۲۰۰۰ واحد در آذربایجان‌شرقی بالای ۱۰۰ نفر پرسنل دارند
۲۰۰۰ واحد در آذربایجان‌شرقی بالای ۱۰۰ نفر پرسنل دارند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در تشریح آخرین وضعیت واحدهای تولیدی استان گفت: واحد تولیدی بحرانی و مشکل دار به معنای معضل نداریم.

به گزارش عصرتبریز، میراحد حسینی روز شنبه اظهار داشت: تا پنج سال گذشته ۲۰۰ واحد بحرانی در آذربایجان‌شرقی وجود داشت، اما اکنون واحد بحرانی و مشکل دار به معنی معضل در استان وجود ندارد، بلکه تعداد ۵ یا ۶ واحد تولیدی با تأخیر حقوق کارگران را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۴۸ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ دارای کد تأمین اجتماعی در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: از این تعداد، حدود ۲ هزار واحد در استان بالای ۱۰۰ نفر پرسنل داشته و مابقی، واحدهای کوچک هستند.

وی با اشاره به دلیل کاهش تنش‌های کارگری در آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال‌های گذشته چند واحد حساس در استان وجود داشت که کارگران این واحدها مقابل استانداری و فرمانداری تجمع کرده و پیگیر مطالبات شأن بودند؛ از جمله آن‌ها شرکت ماشین آلات صنعتی بود که با پیگیری‌های لازم این کارخانه به تراکتور سازی تبریز واگذار شده و اکنون هیچ مشکلی در این کارخانه وجود ندارد.

حسینی افزود: یکی دیگر از کارخانه‌های مشکل دار در استان که کارگران آن دست به تجمع می‌زدند، کارخانه رخش خودرو بود که در حال حاضر این کارخانه نیز واگذار شده و در چارچوب قانون حق و حقوق کارگران پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را ناشی از واگذاری‌های بدون اهلیت خریدار اعلام کرد و افزود: لیفتراک سازی، بلبرینگ سازی، ماشین سازی و کمپرسور سازی از جمله واحدهای مشکل دار هستند؛ به عنوان مثال طی چهار سال گذشته شرکت ماشین سازی تبریز حدود بیش از دو هزار کارگر داشته و اکنون این تعداد به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

حسینی ادامه داد: این کارخانه را به کسی واگذار کرده بودند که اصلاً با ادبیات تولید و کار آشنایی نداشت و مباحثی پیش آمده بود که هرچند مرتبط با کارخانه ماشین سازی نبود، اما این کارخانه بلاتکلیف بود که خوشبختانه با پیگیری‌های لازم، این کارخانه به کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شد.