تحریم وزیر خارجه به معنی شکست در دیپلماسی است
تحریم وزیر خارجه به معنی شکست در دیپلماسی است
وزیر امور خارجه ایران گفت: تحریم وزیر خارجه یعنی یعنی شکست در گفتگو، شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو.

به گزارش عصرتبریز، محمد جواد ظریف صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی، به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار اظهار داشت: روز خبرنگار، روز شهادت محمود صارمی در مزار شریف است. در آن حادثه ۱۱ نفر از دیپلمات های ایرانی هم به شهادت رسیدند. آن حادثه ثابت کرد خون دیپلمات ها و خبرنگاران به هم آمیخته است

ظریف تاکید کرد: امروز شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم. این دو گفتمان در دو جبهه مقابل هم هستند. یک گفتمان، گفتمان صلح، گفتگو و چندجانبه گرایی است و یکی هم گفتمان زورگویی، تروریسم و قانون شکنی است.

آمریکا نان ملت ایران را به سیاست گره زده است

وی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی یک واقعیت است، بیان کرد: دولت آمریکا می‌گوید مردم ایران اگر بخواهند نان بخورند باید سیاست خود را تغییر دهند. این تلاش برای محروم کردن بیماران از دارو است، که هنوز به برکت تولید داخلی نیاز ما به آنها خیلی کم است. اقدام آمریکایی‌ها تلاش برای گرسنه کردن مردم ایران است.

ظریف ادامه داد: ما تمدنی هستیم که در اوج عقب ماندگی آنها علم خود را مجانی به آنها دادیم اما امروز اجازه نمی‌دهند حتی ما علم را از آنها خریداری کنیم. ولی ایران در حوزه های مختلفی از جمله نانو، فضایی و هسته ای پیشرفت‌های زیادی در دنیا داشته است.

آمریکا در عرصه بین المللی تنهاست

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بنابراین گفتمان شرارت که در کاخ سفید و توسط تیم B و گفتمان گفتگو و صلح و دوستی که توسط ایران مطرح می شود، امروز آمریکا در عرصه بین المللی تنهاست و کشورهایی هستند که از قرار گرفتن نام‌شان در کنار آمریکا خجالت می‌کشند.

وی ادامه داد: آنها پس از ۱۸ سال در حال خروج خفت بار در افغانستان هستند. در عراق که باعث ایجاد داعش شدند، در سوریه که چیزی جز باخت نداشتند، در خلیج فارس که فقط جنایت به بار آوردند و هر جا رفتند جز خفت و خواری ندیدند. آمریکا جز در «گرانادا» هیچ نبردی را نبرده است و در ۷۰ سال اخیر فقط در برابر گرانادا پیروز شده است.

مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیر کشی شده‌اند

ظریف خاطرنشان کرد: دوره گفتمان سلطه، ابرقدرتی و زور گویی تمام شده است. ما با مردم امریکا مشکلی نداریم. مردم آمریکا گرفتار فرهنگ زورگرایی، خشونت و هفت‌تیرکشی شدند. آنها گرفتار فرهنگی هستند که از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند. این یک فرهنگ پذیرفته شده نیست و برای همین مجبور هستند تحریم کنند.

تحریم وزیر خارجه به معنای شکست دیپلماسی است

وزیر امور خارجه گفت: تحریم وزیر خارجه یعنی چی؟ یعنی شکست در گفتگو، شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو. این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر را طی می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این دنیای امروز ماست و رسانه به دلیل متکثر شدن ابزار قدرت می تواند به جهان شکل بدهد، اظهار داشت: امروز دوران انسان ها و مردم آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر هیچگاه در کنار قدرت های ظالم نبوده بلکه در کنار مردم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما امنیت و پیشرفت خود را نخریده و نخواهیم خرید، ادامه داد: امنیت و پیشرفت ما از مردم ناشی شده است و هر چقدر بر ما فشار آوردند، ما راه خودمان را رفتیم و چون تکیه بر مردم داشتیم، موفق شدیم.

