انتقاد آزاد است، به جز از استاندار!
انتقاد آزاد است، به جز از استاندار!
استاندار آذربایجان شرقی به طنز با بیان اینکه انتقاد آزاد است، به جز از استاندار!، گفت: این جمله را صرفا برای تهیه سوژه برای طنزنویسان بیان کردم!

به گزارش عصرتبریز، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در آیین گرامیداشت مقام خبرنگار که در مجتمع ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال‌های ۵۹ تا ۶۵ بعنوان خبرنگار و گوینده و خبرنگار فعالیت داشتم اظهارداشت: معتقدم جامعه برای توسعه نیازمند همراهی و مشارکت خبرنگاران و رسانه‌هاست.

وی گسترش شفافیت را از واجبات جامعه دانست و گفت: کسانی که می‌توانند روشنگری و اطلاع رسانی کنند، رسانه‌ها هستند و باید مسیر را برای خبرنگاران باز کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه گسترش نظارت عمومی راه توسعه را هموارتر می‌کند ابراز داشت: زمانی به توسعه می‌رسیم که همه بخواهند و همه کمک کنند، شهروند خبرنگار می‌تواند برای نظارت همگانی کمک کند. طبیعتاً با نظارت همگانی، شاهد رشد و توسعه خواهیم بود.

وی با انتقاد از اینکه احساس مسئولیت در جامعه کاهش یافته است گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، همه ما در برابر تخلفات مسئول هستیم که برای ارتقای نظارت همگانی نیاز به رسانه داریم.

پورمحمدی تقویت جامعه مدنی را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: جامعه مدنی جامعه‌ای است که مردم در آن در ارتباط با مسایل مربوط به سرنوشت خود، تاثیرگذار باشند. چون همه نمی توانند در همه مسایل مشارکت کنند، نماینده یا خبرنگار این مسئولیت را بر عهده دارند و بخشی از این مسئولیت را NGO ها برعهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه تنها خانه مطبوعات نه، بلکه همه بخش‌های جامعه به نهادسازی بپردازند و احساس مسئولیت کنند، ابراز داشت: توسعه جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد راهکار حل مشکلات و توسعه جامعه مدنی است.

استاندار آذربایجان شرقی مبارزه جدی با مفاسد اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شاید برخی سوء استفاده کنند و در طول زمان این شبکه‌ها به هم وصل شده‌ باشند ولی همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند که مبارزه بی امان بر عهده رسانه است.

وی با اشاره به اینکه اگر در دوره مدیرت من رسانه‌ها نتوانند رشد کنند، دیگر فضایی به این بازی نخواهیم داشت گفت: من ۳۰ سال در دانشگاه و ۵ سال در صداوسیما فعالیت داشتم، گذشته‌ای دارم که برخی حرف‌ها را باید با گذشته من مقایسه کنید و قضاوت کنید.

پورمحمدی با انتقاد از اینکه رسانه‌ها مرجعیت جمعی خود را از دست داده اند گفت: مرجع یعنی، مردم وقتی نگران هستند به دنبال این مرجع باشند ولی برخی رسانه‌های بیگانه به دنبال جای پا هستند که باید در رسانه‌های داخلی اعتمادسازی کرد.

وی ادامه داد: در دولت قبل دو چیز تاراج شد؛ یکی سرمایه بانک‌ها بود و دیگری سرمایه اجتماعی بود که از بس دروغگویی صورت گرفت، اعتماد از بین رفت اما رسانه می‌تواند اعتماد را به جامعه بازگرداند.

استاندار آذربایجان شرقی حل مشکلات معیشتی، دسترسی آزاد به اطلاعات، حمایت قضایی و… را لازمه حمایت از رسانه‌ها دانست و ابراز داشت: در جامعه توسعه یافته باید رسانه بتواند حرف خود را بدون دغدغه بزند.

وی با بیان اینکه متاسفانه از شوخی من برخی سوء تعبیر داشتند ابراز داشت: حرف اصلی من این است که به جز قانون اساسی، آرمان‌های شهدا و تمامیت ارضی و امام و رهبری خط قرمزی نداریم و خبرنگار توسری خور نمی‌خواهیم، حافظ خبرنگاران اصلی هستیم و برخی که می‌خواستند از این شوخی من سوء استفاده کرده و بین ما و خبرنگاران فاصله بیاندازند، کار خوبی نبود.

پورمحمدی خواستار تشکیل ستاد رسانه‌ای استان شد و افزود: خانه مطبوعات باید در این راستا کمک کند، باید در شورای اداری تاکید کنیم که از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند و با انتشار خبرهای دستاوردهای دولت، امید را در جامعه گسترش دهند.

وی با تاکید بر اینکه باد بین واقع گرایی و سیاه نمایی مرز بگذاریم ابراز داشت: واقعیت‌ها و مشکلات باید بدون بزرگنمایی تبیین شود، اما باید این را هم در نظر داشت که مسئولان هم از جنس مردم هستند و نباید مسئولان را با دید خائن ببینیم.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان به طنز با بیان اینکه انتقاد آزاد است، به جز از استاندار!، گفت: این جمله را صرفا برای تهیه سوژه برای طنزنویسان بیان کردم!