ما مشکل داریم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده‌ایم، در کنار هم ایستاده‌ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور که به استان خراسان شمالی سفر کرده است، صبح امروز (یکشنبه) در جمع مردم شهرستان شیروان با اشاره به تحریم های علیه ملت ایران در ۱۴ ماه اخیر تصریح کرد: ۱۴ ماه است که سخت‌ترین تحریم‌ها را بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا علیه ملت ایران تحمیل کرده است؛ تحریمی که اگر علیه هر ملت دیگری تحمیل می‌شد، آن ملت را از پا درمی‌آورد اما ملت قهرمان، غیور، هوشمند و مقاوم ایران اسلامی در طول این ۱۴ ماه با قدرت در برابر آنها ایستادگی کرد. آمریکایی‌ها نیز در هر مسیری از اجتماعی گرفته تا سیاسی، حقوقی و اقتصادی، پیش رفته‌اند، اقدامات آنها منجر به شکست شده است.

وی با بیان اینکه تلاش آمریکا در سازمان ملل و در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد هیچ کشوری به ادعای آنها اعتنا نمی‌کند، اظهار داشت: در اجلاس شورای حکام، جز آمریکا و یکی دو کشور دیگر، تمامی کشورهای جهان از ملت ایران حمایت کردند. این به معنای پیروزی و موفقیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: در دادگاه بین‌المللی که ما از آمریکا شکایت کردیم و در مرحله اول آن، آمریکا محکوم شده است. در افکار عمومی جهان نیز آمریکا محکوم است و آنها در افغانستان، عراق، سوریه و اخیراً در یمن دچار شکست شده‌اند.

رئیس‌جمهور گفت: مردم ایران! اگر کسی امروز ادعا کند ملت ایران در سایه این فشارها دچار تزلزل شده است، سخنش ناروا، ناصحیح و دروغ است. اگر کسی مدعی شود که امروز در ایران اسلامی، نظام، ملت و دولت ما ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات مردم توجه کند، سخنی ناصحیح و ناروا گفته است. ما مشکل داریم و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده‌ایم، در کنار هم ایستاده‌ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: آیا فکر می‌کنید اینکه من می‌گویم از مشکلات عبور می‌کنیم، شعار است؟ یا بر اساس دلیل و آمار، این مطلب را بیان می‌کنم؟ مردم عزیز شیروان و خراسان شمالی! ملت ایران! ما در مدت ۱۴ ماهی که فشار تحریم بر کشور شدید شده است، آیا بدهی خارجی کشور افزایش یافته است؟ هر کشوری که در مضیقه قرار می‌گیرد، به دلیل آنکه درآمدش کاهش پیدا می‌کند، بدهی خارجی‌اش افزایش می‌یابد. آیا بدهی خارجی ایران در این مدت یعنی از اواخر سال ۹۶ تا امروز کاهش یافته است؟ اگر بدهی‌های خارجی کاهش یافته، یعنی ملت ما، ملتی پیروز و موفقی بوده است.

وی با اشاره به آمار بدهی های خارجی ایران اظهار داشت: در سال ۹۶، ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بدهی خارجی کشور بوده اما امروز که در خدمت شما هستم، ۹.۵ میلیارد بدهی خارجی کشور است؛ حدود ۲۵ درصد بدهی خارجی کشور کاهش یافته است، یعنی علی‌رغم اینکه در سختی قرار گرفته‌ایم، به سمت بیگانگان و خارجی‌ها و صندوق‌های بین‌المللی دست دراز نکرده‌ایم و روی پای خود ایستاده و مخارج کشور را در حد امکان تأمین کردیم. در عین حال بخشی از بدهی‌های سال‌های گذشته را نیز پرداخت کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طول یک سال اخیر علی‌رغم سختی‌ها اشتغال‌، افزایش و بیکاری کاهش یافته است، گفت: مسلماً یکی از مشکلات امروز کشور، بیکاری است. همه ما باید تلاش کنیم و در کنار هم و با استفاده از توان همدیگر، به دنبال ایجاد اشتغال باشیم تا جوانان کشور از دختر و پسر، مردان و زنان مشغول کار و تلاش باشند و از بیکاری فاصله بگیرند.

روحانی خطاب به حضار اظهار داشت: من از شما می‌پرسم که آیا از سال گذشته تا امروز بیکاری طبق آمار کاهش یا افزایش یافته است؟ البته بیکاری همچنان وجود دارد و یکی از معضلات کشور است اما آمار بیکاری در سال گذشته ۱۲.۱ درصد بوده و امروز ۱۰.۸ درصد است.

وی افزود: ۳۲۱ هزار اشتغال در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ایجاد شده است. از کشاورزان، صنعتگران، کارگران، کارآفرینان، کسبه و همه مردم تشکر می‌کنم؛ شما بودید که اشتغال ایجاد کردید. شما زمین ایران را آباد کرده و کشور را در گندم خودکفا کردید. شما در سیل بنیان‌کن امسال در کنار هم قرار گرفتید و با تلاش شما و قدرت الهی توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی بیان کرد: با تلاش مردم و مسئولان، بسیاری از مردم سیل‌زده امروز به خانه‌هایشان بازگشتند و انشاءالله بقیه کسانی که در این سیل، خانه‌هایشان ویران شده است، به خانه‌هایشان برمی‌گردند. در اینجا از ملت شریف ایران، نیروهای مسلح، تمامی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات در حد توانشان در این شرایط سخت، پای کار آمدند و توانشان را به کار گرفتند. ما سختی داریم اما دل مُرده نیستیم.

رئیس جمهور گفت: امروز مشکلات زیادی وجود دارد ولی روحیه بلندی دربرابر دشمنان داریم. ما در هوای گرم و سرد و در روز روشن و شب تاریک در کنار یکدیگر قرار داریم. فارس، کرد، ترکمن، شیعه و سنی همه متحد و برادر و در کنار هم هستیم. امروز راهی که خداوند در پیش روی ما گذاشته وحدت، اتحاد، تعاون و کمک به یکدیگر است و پیروزی هم از آن اوست و خداوند قطعاً ما را پیروز خواهد کرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنهایی که می‌گویند ملت ایران از مسیر پیشرفت بازداشته شده است و آنهایی که در کاخ سفید ادعا می‌کنند ما اقتصاد ایران را منجر به شکست می‌کنیم بدانند که این حرفشان ناصحیح و ناروا است.

وی افزود: در این دولت سالانه حدود ۲ هزار مگاوات برق افتتاح شده است. ما در آغاز انقلاب اسلامی فقط ۱۹ سد داشتیم، در آغاز دولت ما یعنی سال ۹۲، ۱۴۴ سد داشتیم و امروز ۱۷۹ سد ملی در کشور ما فعال است. یعنی در طول این ۶ سال، ما ۳۵ سد را تکمیل و افتتاح کردیم. معنای آن این است که ملت ما در مسیر احیای کشور تلاش خود را روز افزون می‌کند.