ظریف متذکر شد: در جنگ تحمیلی هر چه کردیم به ما سلاح ندادند به این معنا که ما را از داشتن ابتدایی ترین سلاح های دفاع از مردم محروم کردند. در مقابل کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، آلمان و آمریکا حمایت‌های مختلفی را از عراق و صدام داشتند.

وزیر امور خارجه با طرح این سوال که امروز ما کجا هستیم و صدام کجاست، گفت: ما سر جای خود ایستادیم، موشک های خود را ساختیم و توانستیم پهپاد آمریکایی را سرنگون کنیم. دشمنان با تحریم و فشار نمی توانند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

ابرقدرت‌ها برای ما هیچی نیستند

ظریف بیان کرد: دشمنان در گام بعدی انتظار داشتند که ما نیروگاه هسته ای خود را چون سوخت به ما نمی‌دهند، آن را تعطیل کنیم اما نکردیم.

وی افزود: برای ما این قدرت گذار است و می‌دانیم که هیچ قدرتی ابدی نیست و تنها قدرت، قدرت خداست.

وزیر امور خارجه خطاب به ابرقدرت‌ها گفت: ممکن است برای برخی خدا باشید اما برای ایران هیچ نیستید. این بار هم به لطف خدا فشارهای شما را با تاکید بر توانمندی‌های داخلی، روابط با کشورهای دوست، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر مردم خود جبران می‌کنیم.

ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم، بدهکار مردم هستیم

وی تاکید کرد: ما پشت مردم پنهان نمی‌شویم و  حمایت از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانیم. ما از مردم خود شرمنده و به آنها بدهکاریم. خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم آنچه را که مردم به ما دادند، جبران کنیم.

ظریف اظهار داشت: مردم صاحب اختیار ما هستند و کسانی که فکر می‌کنند با فشار مردم می‌توانند به آرزوهای خود برسند، قطعا این آرزوها را به گور خواهند برد.

توضیحات ظریف درخصوص دیدار با یک سناتور آمریکایی

وی در خصوص دیدار خود با یک سناتور آمریکایی در نیویورک، گفت: من در زمان حضور در نیویورک برای حضور در سازمان ملل و جلسات مجمع عمومی می‌روم و وقتی در آنجا حضور دارم از ابتدای صبح تا آخر وقت ملاقات و گفتگوهایی دارم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ملاقات‌های ما با رسانه‌ها و افرادی خارج از قوه اجرایی آمریکا است، افزود: علی رغم ادعای آمریکایی‌ها آنها چندان به آزادی بیان قائل نیستند؛ هیچ گاه ما اعلام نکردیم که با چه نخبگانی از آمریکا دیدار می‌کنیم و اگر خودشان خواستند می توانند این کار را انجام دهند.

ظریف تصریح کرد: اگر قرار باشد من محتوای نشست و ملاقات‌های خود را مطرح کنم، افراد دیگر احساس می‌کنند در ملاقات با بنده در حال گفتگو هستند و خاصیت دیپلماسی از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم دیپلماسی رسمی و عمومی را مخلوط کنیم، گفت: ما رعایت طرف مقابل که برای ملاقات با ما می‌آید را می‌کنیم.

تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی در ایران، جمعی است

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست خارجی در ایران یک فرآیند تصمیم گیری جمعی است و بنده هم حضور دارم و هیچکس به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد، اظهار داشت: ما در در محضر مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و دولت هر زمان که لازم باشد تصمیم گیری می‌کنیم و بنده هم افتخار می‌کنم که عضوی از این فرآیند هستم.

کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من یک بار در تلویزیون هم گفتم که اگر می‌خواهید برویم محضر و من امضا کنم و الان هم در برابر همه جهان اعلام می‌کنم که آن کار [ریاست جمهوری] را بلد نیستم.

