سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در ‌صنایع ‌مس آذربایجان‌
سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در ‌صنایع ‌مس آذربایجان‌
ورزقان - عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه طرح توسعه مس، ایجاد یک کارخانه نیست بلکه زنجیره‌ای از کارخانجات است، گفت: احیای کارخانجات کنسانتره، ذوب، اکسیژن، پالایشگاه، صنایع پایین دستی و... ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌برد.

به گزارش عصرتبریز، رضا علیزاده ظهر امروز در آیین آغاز احداث فاز سوم مجتمع مس آذربایجان، با بیان اینکه طرح‌های توسعه مس سونگون در سال ۸۹ آغاز شد و حتی ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برآورد آن سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار بود اظهار داشت: در سال ۹۲ با تغییر مدیریت‌ها و تغییر تفکرات در مس، متاسفانه این پروژه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مس سونگون را به دلیل عدم توجیه و با دلایل بنی‌اسرائیلی تعطیل کردند افزود: دو سه سال زمان برد که با بحث‌های مدیریتی و کارشناسی و… قانع کنیم که اعتراف کنند و اشتباه تعطیلی را اصلاح کنند و اجازه احیای این طرح‌ها صادر شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس، با انتقاد از اینکه قبل از تعطیلی، حتی بخشی از تجهیزاتی که آمده بود، برگرداندند و بخشی را هم اجازه ترخیص از گمرک بندرعباس را ندادند خاطر نشان کرد: دو سه سال زمان برد تا سیستم بسته و تفکر انقباضی و ضد توسعه تغییر کند.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ چشم اندازی برای صنعت مس تدوین شد که قرار بود تا پایان برنامه، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کاتد مس در سال برسیم ولی در ۲۳۰ هزار تن باقیمانده است. علت خام فروشی هم مشخص بود، تفکرات انقباضی بعضی از مدیران که بحمدلله با تغییر آنها اصلاح شد.

علیزاده با تاکید بر اینکه طرح توسعه مس، ایجاد یک کارخانه نیست بلکه زنجیره‌ای از کارخانجات است، اضافه کرد: کارخانجات کنسانتره، ذوب، اکسیژن، پالایشگاه، صنایع پایین دستی و… که ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌برد در این طرح‌ها احیا شده‌اند و متوقف کنندگان طرح‌ها به اشتباهاتشان اعتراف کردند.

وی با تقدیر از پیگیری‌های مسئولان ارشد استان و کشور، گفت: شاه بیت مطالبات استاندار هم در سفر رئیس جمهور، توسعه صنعت مس در استان بود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، مطالبات مردم منطقه را محرومیت زدایی و توسعه و عمران شهرستان دانست و افزود: باید در راه اندازی زنجیره کارخانجات و ذوب، اکتشاف و پالایش و… در صنعت مس تسریع شود. دستور ایجاد صنایع جانبی و پایین دستی احیا شده‌اند و دستور اجرا داریم و حتی برای کارخانه ذوب با شرکت‌های خارجی قرارداد هم بستیم و باید اکنون راه اندازی می‌شد، اما به دلیل تحریم و توجه به اقتصاد مقاومتی، از شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم.