افزایش ۸ درصدی زائران حج/‌لیست اقلام ممنوعه
افزایش ۸ درصدی زائران حج/‌لیست اقلام ممنوعه
فرمانده پلیس فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۹۸ با اعزام ۴۷۰۳ زائر بیت الله، افزایش ۸ درصدی حجاج را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار عصر، سرهنگ الهوردی خضرلو پیش از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون سفر زائران خانه خدا افزود:۷۰۵  نفر از اردبیل و ۳۹۹۸ نفر از آذربایجان شرقی، امسال از فرودگاه تبریز عازم سفر حج خواهند شد که ۳۶۸ نفر افزایش به نسبت‌ سال ۹۷ داریم.

او، نگاه پلیس فرودگاه تبریز را صیانت از حجاج عنوان کرده و اظهار داشت: شاید سخت گیری ما در تبریز خوشایند حجاج نباشد، ولی سخت گیری عربستانی ها ناخوشایند خواهد بود و در این زمینه نهایت سعی و تلاش خود را برای اجرای باشکوه عملیات اعزام حجاج به کار خواهیم گرفت.

خضرلو، اولین اعزام حجاج استان را ۳ مرداد بیان کرده و گفت: پنج شنبه ۳ مرداد اولین کاروان ما به مدینه منوره اعزام خواهد شد و در طول ۷ روز، ۲۶ کاروان راهی مکه مکرمه می شوند که از ۱۴ شهریور لغایت ۱۷ آن زمان بازگشت حجاج خواهد بود.

وی درباره نقدیگی همراه زائران نیز اظهار داشت: مقدار پولی که زائران مجاز به داشتن آن هستند، ۵ میلیون تومان پول ایرانی و یا ۵ هزار یورو یا معادل خارجی آن می باشد.

او ادامه داد: زعفران و مصنوعات طلا تا ۱۵۰ گرم مجاز بوده و حمل فرض و صنایع دستی ممنوع می باشد؛ همچنین وسایل تیز و برنده همچون چاقو، موکت بر و تیغ های اصلاح نیز نمی توانند به همراه داشته باشد و تیغ های اصلاح را می توانند در داخل بار همراه بگذارند.

رئیس پلیس فرودگاه آذربایجان‌شرقی با اشاره به قوانین سرسخت عربستان و دوربین های آنلاین  خاطرنشان کرد: حمل و مصرف مواد مخدر در این کشور با مجازات سختی روبرو می شود و به دلیل نبود سفارت یا کنسولگری در عربستان، پروسه طولانی برای آزادی زاءر باید طی شود.

او همچنین از زائران خانه خدا خواست که هرگز بار یا اشیایی را به امانت نگیرند و هیچ وسایلی را از روی زمین بر ندارند که در صورت اقدام به این کار، به عنوان سارق دستگیر خواهند شد.

خضرلو با اشاره به عدم دستگیری فردی از حجاج در چند سال گذشته اظهار داشت: فرودگاه بین المللی تبریز مجهز به تکنولوژی های بازرسی جدید دنیا همچون اشعه ایکس، دستگاه Body Scanner یا همان کاوشگر مواد جاساز شده در بدن انسان و Gate way می باشد که عملا از سیستم بازرسی روز بهره می بریم.

خضرلو مواد و داروهای ممنوعه برای سفر به کشور عربستان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱_ شیرین بیان

۲_هر نوع مواد مخدر

۳_آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم

۴_ آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم

۵_قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی گرم 

۶_ شربت متادون

۷_قرص هیدرومرفین  ۲ میلی گرم

۸_قرص متیل فینرات هیدرو کلراید

۹_ قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم

۱۰_ آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم

۱۱_شربت اکسپکتورانت کدئین

۱۲_ قرص استامینوفن کدئین