فعالیت معادن مترادف با تخریب اراضی طبیعی/توسعه ۸۸ هکتاری جنگل‎‎‎‎‎‎‎‎های ارسباران
فعالیت معادن مترادف با تخریب اراضی طبیعی/توسعه ۸۸ هکتاری جنگل‎‎‎‎‎‎‎‎های ارسباران
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: هر نوع فعالیت معادن و استخراج مواد معدنی، مترداف با تخریب اراضی طبیعی و مراتع استان است.

به گزارش عصرتبریز، داور نامدار در نشست خبری خود با اشاره به فعالیت معادن در استان افزود: توسعه و بهره برداری از  معادن کشور در کنار اشتغالزایی آن، مترداف با تخریب جنگلها و مراتع است که در این راستا معدنکاران را مجاب به احیا و بازسازی پوشش گیاهی و جنگلی از دست رفته در اثر فعالیت معادن کرده ایم.

او از توسعه جنگلهای ارسباران در سال گذشته خبرداده و اظهار داشت:  سال ۹۷ در جنگلهای ارسباران ۸۸ هکتار توسعه جنگل  و پوشش گیاهی را داشته ایم که با تصویب کمیته‌ی فنی استان و با اخذ مجوز، عملیات اصلاح و پرورش جنگل را ادامه می دهیم.

نامدار از ۳ مأموریت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داده و خاطرنشان ساخت: در سه حوزه‌ی توسعه جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری فعالیت داریم که شامل  فعالیت‌های فنِی، بیولوژیکی و مکانیکی در حوزه‌ی آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک، هدر رفت آب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی انجام می‌شوند.

او ادامه داد: بخشی از نزولات آسمانی به طور طبیعی جذب سفره‌های زیرزمینی و برخی نیز تبدیل به سیل می‌شوند که با انجام اقدامات آبخیزداری می‌توان سفره‌های زیرزمینی را تقویت کرد. 

نامدار با اشاره به برداشت ۱۳ میلیون مترمکعب آب بیش‌تر از میزان تغذیه‌ی سفره‌ها از سفره‌های زیرزمینی، تأکید کرد: به عنوان آبخیزداری وظیفه ما جبران بخشی از برداشت بی رویه از سفره زیرزمین است که  می‌توان بخشی از اضافه برداشت را از طریق عملیات آبخیزداری جبران کرد.

او ادامه داد:  متاسفانه کشور ما در مسیر کم آبی قرار گرفته است و طی چند سال اخیر با خشکسالی و تغییر اقلیم مواجه هستیم، به همین دلیل انجام عملیات آبخیزداری بسیار با اهمیت است.

او خاطرنشان ساخت: سال گذشته ۳۲ پروژه‌ی آبخیزداری اعم از مکانیکی و بیولوژیکی در ۱۷ زیرحوضه و ۱۴ شهرستان اجرایی شد که شامل عملیات بیولوژیکی در حوزه تقویت جنگل، ساخت ۱۰۰ مورد آبشخوار فلزی، بذرپاشی مراتع، عملیات بیولوژیکی درحوضه‌ سد ستارخان از جمله اقدامات انجام شده در حوزه‌ آبخیزداری بوده است.

نامدار، با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از انرژی پاک در روستاها، گفت: سال گذشته حدود ۹۰ دستگاه آب‌گرمکن خورشیدی به منظور استفاده از انرژی پاک و سالم و تأمین برق در اختیار اهالی روستاها قرار گرفته است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان  با تاکید بر اینکه ما نسبت به افزایش آب دریاچه ارومیه هیچ ماموریتی نداریم، توضیح داد: کاشت گونه‌های گز، بوته‌های قره‌داغ، هالک نموم و آتری پلکس در محل‌هایی که قابلیت تبدیل به کانون ریزگرد بود، انجام شده است.

نامدار  با اشاره بر تعرض صورت گرفته در جنگلهای استان اظهارداشت:  تعرض به جنگل‌ها یک درصد بیشتر از میانگین ۴۰ ساله نیست و اگر هر سال ۲۰ مورد پرونده تخلف داشته باشیم، همان ۲۰ مورد نیز امسال نیز وجود دارد و به عبارتی اتفاق خاصی و یا شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است. 

او در رابطه با فعالیت های معدن مس سونگون و دریافت خسارت از این شرت معدنی گفت:  سال‌ها پیش قوانین در این معدن رعایت نشده بود که این موضوع صورتجلسه شد و با همکاری دادستان ورزقان و اداره‌کل منابع طبیعی و استانداری تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص اتخاذ گردید تا ۷۷ میلیارد تومان خزانه دولت واریز شود که تا به امروز ۴۸ میلیارد تومان واریز شده و ۲۳ میلیارد تومان باقی مانده است که پیگیر واریز آن به خزانه هستیم ولی در مجموع همه اقدامات و مجوزها در مس سونگون چند سالی است که به صورت رسمی و قانونی انجام می‌گیرد.

نامدار با اشاره به  وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان یادآور شد:  ۶۸۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی  جنگل و بقیه مراتع است که بیش از ۵۰ درصد تحت مدیریت منابع طبیعی می‌باشد.

او با اشاره به تخریب پوشش گیاهی و درختان سد عمارت نیز اظهار داشت: مخزن این سد توسط اداره آب و فاضلاب اردبیل خریداری شده است و درختان و پوشش گیاهی به تدریج بریده شده و خواهند شد که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی کاری در این رابطه نمی تواند انجام دهد

نامدار در رابطه با آخرین وضعیت تنها کویر آذربایجان یعنی قوم تپه نیز خاطرنشان ساخت: این منطقه اوقافی است و متولی و مالک خود را دارد، از این رو ما نمی‌توانیم وارد این موضوع بشویم ولی در هر صورت جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع با مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه استان خواهیم داشت.