آموزش زبان مادری در تعدادی از مدارس استان آغاز شود
آموزش زبان مادری در تعدادی از مدارس استان آغاز شود
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دانشگاه تبریز رشته آموزش زبان ترکی آذری تدریس می‌شود و هیچ مشکلی پیش نیامده لذا در مدارس هم می‌تواند بدون مشکل تدریس شود.

به گزارش عصرتبریز، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اگر مشکلات «آموزش»، «پرورش»، «تعلیم» و «تربیت» حل شود، بسیاری از مشکلات کشور، استان و شهرها حل می‌شود، اظهار داشت: معتقدم با همین منطق، شورای آموزش و پرورش از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هم مهم است.

وی با بیان اینکه مدیریت اگر گرفتار روزمرگی شود، مشکلات حل نمی‌شود، افزود: باید به اصلاح روش‌ها و مشکلات بپردازیم، در برنامه «پروژه مهر» هم نیازمند اهتمام همه مدیران مرتبط است تا در ایام بازگشایی مدارس، همه مدارس استان آماده باشد.

استاندار آذربایجان شرقی نامه سرپرست وزارت آموزش و پرورش به استانداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرپرست وزارت، نقش آذربایجان شرقی را در تعلیم و تربیت «خوب و در خور تقدیر» اعلام کردند که از همه مدیران و معلمان آموزش و پرورش تقدیر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در ثبت نام دانش آموزان، مدیران مدارس نباید خانواده‌ها را در محضوریت قرار دهند و مجبور به پرداخت شهریه کنند، ابراز داشت: کمک و همیاری لازم است ولی نباید اجباری باشد. خیرین مدرسه ساز و انجمن‌های خیریه می‌توانند بخشی از کمبودهارا رفع کنند و نیازی به وارد کردن فشار به مردم نیست.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه بخشنامه کرده‌ایم و هیچ کس مجاز نیست در ثبت نام مدارس دولتی پول دریافت کند، تصریح کرد: اگر کسی گلایه داشته باشد، حتما برخورد می‌کنیم و اگر مواردی هست، مردم اطلاع دهند چراکه قابل پیگیری است. باید با خانواده‌های مستضعف بیش از گذشته مدارا کنیم.

وی از اجبار برای حضور اولیا در موقع ثبت نام در مدارس انتقاد کرد و افزود: ثبت نام مدارس را می‌توان غیر حضوری کرد و نیازی به حضور اجباری اولیا در ثبت نام نیست که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه آموزش «زبان مادری» در کنار آموزش «به زبان مادری» در مدارس باید اجازه یابد، گفت: قبلا این موضوع را با وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح کرده بودم که گفت «برنامه طرح درس داده شده است».

وی با بیان اینکه در مهر ماه تعدادی از مدارس به اندازه حداقل دو ساعت در هفته برای آموزش زبان مادری و گرامر و اشعار ترکی زمان اختصاص دهند، ابراز داشت: قومیت‌ها رنگین کمانی برای زیبایی ایران است و باید در این زمینه، زبان و فرهنگ آنها را تقویت کنیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: برخی به عنوان قوم‌گرا از این ابزار استفاده می‌کنند که با مدیریت، توجه به زبان مادری را از دستاویز شدن برخی سوء استفاده کننده بگیریم. بر اساس تجربه عرض می‌کنم که در دانشگاه تبریز رشته آموزش زبان ترکی آذری تدریس می‌شود و هیچ مشکلی پیش نیامده لذا در مدارس هم می‌تواند بدون مشکل تدریس شود.