نقطه پایان رسانه‌ها بر جنجال سفر به چک
نقطه پایان رسانه‌ها بر جنجال سفر به چک
جنجال سفر جمعی از اعضای شورای شهر و شهرداری به جمهوری چک در ازای آنچه از آن به عنوان بخشودگی بدهی اتاق بازرگانی به مدیریت شهری یاد می‌شد، در اثر پیگیری رسانه‌ها و با اعلام لغو آن از سوی نایب رییس شورا، پایان یافت.

به گزارش عصرتبریز، انتشار خبر سفر جمعی از اعضای شورای و شهرداری تبریز به جمهوری چک، هفته گذشته در رسانه‌های محلی تبریز انتشار یافت و بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت؛ رسانه‌های محلی نیز در تحلیل این خبر به نقل از شهروندان نوشتند در شرایطی که شهرداری مدعی است توان پرداخت حقوق کارکنان خود را به دلیل مشکلات تحقق بودجه پیش بینی شده، ندارد، چگونه امکان انجام این سفر فراهم می‌شود.

رسانه‌ای شدن این موضوع و موضع گیری انتقادی یکی دو عضو شورای شهر در مخالفت با انجام آن، اتاق بازرگانی تبریز را نیز به تحرک وادشت و این نهاد نیز در اعلامیه‌ای اخبار منتشر شده مبنی بر بده بستان با شورا و شهرداری، در ازای فراهم کردن زمینه سفر به جمهوری چک را تکذیب کرد.

محمدباقر بهشتی، عضو شورای شهر تبریز، نخستین فردی بود که خبر جنجالی به چک را علنی و اعلام کرد “شهرداری تبریز مهر ماه سال ۹۷ لایحه‌ای ارائه کرد تا طی آن ساختمان جدید اتاق بازرگانی تبریز از تخفیف نزدیک به ۲ میلیارد تومانی برخوردار شود که این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ارجاع داده شد”.

بهشتی در حالی بخشودگی ۲ میلیارد تومانی بدهی اتاق بازرگانی به شهرداری تبریز را مطرح و تصویب آن را مخالف روح فعالیت‌ها و مقررات شورای شهر اعلام کرد که گفته می‌شود مجموع کمک اعطایی پیش بینی شده در بودجه سال جاری شهرداری به بخش خصوصی ۸ میلیارد تومان است.

طرح دوباره لایحه بخشودگی بدهی اتاق بازرگانی تبریز پس از ۵ ماه خاک خوردن در کمیسیون مربوطه، درخواست برای دوفوریتی شدن لایحه و مشکل شرعی استفاده از بیت المال برای انجام این سفر از جمله مسائلی بود که بهشتی در اظهارات خود درباره این سفر به آنها اشاره کرد.

اما انتشار خبر اظهارات بهشتی، عضو شورای شهر تبریز، درباره سفر به چک، واکنش اتاق بازرگانی تبریز را به دنبال داشت و روابط عمومی این نهاد، در بیانیه‌ای، بهشتی را به استفاده از آنچه که روش نخ نما شده در علم سیاست با نام «حرکت از پله دوم» نامید، متهم و میزان بدهی اتاق به شهرداری را ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد که “طبق روال معمول و در راستای اختیارات قانونی شورای اسلامی شهر که بر اساس اعتبارات ماده ۱۶ و ۱۷ بودجه سالانه شهرداری تخصیص و پادار می‌شود در خواست تخفیف شده است و کمک مالی مبلغ دو میلیارد تومان مطرح نبوده که در فضای مجازی عنوان شده است”.

اما واکنش‌ها به اظهارات و افشاگری بهشتی، به اتاق بازرگانی تبریز محدود نماند و «سونیا اندیش»، نایب رئیس شورای شهر تبریز، نیز اعلام کرد که “برنامه سفر به کشور جمهوری چک در ادامه تلاش‌هایی بود که تقریباً از آغاز دوره پنجم شورا در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تبریز آغاز شده و با جدیت ادامه دارد. این سفر غیررسمی سه روزه نیز قرار بود در راستای بازدید و انجام مذاکرات با دو مجموعه فعال در خصوص تولید ناوگان اتوبوسی انجام گیرد که نهایتاً به دلیل تأخیر در صدور روادید توسط سفارت کشور جمهوری چک، این سفر لغو شد”.

به گفته اندیش، سفر به جمهوری چک، “با تعاملاتی که بین شورای شهر و شهرداری تبریز، وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، اتاق تبریز، منطقه آزاد ارس و دیگر نهادها و ارگان‌ها ایجاد شد، مسیری برای تأمین این ناوگان با همکاری و همراهی مجموعه‌های فوق از کشور جمهوری چک گشایش یافت که نهایتاً تصمیم گرفته شد هیأتی متشکل از ۳ تن از اعضای شورای شهر تبریز، شهرداری تبریز، استانداری آذربایجان‌شرقی، نهاد نظارتی و اتاق بازرگانی تبریز به عنوان متولی و محور بخش خصوصی با همراهی برخی شهرداران کلان‌شهرها جهت بازدید و مذاکرات نهایی با این مجموعه خودروسازی در یک سفر غیررسمی کاملاً فشرده به کشور فوق سفر کنند”.

در نهایت باید گفت که رسانه ای شدن سفر جمعی از اعضای شورای شهر و شهرداری به جمهوری چک، نقطه پایانی بر آن گذاشت و بار دیگر نقش رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی و رکن چهارم مردمسالاری، در شفاف سازی مسایل و مشکلات مبتلابه جامعه روشن شد و نهادی به نام «شورای شهر» را ناگزیر از بازنگری در تصمیم خود کرد.

  • منبع خبر: ایرنا