رشته زبان ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد ‌راه‌اندازی شود
رشته زبان ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد ‌راه‌اندازی شود
سرکنسول ترکیه در تبریز خواستار راه‌اندازی رشته ادبیات و زبان ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش عصرتبریز، حسین گون گور در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: کشور ایران و ترکیه دو کشور دوست و همسایه هستند و مسلماً توسعه کشور ترکیه مستلزم توسعه کشور ایران است.

وی افزود: ایجاد همکاری بین دانشگاه‌های دو کشور ایران و ترکیه بسیار مفید خواهد بود و استادانی که وارد کشور ترکیه می‌شوند با هماهنگی کنسولگری می‌توانند به دانشگاه‌های ترکیه برای تحقیق و مطالعات معرفی شوند.

سرکنسول کشور ترکیه در تبریز ادامه داد: با راه‌اندازی رشته ادبیات زبان ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری زمینه گسترش و آشنایی با فرهنگ هر دو کشور مهیا خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بتواند پل ارتباطی کشور ترکیه با دانشگاه‌های آزاد اسلامی ایران باشد و برقراری روابط علمی از سوی استادان و مسئولان دانشگاهی میسر خواهد شد.

گون گور در پایان گفت: مشتاقیم با مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری لازم داشته باشیم و همچنین دوره‌های workshop توسط استادان ترکیه در ایران برگزار کنیم و در برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی همکاری و مشارکت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: از لحاظ علمی کشور ترکیه و ایران جزء کشورهای برتر است. در سال‌های اخیر کشور ترکیه رشد علمی چشمگیری داشته و ایران نیز در بسیاری از رشته‌ها جزء رتبه‌های برتر کشورهای جهان است.

عزیز جوانپور افزود: مذاکرات علمی بین دانشگاه‌های دو کشور ایران و ترکیه به رشد علمی منطقه کمک خواهد کرد. همکاری این دو کشور مسلمان موجب رشد و توسعه منطقه و بی‌نیازی آن از سایر کشورها خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی واحد تبریز به کمک‌های کشور ترکیه در جنگ هشت ساله ایران و عراق اشاره کرد و گفت: کشور ایران حمایت‌های کشور ترکیه در جنگ هشت ساله دفاع مقدس، بحران سوریه و عراق را فراموش نخواهد کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک پیکره قدرتمند علمی است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز یکی از بزرگ‌ترین واحدهای این مجموعه عظیم است و ظرفیت‌های موجود این مجموعه علمی می‌تواند موجب هم‌افزایی کشور ایران و ترکیه شود.

جوانپور بیان کرد: خرسندیم بتوانیم زمینه همکاری مشترک بین دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم تا استادان و دانشجویان بتوانند با فرهنگ و ادبیات یکدیگر آشنا شوند و این امر مستلزم گسترش نشست‌ها و گفتگوهای بین دانشگاه‌های دو کشور است.