وی ادامه داد: نگران ۱۴۰۰ نباشید! به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید، بنده مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم و در سال ۱۴۰۰ یا در دانشگاه هستم یا در منزل.

آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیاست، تصریح کرد: کسی که آتش افروز است نمی تواند آتشنشان باشد. آمریکا هر گاه به خلیج فارس آمده است، جز خشونت و جنگ نتیجه ای به بار نیاورده است.

ظریف گفت: گویا آنان ضرب‌المثل قدیمی چینی را نمی‌فهمند که «آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» بر این اساس یا عقل آنها مشکل دارد یا باید چندین بار گزیده شوند.

انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست

وزیر امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: اقدام انگلیس در جبل الطارق راهزنی دریایی است و ادعای آنها مبنی بر تصمیم اتحادیه اروپا هم اشتباه است. اگر چه ارتباطی به آنها ندارد اما ما بار دیگر می گوییم که مقصد ادعایی آن نفتکش که سوریه بوده، اشتباه است.

وی بیان کرد: انشالله امسال نیاز ما از نفت و درآمد آن کمتر می شود و انگلیس امروز شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و قطعا این شراکت تبعاتی را برای آنان خواهد داشت.

ظریف با بیان اینکه ما مسئول امنیت خلیج فارس هستیم، گفت: ما در اجرای وظیفه خود برخی اوقات از بعضی تخلفات چشم پوشی می کردیم اما امروز دیگر دلیلی بر چشم پوشی از تخلف صورت گرفته توسط انگلیسی‌ها که راهزنی کردند نمی بینیم.

وی در خصوص گام سوم ایران و احتمال خروج از برجام، گفت: برجام به اعتقاد ما در درون خودش ظرفیت اقدام را دارد و بحث فروپاشی برجام نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من احساس می‌کنم امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد، اظهار داشت: ما می‌توانیم برنامه هسته ای خود را بسیار گسترده تر از قبل برجام داشته باشیم ولی طرف های مقابل هرگز نمی توانند اجماعی که قبل از برجام در جهان علیه ایران وجود داشت را مجدد ایجاد کنند.

برخی در آمریکا با دیپلماسی، دشمن هستند

ظریف بیان کرد: اقدام ایران خلاف برجام نیست. ما اعلام کردیم که به محض اینکه اروپا تعهدات برجامی و تعهداتی که پس از آن در جلسات کمیسیون مشترک برجام داشته را عملیاتی کند، تمام تعهدات ایران دوباره اجرایی می شود مگر آنکه آنها بخواهند بازی زور را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه تحریم بنده نشانه مخالفت آمریکا با گفتگو است، تصریح کرد: تنها بهانه آنها برای تحریم بنده، نمایندگی از مردم ایران است. برخی در آمریکا با دیپلماسی، دشمن هستند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: کشوری که ادعا می‌کند مجری قوانین بین المللی است اینجا نشان می‌دهد که چقدر به دیپلماسی پایبند هستند که درواقع اصلا پایبند نیستند.

گام سوم کاملا در چارچوب برجام است

ظریف با تاکید براینکه گام سوم آخرین قدم ما یا به معنای خروج از برجام نیست، بلکه کاملا در چارچوب برجام است، تصریح کرد: برجام امر مقدسی نیست اما اگر لازم باشد از آن هم خارج خواهیم شد اما فعلا نیازی به این موضوع نمی بینم.

وی گفت: مذاکره و دیپلماسی هیچ گاه پایانی ندارد، بلکه یکی از ارکان بشری است که از ابتدا وجود داشته است. کسانی که می خواهند برای گفتگو فاتحه بخوانند خیلی باید منتظر باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همه ما خواهیم رفت و دیپلماسی خواهد ماند، افزود: اینکه اقدام آمریکا در تحریم بنده نشان دهنده کم آوردن آنها هست یا نه را کاری ندارم ولی نشان دهنده تقابل دو گفتمان زورگویی و صلح و دوستی است.

