پیگیری‌ها برای ثبت جهانی مقبره شمس تبریزی ادامه دارد
پیگیری‌ها برای ثبت جهانی مقبره شمس تبریزی ادامه دارد
ارومیه - رئیس هیئت مدیره موسسه تولیت شمس تبریزی گفت: پیگیری‌ها برای ثبت جهانی مقبره شمس تبریزی ادامه دارد.

به گزارش عصرتبریز، محمد عابدی شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت برگزاری جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی اظهار داشت: برای ثبت مزار شمس تبریزی در سازمان فرهنگی یونسکو به عنوان اثر تاریخی جهانی باید علاوه بر جمع آوری تمام اسناد و مدارک باید تمام فعالیت‌ها مستند سازی شود و ما این کار را آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مستند سازی کلیه مقالات ارائه شده در همایش بین المللی شمس تبریزی به صورت کتاب جمع آوری و منتشر خواهد شد اظهار داشت: اقداماتی برای اعلام خواهر خواندگی خوی با برخی از شهرهای فرهنگی کشورمان انجام گرفته و از طریق وزارت امور خارجه در صدد ثبت خواهرخواندگی خوی با برخی از شهرهای تاریخی و فرهنگی کشورهای منطقه هستیم.

عابدی با بیان اینکه خوی و قونیه همزمان با همایش بین‌المللی شمس و مولانا در اوایل مهر سال جاری خواهرخوانده می‌شود افزود: مقدمات این کار توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و استانداری آذربایجان غربی و نهادهای مربوطه انجام شده است.

وی به اتمام فرصت ارسال آثار به دومین جشنواره شمس اشاره کرد و افزود: جشنواره ملی شمس و مولانا در دو بخش مجزا تحت عنوان بخش آواها و نواها با هنرمندانی از ۲۲ استان کشور برگزار می‌شود.

رئیس هیأت مدیره مؤسسه تولیت شمس تبریزی اضافه کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره یک هزار و ۲۸۶ اثر در حوزه‌های شعر، موسیقی و تایپ و گرافی بوده که از این تعداد ۵۲۸ اثر مربوط به شعر، ۴۹۰ اثر مربوط به تایپ و گرافی و ۲۶۸ اثر مربوط به موسیقی است.

وی با اشاره به حضور پر فروغ اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان غربی در جشنواره ملی شمس و مولانا گفت: آذربایجان غربی امسال جز استان‌های پیشتاز به لحاظ تعداد آثار ارسالی در سه بخش شعر، تایپوگرافی و موسیقی به جشنواره است.

رئیس هیأت مدیره مؤسسه تولیت شمس تبریزی با بیان اینکه در جشنواره شمس امسال دو آلبوم از خوانندگان مطرح کشور در حاشیه این آئین باشکوه و در کنار بارگاه حضرت شمس رونمایی می‌شود گفت: باتوجه به تقارن زمان برگزاری همایش و جشنواره با ماه محرم، جشنواره ملی شمس و مولانا در روزهای ۲۴ تا ۲۸ مرداد امسال برگزار می‌شود.

عابدی در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری همایش شمس تبریزی، دفتر همکاریهای فرهنگی منطقه‌ای (اکو) در خوی افتتاح خواهد شد اضافه کرد: همزمان با برگزاری همایش شمس تبریزی، دفتر همکاریهای فرهنگی منطقه‌ای (اکو) سازمان فرهنگی بین المللی شمس و مولانا، در خوی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخش علمی همایش یا کنگره شمس تبریزی در روزهای هفتم و هشتم مهر ماه برگزار خواهد شد، گفت: در بخش علمی همایش شمس تبریزی شمس شناسان و مورخان ایرانی و خارجی و بسیاری از مسؤولان بلند مرتبه کشوری حضور خواهند یافت.

عابدی اظهار داشت: استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی خراسان شمالی، همدان و کردستان در بخش موسیقی، استان‌های آذربایجان‌غربی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی در بخش شعر و استان‌های آذربایجان‌شرقی، قم، تهران، آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی در بخش گرافیک پیشتاز ارسال اثر به این جشنواره به شمار می‌رود.

وی وجود بارگاه شمس تبریزی در خوی را برای استان و کشور یک فرصت بالقوه به لحاظ فرهنگی، گردشگری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: ما نیز می‌توانیم با الگوبرداری از شهرهای همتراز همچون قونیه ترکیه بستری فراهم کنیم تا میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از مزار شمس تبریزی دیدن نمایند و از این طریق شاهد رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در منطقه و کشور باشیم.