عدم انتقال تابعیت از مادر به فرزندان جزو مغفولات بود
عدم انتقال تابعیت از مادر به فرزندان جزو مغفولات بود
رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس، انتقال تابعیت ایرانی از مادر به فرزند را یک قانون مترقی توصیف کرد که مسائل و مشکلات زیادی را در حوزه خانواده و زنان حل می‌کند.

به گزارش عصرتبریز، زهرا ساعی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان بر مصوبه مجلس در ماده واحده لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و مرد غیرایرانی که در ماه گذشته پس از پیگیری‌های متعدد فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون اجتماعی تصویب شد، در چند بخش مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود که مجلس آن را رفع کرد و با رای اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس تصویب شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: رایزنی‌های خوبی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و نهادهایی که باید در این خصوص اظهارنظر می‌کردند، انجام شد و بحث ما این بود که در تمام دنیا تابعیت از مادر هم منتقل می‌شود و اینگونه نیست که فقط پدر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زنانی در کشور وجود دارند که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند، فرزندانی دارند که ساکن ایران هستند و به ایران عشق و علاقه دارند و بسیار مشتاق هستند شناسنامه ایرانی داشته باشند اما به دلیل نبود قانون، تحصیل، زندگی و ازدواج آنها و دیگر مباحث حقوق شهروندی با محدودیت‌هایی روبرو شده است.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: اگرچه در ادوار گذشته این موضوع مطرح شده بود ولی به نتیجه نرسید؛ اما این قضیه در مجلس دهم با تلاش دیگر نمایندگان با دستگاه‌های مختلف مطرح و نتیجه بر این شد که بتوان تابعیت را از مادر به فرزندان منتقل کرد.

ساعی توضیح داد: این مصوبه جزو قوانین بسیار خوب و مترقی مجلس دهم است که می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی را در حوزه خانواده و زنان در کشور حل کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: زن و مادر در تمامی فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ ایرانی-اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه عدم انتقال تابعیت از مادر به فرزندان جزو مغفولات بود، نمایندگان مجلس با ارج نهادن به مقام زن به عنوان مادر این قانون را به جامعه زنان و خانواده‌های ایرانی- اسلامی هدیه می‌کند.