ظریف گفت: بنده نه ترامپ را از نزدیک دیده ام و نه با وی ملاقات و گفتگویی داشته ام که بگویم وی به دنبال چیست اما بر اساس سخنرانی های وی، چه قبل از انتخابات و چه پس از انتخابات، باید بگویم که وی ادعا می کند که جنگ همواره خسارت داشته و آمریکا نباید خودش را درگیر جنگ کند و سیاست های قبلی آمریکا که هزینه های زیادی در منطقه ما کرده است، جز خسارت برای آمریکا چیزی نداشته است.

ترامپ به دنبال جنگ نیست

وی ادامه داد: بر اساس این شنیده ها، برداشت بنده این است که ترامپ به دنبال جنگ نیست اما بر اساس اطلاعاتی که دارم باید بگویم جان بولتون و نتانیاهو همواره دنبال جنگ هستند و به گفته ترامپ هیچ جنگی نیست که بولتون آن را دوست نداشته باشد و اگر رهایش کنید علیه صد کشور در جهان اعلام جنگ می کند و پیش از ترامپ هم افراد دیگری این مسئله را درباره بولتون مطرح کرده بودند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: از سوی دیگر نتانیاهو هم از سال ۱۹۹۲ میلادی گفته است که ایران یک سال دیگر به بمب اتم می رسد و هنوز هم می گوید یک سال دیگر این اتفاق می افتد!

ظریف متذکر شد: نتانیاهو در سال ۲۰۰۲ و در کنگره آمریکا گفت که اگر آمریکا به عراق حمله کند، یک تغییر اساسی در خاورمیانه ایجاد می شود و این افراد آنقدر بی حیا هستند که مدام دروغشان را تکرار می کنند.

وی اظهارداشت: این افراد بودند که جنگ عراق را بر مردم ایران و منطقه ما تحمیل کردند و باعث شدند که کلی سرباز آمریکایی و صدها هزار شهروند مظلوم عراقی قربانی شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بر اساس این اظهارات، سیاست های ترامپ با سیاست های جان بولتون و نتانیاهو در زمینه جنگ متفاوت است و آنان دو سیاست مختلف را دنبال می کنند، گفت: برای نتانیاهو اهمیتی ندارد که چند هزار سرباز آمریکایی کشته شوند و برخی از حکام منطقه ما آمادگی دارند که اهداف خودشان را از این طریق به دست آورند.

ظریف گفت: آنان در سوریه و عراق هم از تروریست ها حمایت کردند و این سیاست ها را باید آمریکا تشخیص دهد و مردم این کشور باید تشخیص دهند و بدانند که گروه دیگری سیاست های این کشور را تعیین می کنند.

وی ادامه داد: برای گروه بی، بسیار دردناک است که بفهمند یک نفر جرأت این را دارد که به رسانه آمریکایی بگوید سیاست شما در واشنگتن اتخاذ نمی شود و در جای دیگری گرفته می شود و هر کسی این کار را انجام داده، نتیجه آن را دیده است.

وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از اینکه قطعا تعداد اعضای گروه بی کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: ما استقبال می کنیم از اینکه کشورهای همسایه ما بدانند که سقف آهنین رژیم صهیونیستی نمی تواند شهرهای فلسطین اشغالی را در برابر مجاهدت های مردم غزه و لبنان محافظت کند و بر این اساس چگونه می توانند از شما محافظت کنند؟

ظریف با بیان اینکه ما دوست داریم همسایگانمان با ما رابطه خوبی داشته باشند، اظهارداشت: سفره رابطه با ایران گسترده است و کشورهای همسایه باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند جنایت در یمن متوقف شود؟ آیا می خواهند منطقه روی آرامش را ببیند؟ آیا آمادگی دارند که از خرید امنیت دست بکشند؟

وی ادامه داد: خرید امنیت برای شما جنگ کویت را در پی داشت به گونه ای که ۷۵ میلیارد دلار به صدام پول داده شد که از طریق آن موشک هایی را علیه ایران و کویت به کار گرفت.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که امنیت را باید با همکاری با یکدیگر در منطقه به دست بیاوریم و ما این آمادگی را داریم.  یا با هم امنیت داریم و یا با هم ناامن هستیم، چرا که امنیت جدایی ناپذیر است و نمی شود امنیت یک کشور به قیمت ناامنی کشور دیگری باشد.

