۴ پروژه توانبخشی در استان آذربایجان شرقی افتتاح شد
۴ پروژه توانبخشی در استان آذربایجان شرقی افتتاح شد
به مناسبت هفته بهزیستی، 4 پروژه توانبخشی سازمان بهزیستی استان، همزمان با سراسر کشور افتتاح شد که 3 پروژه مربوط به نگهداری از بیماران روانی خفیف و 1 پروژه مربوط به نگهداری و توانبخشی سالمندان می باشد.

به گزارش عصرتبریز، پیش از ظهر امروز طی یک ویدئو کنفرانس با حضور معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور، ۶۴ پروژه توانبخشی در کل کشور افتتاح شد که سهم استان از این تعداد، ۴ پروژه در حوزه بیماران روانی مزمن و سالمندان است که جزو طرح های جدید سازمان بهزیستی هست.

محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان در آیین افتتاح پروژه های توانبخشی با اشاره به افزایش ظرفیت بهزیستی گفت: با افتتاح این پروژه ها، ۱۷۰ ظرفیت به مراکز توانبخشی استان افزوده شد که ۱۲۰ ظرفیت آن در مراکز شبانه و ۵۰ ظرفیت آن در مراکز روزانه آماده ارائه خدمات هستند.

او ادامه داد: برای اجرای طرح های فوق، ۳ میلیارد تومان هزینه شده است که دو سوم آن یعنی ۲ میلیارد تومان توسط خیرین داخل و خارج از کشور تأمین شده است.

ارشد زاده در آیین افتتاح خانه کوچک نگهداری از بیماران روانی خفیف زن «دورنالار» اظهار داشت: پروژه خانه های کوچک نگهداری از بیماران روانی خفیف، از طرح های جدید سازمان بهزیستی است که بیشتر حول محور آموزش و ارتقای مهارت، اشتغالزایی و برگشت به جامعه فعالیت دارند و به صورت پانسیون اداره می شوند.

او تأکید کرد: افراد پذیرش شده در این مراکز اکثرا فاقد سرپرست هستند و برای تفکیک آنها از بیماران روانی حاد و زمینه سازی برای بازگشت این افراد به جامعه، طرح خانه های کوچک ارائه شده است که ظرفیت اولیه آن ۱۰ نفر می باشد و نهایتا تا ۲۰ نفر می توانند پذیرش شوند که محیطی به شکل خانواده پدید می آید.

او خاطرنشان کرد: خانه های کوچک به عنوان پیل ارتباطی میان معلولین و سازمان عمل کرده و در تمامی حوزه ها از قبیل آموزش، درمان، اشتغال و خوابگاه فعالیت خواهند داشت.

آذربایجان شرقی پیشرو در ارائه طرح های جدید

مدیرکل سازمان بهزیستی استان در آیین بهره برداری از خانه یک چهارم راهی در مرکز توانبخشی «روان آسا» اظهار داشت: استان ما در ارائه طرح های جدید سازمان بهزیستی کل کشور پیشرو بوده و خانه های کوچک توانبخشی جزوی از این طرح ها است که از سال گذشته با افتتاح یک خانه در تبریز شروع به کار کرده است.

محسن ارشدزاده عمده تلاش خانه های کوچک توانبخشی را آموزش، ترخیص و و استقلال بیماران عنوان کرده و افزود: هدف این طرح آموزش بیماران و ارتباط دادن افراد معلول با جامعه و کارآموزی آنها جهت توسعه اشتغال پایدار میان معلولین است.
او ادامه داد: اگر اعتبارات لازم برای توسعه خانه کوچک توانبخشی تأمین شود، ظرفیت نگهداری شبانه روزی معلولین را افزایش خواهیم داد.

خانه یک چهارم راهی روان آسا، با اعتبار ۳۵ میلیون تومان به عنوان اولین مرکز در استان تأسیس شده است که کار درمانی، روان درمانی و دارو درمانی را در قبال معلولین بر عهده دارد و در صورت بهبود، زمینه بازگشت آنها را به جامعه مهیا می کند. نیاز به تأسیس چنین مراکزی از آنجا ناشی می شود که افراد بد و بی سرپرست حمایت لازم جهت بازگشت به جامعه را ندارند .

پیش از ظهر امروز همچنین خانه نگهداری و توانمندسازی سالمندان «همدلان» نیز با حضور محسن ارشدزاده و معاونت توانبخشی بهزیستی استان به افتتاح رسید