پدیده کودک همسری همچنان وجود دارد
پدیده کودک همسری همچنان وجود دارد
معاون فرهنگی و امور جوانان ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: پدیده کودک همسری همچنان در برخی از روستاهای شهرستان های استان وجود دارد و در آمار ثبت احوال ازدواج زیر ۱۰ سال نیز داشتیم.

به گزارش عصرتبریز، امیر تقی زاده در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به کاهش کودک همسری در تبریز اظهار داشت: اگرچه کودک همسری در تبریز کاهش یافته است ولی همچنان در برخی از روستاهای شهرستان‌های استان شاهد این پدیده هستیم که به دنبال انجام تحقیقات و ارائه آموزش‌های لازم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان روستایی می باشیم.

او با اشاره به فعالیت ۱۴ تشکل خودجوش و داوطلبانه در حوزه ازدواج اظهار داشت: هر موسسه و تشکلی که در زمینه ازدواج فعالیت دارد بایستی از اداره ورزش و جوانان استان مجوز دریافت کرده باشد و مردم در مراجعه به این موسسات خواستار ارائه مجوز از سوی آنها باشند.

او ادامه داد: فعالیت موسسات اینترنتی در حوزه ازدواج و همسریابی غیر قانونی است.

تقی زاده با اشاره به موازی‌کاری صورت گرفته در نهادهای ذیربط در حوزه ازدواج اظهار داشت: برای پیشگیری از موازی کاری در نهادهای ذیربط در حوزه ازدواج طبق تقسیم کار صورت گرفته، آموزش های پیش از ازدواج بر عهده اداره کل ورزش و جوانان استان، آموزش‌های حین ازدواج بر عهده اداره کل بهداشت و سلامت استان و آموزش های بعد از ازدواج و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر عهده اداره کل بهزیستی استان می باشد.

معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان با اشاره به برنامه های  هفته ازدواج ابراز داشت: سه راهبرد و شعار ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار برای برنامه های این هفته تبیین شده است که شامل دیدار خادمین این عرصه با نماینده محترم ولی فقیه در استان، برنامه مشترک با همکاری اداره کل اوقاف استان روز۱۲ مرداد در مکان امامزاده سیدحمزه و همچنین جشن بزرگ ازدواج در یکی از سالن های بزرگ شهر یا آمفی تئاتر روباز ائل گلی، فعالیت کلیه مراکز مشاوره به صورت رایگان برای عموم، برگزاری پنجمین جشنواره سرباز و تجلیل از زوج های برتر در حوزه های مختلف می باشد.

تقی زاده درخصوص عملکرد اداره ورزش و جوانان استان در سال گذشته تأکید کرد: در سال ۹۷ حدود  ۳۶۸ کارگاه با حضور ۲۰ هزار نفر برگزار شد و  در ۴ ماهه اول امسال نیز کارگاه هایی برگزار شده که ۳ هزار و ۴۰۰ نفر تحت پوشش این کارگاه های آموزشی قرار گرفته اند.

او ادامه داد: علاوه بر کارگاه های تشکیل شده برای موضوع طلاق نیز تفاهم نامه ای با معاونت پیشگیری از دادگستری امضا شده همچنین جلسات مشاوره ای برای این افراد ارائه داده می شود که ۵۰۰ زوج از خدمات این مراکز استفاده کرده اند.

افزایش ۱۱ درصدی آمار طلاق و کاهش ۳ درصدی ازدواج

معاون فناوری و آمار اداره‌ کل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی  نیز در این نشست با بیان اینکه در سال ۹۷، در مقابل سه ازدواج، یک مورد طلاق ثبت شده، گفت: آذربایجان شرقی در امر ازدواج رتبه ۱۷ کشوری و در امر طلاق نیز رتبه ۸ کشور را به خود اختصاص داده است.

همتی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در استان در سال ۹۷ اظهار داشت:  در سال گذشته ۲۹ هزار و ۷۷۰ واقعه ازدواج ثبت شده که میزان ازدواج در استان نسبت به سال ۹۷حدود ۳,۵ درصد کاهش یافته و امر طلاق نیز با ۹ هزار و ۸۱۴ واقعه، نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد افزایش یافته است.

او سن طلاق زنان و مردان را به ترتیب بین ۲۵ تا ۲۹ سال و ۳۰ الی ۳۴ سال عنوان کرده و خاطرنشان ساخت: ۴۴.۷ درصد طلاق‌ها در زندگی‌های مشترک زیر ۵ سال زندگی و ۶۵ درصد از آنها نیز در مدت زمان کمتر از ۱۰ سال زندگی روی داده است.

او ادامه داد: تعداد فوت‌شدگان سال گذشته را ۲۲۵۳۰ نفر  و وضعیت مرگ و میر هم استانی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است و تعداد ولادت نیز با ۶۱۳۸۷ مورد ۸/۹ درصد کاهش  نسبت به سال ۹۷ بوده است.

همتی با اشاره به آمار سن طلاق و سطح تحصیلات افراد نیز عنوان کرد: سن طلاق در خانم ها از ۲۵ سال تا ۲۹ و در آقایان ۳۰ تا ۳۴ سال می باشد، ۴۴ درصد طلاق ها در ۵ سال اول زندگی مشترک و ۶۵ درصد طلاق در ده سال اول ازدواج رخ می دهد، همچنین سطح تحصیلات زوجین در اقایان ۳۲ درصد دیپلم و پیش دانشگاهی و ۲۰ لیسانس و فوق لیسانس، همچنین در خانم ها  ۲۴ درصد دیپلم و راهنمایی ۱۹.۹درصد سطح تحصیل زمان ازدواج دارند.

پرداخت وام ازدواج به تمام متقاضیان

بازرس شعب آذربایجان شرقی بانک ملی ایران نیز در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به وضعیت تسهیلات ازدواج در سال گفت:  سال ۹۷ تمام افرادی که برای دریافت تسهیلات وام ازدواج ثبت نام کرده بودند، موفق به دریافت تسهیلات خود شدند.