تمایل داریم همسایگان‌مان از گروه شرارت خارج شوند

ظریف با بیان اینکه در ایام حج هستیم و حج نماد وحدت مسلمانان است و از همه کشورها می خواهیم که جنگ یمن و کشتار مردم یمن،  مردم منطقه و فشار بر مردم افغانستان، سوریه و لبنان را پایان دهند و همگی بر سر سفره امنیت جمعی بنشینیم، گفت: ما تمایل داریم همسایگانمان از گروه شرارت خارج شوند، چرا که این گروه جز شرارت برای منطقه و دنیا هیچ چیز دیگری نداشته اند.

خبری از تماس بن سلمان با تهران ندارم

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درخصوص تماس ولیعهد عربستان با تهران، گفت: از تماس بن‌سلمان خبر ندارم. ما همواره برای گفتگو آماده‌ایم. باید این وضعیت در منطقه ما تغییر کند و باید بمباران منطقه یمن متوقف شود. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند ظرف ۳ یا ۴ هفته یمن را مغلوب کنند، در حالی که ما معتقدیم مردم را نمی‌توان مغلوب کرد.

وی ادامه داد: آنها باید هرچه زودتر به این اشتباه پی ببرند و برگردند و گفتگو و راه حل صلح‌آمیز را برای منطقه و خودشان پیگیری کنند.

بدون حضور آمریکا امکان لغو قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نبود

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان تاکید کرد: برجام توافق با آمریکا نبود، آمریکا فقط یک عضو ضروری بود به دلیل اینکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و بدون حضور آمریکا قطعنامه‌هایی که در دولت مورد حمایت روزنامه شما علیه ایران صادر شده بود، لغو نمی‌شد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: آمریکا یک شرّ بود و ما با او مذاکره کردیم و امروز هم معتقد است که شکست خورده است. زیرا اجازه داده که آن قطعنامه‌ها نابود شود و به همین دلیل از برجام خارج شده است و امروز هم تمام تلاش خود را می‌کند که مجددا قطعنامه‌های قبلی را برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی واقعا به آمریکا اعتماد کرده بود، برجام دو صفحه می‌شد، حتی دو صفحه هم نمی‌شد بلکه دو جمله می‌شد. اما برجام ۱۵۰ صفحه شد زیرا ما به آمریکا اعتماد نداشتیم. چرا ماده ۳۶ را در برجام گذاشتیم؟ چون اعتماد نداشتیم. ماده ۳۶ هم طوری اعمال کردیم که طرف مقابل هیچ‌گاه نتواند قطعنامه ها را برگرداند.

ظریف تصریح کرد: امروز هم به عنوان یک حقوقدان می‌گویم که اقدامات فعلی ایران در کاهش تعهدات برجام، در راستای اقدامات جبرانی است که خودش در برجام گنجانده است. برخلاف دوستانی که گفتند برجام کلاه بزرگی بر سر مردم ایران است، می‌گویم که معلوم است چه کسی کلاه بزرگی بر سرش رفت که از آن خارج شد.

برجام را با پشتوانه مردم، رهبری و مقاومت امضا کردم

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برجام هیچگاه به نفع یک طرف نبود بلکه توافقی بود که همه در آن نفع داشتند. اما جمهوری اسلامی در برجام نفع استراتژیک داشت و توانست قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند و امروز اجماع امنیتی در دنیا نه تنها علیه ایران نیست بلکه این اجماع علیه آمریکاست.

وی گفت: بنده نه امروز بلکه ۱۰ سال دیگر هم اگر به عقب برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم چراکه فکر می‌کنم برجام سند افتخار مردم ایران بود زیرا من با پشتوانه مردم، رهبری و مقاومت برجام را امضا کردم. برجام با پشتوانه مقاومت امضا شد و از روز امضا پشتوانه مقاومت شد. دوستان ما نخواستند این را ببینند اما امیدواریم این واقعیت را یک روز ببینند.

ظریف در خصوص تعهدات برجامی اروپا و آمریکا و خلف وعده آنها و عدم دلایل عدم مذاکره با آمریکا گفت: اروپایی ها در برجام تعهداتی دادند که معطوف به اقدام نیست بلکه معطوف به نتیجه است. آنها باید شرایطی ایجاد کنند که شرکت هایشان در ایران کار کنند. انجام تعهدات آنها وابسته به انجام تعهدات آمریکا نیست. آنها بعد از خروج آمریکا از برجام هم ١١ تعهد دادند. آنها این تعهدات را حتی شروع هم نکردند. آنها علم به خروج آمریکا از برجام داشتند و در شهریور و مهر گذشته این تعهدات را تکرار کردند. اینستکس گام مقدماتی برای اجرای تعهدات است.

وی ادامه داد: ما طولانی ترین مذاکرات را با آمریکا داشتیم و هیچ گاه وزیر امور خارجه آمریکا ١٧ روز متوالی برای مذاکره در خارج از کشور نبوده و هیچگاه هیچ وزیر خارجه آمریکا ٩ ساعت با وزیر دیگری مذاکره نکرده است.

در آمریکا دولت عوض شده انقلاب که نشده است

وزیر امور خارجه گفت: ما صدها ساعت مذاکره کردیم. اگر آنها بیکار هستند ما بیکار نیستیم. در آمریکا دولت عوض شده انقلاب که نشده است. البته در انقلاب هم دولت انقلابی تعهدات دولت قبل را به ارث می‌برد.

ظریف تصریح کرد: دولتی که عضو دائم شورای امنیت است اما به قطعنامه این شورا عمل نمی‌کند نمی‌تواند ادعای مذاکره کند. آمریکا میز مذاکره را ترک کرده و ادعا می‌کند می‌خواهیم با صاحبان قدرت مذاکره کنیم اما دروغگویی خود را با تحریم رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه ثابت کردند.

وی گفت: هفته گذشته آقای عراقچی پای میز مذاکره بود و اگر آمریکا میز را ترک نمی کرد هفته گذشته می توانست با ایران مذاکره کند. آمریکا می‌خواهد یکجانبه گرایی کند و کسی از آمریکا نمی پذیرد که می خواهیم مذاکره کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص لزوم شکل گیری گفتگوهای منطقه‌ای و تحولات اخیر، تصریح کرد: من اولین مقاله ام در شروع مسئولیت در روزنامه الشرق الوسط بود و پیشنهاد مذاکره دادیم. معتقد هستم گفتگو به نفع همه کشورهای منطقه است؛ تلاش برای محاصره قطر غیرقابل پذیرش است.

ظریف با بیان اینکه ایران، عراق و شورای همکاری باید با هم همکاری کنند، خاطرنشان کرد: آقای ولایتی در ١٩٨۵ میلادی بحث پیمان امنیت منطقه‌ایرا مطرح کردند اما کشورهای منطقه استقبال نکردند و فکر کردند می توانند امنیت را بخرند.

جلسه‌ای که دولت افغانستان در حاشیه باشد را نمی پذیریم

وزیر امور خارجه در خصوص تجربه گفتگو در رابطه با افغانستان و جایگاه ایران در روند صلح این کشور، گفت: همه کشورهای غیر از افغانستان باید در گفت گوهای صلح، نقش حاشیه ای داشته باشند. دولت افغانستان باید ابتکار را به دست بگیرد.

ظریف تاکید کرد: اشتباه مذاکرات فعلی هم این است، کشوری که خودش باعث شکل گیری مشکلات است مدیریت گفتگو را بدون حضور دولت افغانستان به عهده گرفته است.

وی گفت: ما جلسه ای که دولت افغانستان در حاشیه باشد را نمی پذیریم.

وزیر امور خارجه در خصوص ادعای اروپا برای زمان بر بودن اجرای تعهدات، افزود: تا الان که ١۵ ماه گذشته است و کف مطالبات ما هم در نامه رئیس جمهور به طرف های برجام و نامه من به خانم موگرینی آمده است. بازگشت فروش نفت ما به پیش از خروج آمریکا از برجام کف تعهدات ما است.

ظریف با بیان اینکه اروپا همیشه به قانون شکنی آمریکا اشاره می کند و این جای تبریک دارد که اروپا چه دوستانی را انتخاب می کند، اظهار داشت: اقتصاد آمریکا مهم است اما همه اقتصاد جهان نیست. اگر شرکت های بزرگ نفتی جهان تصمیم بگیرند که قلدری آمریکا را نپذیرند آمریکا نمی تواند آنها را تحریم کند چرا که اقتصاد جهان به هم می ریزد.

وی بیان کرد: قدرت آمریکا براساس ترس کشورها از این کشور است. ما سال گذشته از ارز ملی در مبادلات خود استفاده کردیم. آمریکا به اتحادیه اروپا گفته چرا از روسیه گاز می خرید و به یک اتحادیه که توان اقتصادی بیشتر از آمریکا دارد دستور بدهد. اروپا باید تصمیم بگیرد تا چه زمانی می خواهد گروگان آمریکا باشد و شرکت هایش از آمریکا بترسند.

شرمنده مردم هستیم

وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها قرارداد بویینگ و ایرباس را با هم مقایسه کنند و ببینند قرارداد ایرباس ۶ ماه طول کشید و اما بویینگ ٣ ماه طول کشید. اروپا ببیند آمریکا چه بلایی سر اقتصاد دنیا می آورد.

ظریف با بیان اینکه ما بابت آسیب هایی که به مردم رسیده شرمنده هستیم، گفت: ما خواهیم گذشت و شما با این قلدر باقی می مانید و هرچه حرفش را گوش کنید قلدر تر می شود.

وی در خصوص روابط ایران با امارات و عربستان و چرخش سیاسی امارات به سمت تهران، گفت: من از عبارت چرخش استفاده نمی کنم. سفره مذاکره به روی همسایگان ما باز است. گفت و گوهایی نیز بین مسئولین حج ما با عربستان بوده و از میزبانی عربستان تشکر می کنیم و امیدوار هستیم مذاکرات بعد از حج هم وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در سال ٩٣ پیشنهاد خود برای مجمع گفتگوهای منطقه ای را مطرح کردیم اما آنها استقبال نکردند. بحث پیمان عدم تعرض هم مشخص است و آنها پیشنهادات کلاسیک است که هرگاه آنها آمادگی داشته باشند ما هم آماده هستیم و طرح هایی را نیز تدوین کرده ایم.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی می گویند وزیر امور خارجه معتقد به مذاکره است اما تصمیم جای دیگری گرفته می شود، گفت: ما قبلا با آمریکا مذاکره کردیم و نظر من هم در این رابطه مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری هم دفعه گذشته اجازه مذاکره دادند و امروز هم من در محضر رهبری نظرات خود را مطرح می کنم و ایشان هم شنونده هستند و در نهایت جمع بندی میکنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی نظرات ایشان با نظرات کارشناسان یکی نیست، اما اصرار دارند افراد نظرات خود را بگویند و ایشان سعه صدر دارند. به حرف های دیگران توجه نکنید که می خواهند تصویر دیگری ارائه دهند.